8-9kk lasten äidit - Mitä teidän lapset tekee?
Mitä kaikkea vauva jo osaa? Miten saatte kotityöt tehtyä?
Kommentit (12)
Kotityöt hoituu kyllä :) Pikkumies on kova auttamaan :D
kuten anna, kissa, hattu, vaippa. Jos tule kakka tai pissa hätä menee potan luokse ja näyttää pottaa :) teen kotityöt ku tyttö on päikkäreillä tai silloin kun tyttö ja mies ovat pihalla leikkimässä.
Kotityöt onnistuu helposti, paljon tulee tehtyä päiväunien aikaan kotitöitä. Imurointi on hankalaa, kun vauva tykkää nojailla imuriin :) Samoin, jos pesen lattioita, pitää sinne heti lähteä konttaamaan ja liukastelemaan. Vauva kävelee tuettuna.
Kotityöt hoituu kuten ennenkin, kuin?
Meidän neiti täyttää viikon päästä 8kk. Viimeisen kahden viikon aikana on oppinut paljon, konttaa, nousee itse istumaan, liikkuu omatoimisesti innoissaan ympäri alakertaa. Nousee tukea vasten seisomaan. On aina ollut kova sylivauva, ja vasta nyt liikkumisen myötä suostuu ja viihtyy hyvin lattialla yksinkin. Isoveli 6v välillä pitää seuraa, jotta pääsen yläkertaan siivoamaan. Mutta kotityöt, jotka eivät tekemällä lopu, hoituvat nyt huomattavasti helpommin kuin ennen.
yrittää nousta seisomaan, sanoo äiti
leikkii leluillaan olohuoneessa kun siivoan muuta asuntoa, välillä kurkkaan mitä tekee, viihtyy kyllä jonkin aikaa yksinään. Imuroidessa yleensä konttaa imurin perässä, taputtelee sitä ja yrittää kivetä päälle :) Kotityöt hoituu niinkuin ennenkin, tietysti enemmän pieniä keskeytyksiä tulee välillä..
Kävelee ja osaa sanoa kolme sanaa :) On ollut pienestä asti kova liikkumaan, ja aina on onnistunu kotityöt siinä ohessa. Miksei sujuisi? Hiukan kurkkii välillä missä muksu menee ja siinä se. Usein tuo ikäinen tulee perässäkin, meillä ainakin lapsi kulkee imurin perässä, ja ku ripustan pyykkejä partsilla, niin istuu lattialla leikkimässä pyykkipojilla jne :)
Seisoo hetkittäin jo ilman tukea, kävelee tukia pitkin jonkun verran.
On osannut nousta istumaan jo pitkään, kontata osaa myös.
Ei puhu vielä muuta kuin omaa kieltään, eli jokeltelee omiaan.
Osaa taputtaa (siis pyynnöstä) ja vilkuttaa vaihtelevalla menestyksellä.
Juo itse nokkamuksia ja syö sormiruokaa.
Kotityöt onnistuu kun nukkuu yhdet melkein 3h päiväunet, silloin pesen vessat, lattia, teen ruuan ym). Imurointi onnistuu kun poika konttailee imurin perässä ja pyykit ym samoin, eli on siinä' mukana touhuamassa.
tuon ikäinen oli jo tosi riiviö, kaivoi kukkaruukuista lekasoraa, puri kaukosäätimiä, repi kirjat ja lehdet (ja kaiken muunkin minkä käsiinsä sai), vieläkin sama meno jatkuu yli 10 kuisella, pidempänä vain yltää paremmin joka paikkaan. Nyt alkaa oppia leikkimään, kaataminen ja pureminen on vaihtunut järjestelyyn ja pinoamiseen, onneksi.
Jatkuvasti vahdittavia nuo pikku villikot ja joskus on laitettava sitteriin tai pinnikseen, jos on aivan pakko saada jotakin tehtyä. Tavallisia kotitöitä lapsi ei haittaa, vähän tietysti hidastaa välillä tahtia.
Toinen poika:
-Kävelee (huoh, otti ensi askeleensa pari viikkoa sitten. AIVAN liian AIKAISIN).
-Yrittä kiivetä joka paikkaan ja pääseekin jo sohvalle ihan itse.
-Vilkuttaa.
-Rakastaa keinumista ja kiipeää itse puiston "vauvaliukumäen" rappusia.
-Tykkää "tehdä" hiekkakakkuja hiekkiksellä.
-Juo itse nokkamukista.
Toinen poika:
-Menee peppukiitoa eteenpäin.
-Konttaa (oppi konttaamaan vasta hiljattain. Ja vieläkin enempi tykkää peppukiidosta).
-Nousee tukea pitkin ylös ja ottaa pari askelta tukea vasten.
-Juo itse nokkamukista.
-Tykkää keinua.
Tuo ikiliikkuja siirtyi kuukausi sitten yksiin päiväuniin ja nyt viime aikoina ne yhdetkin ovat olleet max puolen tunnin tirsat. Tämä rauhallisempi poju nukkuu yhdet n. tunnin päikkärit ja toiset n. kahden tunnin päikkärit.
Kotityöt hoituu kolmen pojan (meillä on lisäksi 2,5 vee taapero) avustukella, kaksoset tykkäävät räplätä tiskikoneen puhtaita astioita (terävät esineet otan ensin pois ja sitten pojat saavat auttaa), myös pyykkejä on kiva räplätä (=vetää märkiä pyykkejä pois koneesta). Imurointi on tuskan takana, koska yksi pelkää imurin ääntä.
Kotityöt hoituu kuten ennenkin, kuin?