Vinkkejä taaperon hiustenpesuun
Meillä ei reilu parivuotias tyttö anna millään pestä päätään. Mikä avuksi? En tiedä, miksi näin on, vedellä tykkää kuitenkin lutata ja ammeessa lillua. Ollaan houkuteltu vaikka miten, mutta ilman tuloksia.
Kommentit (6)
kaupan on olemassa sellaisia hiustenpesulierejä, jotka pannaan kasvojen yläosan ja niskan ympäri niin, että vettä ei mene kasvoille.
Kannattaa myös varmistaa lapsen kanssa, että vesi ei varmasti ole liian lämpöistä, sillä sellainen tuntuu tukahduttavalta naamalla.
Ja lasta voi ohjeistaa laskemaan niskansa vannan reunalle niin, että voit suihkuttaa hiukset puhtaaksi taaksepäin.
Eli itse menen suihkun lattialle risti-istuntaan ja otan muksun siihen makaamaan selälleen niin, että päänsä on mun kyynärtaipeessa. Siitä sitten suihkuttelen käsisuihkulla toisella kädellä ja laitan aineet yms. Kaikki vesi valuu sinne taakse, niin mitään ei tule naamalle. Shampoon hieromisessa muksu aina pyytää mua "pesukonetta" eli teen sellaista pyörivää liikettä ja hoen "pesukone pyörii" :D Lopuksi sitten nostan syliin istumaan ja huuhtaisen niskan.
enää siitä ei vaan itketä ja tapella kun lapsi on jo 9v. Mutta ei meillä oikee muu auttanu ku neuvoa lasta katsomaan ylös päin...itkun kanssa aina pestiin. uimalasit ei oikeen toiminu ku ne on siinä hiusten edessä sit pestessä. Ehkä pojilla voi toimia ku on kyhyet hiukset...
Meillä oli kaksosten kanssa aikanaan samanlaista, ihan hirveää huutoa, jos silmille meni vettä. Ei toivettakaan, että katsoisi ylös, päinvastoin. Meni ajan kanssa ohi, kun oppivat, että ylös katsominen auttaa, pitävät samalla sormia korvissa niin ei mene vesi sinnekään. ;D
Kuopuksen (1v.7kk) kanssa on taas sama juttu. Ylös ei katsota, ei millään. Olen tehnyt nyt niin, että olen taivuttanut lapsen pään omaa reittäni vasten ja saanut niin huuhdottua pään suht hyvin.
Omassa lapsuudessani meillä oli käytössä sellainen rengas, joka laitetaan päähän eikä vesi valu silmille. Se on suihkuverho-tyylistä kangasta ja siinä sisärenkaassa on kuminauha. Ulkoreuna on kai rautalankaa tai vastaavaa eli kangas on pingotettu sisä- ja ulkorenkaan väliin, vaikea selittää. ;D
Etsin sitä aikoinaan kaksosten kanssa taistellessa enkä löytänyt. Mutta nyt bongasin sellaisen Pikku Hurmuri-nimisestä lastentarvikeliikkeestä. En ole vielä saanut hankittua meille rengasta (sillä oli joku englanninkielinen nimi, shampoo eye shield tms.) ja hinta vaan 5,90e. Kannattaisi ehkä kokeilla! Itse aion hakea.
Tsekkaa, että shampoo on mahd. mieto lastenshampoo, joka ei turhaa ärsytä silmiä.
Tee hiusten kastelemisesta leikki, anna lapsen itse kaataa vettä päähän yms. Hoidat vain hiusten huuhtomisen suihkulla nopsasti, yksi huuto ainakin vähemmän : ).
Meillä auttaa myös se, että lapsi istuu jakkaralla hiustenpesun ajan. Istualtaan niskaa on helpompi/mukavampi jostain syystä taivuttaa taaksepäin.
Pyydät lasta katsomaan ylöspäin ja huuhtelet sampoot suppilon avulla. Ei mene tippaakaan silmille. Meillä tehtiin näin monta vuotta. Ja suppilosta on helppo tähdätä.