Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajan työ/moniresistentit bakteerit ja raskaus!

Vierailija
08.06.2010 |

Hei!

Kysymys kuuluu: Jos tulee yllättäen tietoon esim. MRSA, VRE tai jokin muu resistenttibakteerikanta, niin kuinka käy sairaanhoitajan synnyttämään mennessä? Siis jos on hoitanut potilasta ilman suojaimia (potilas siis altistunut ja todetaan myöhemmin resistentin bakteerin kantajaksi).

Normaalistihan ei näytteitä rutiininomaisesti kai oteta, mutta entäs kun sairaanhoitaja menee itse synnyttämään?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MRSA-näytteet äitiyspolilla ekaan ultraan mennessä.

Vierailija
2/11 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eipä sille mitään voi. Noita ylläreitä voi tulla, mutta jotenkin nyt raskausaikana ahdistaa, että olenko altistanut vauvankin riskeille. Miten oireilee raskausaikana? Ei kai mitenkään? Ja sitten jos näytteitä ei oteta=ei hyvä.. ja toisaalta jos otetaan=ahdistaa sekin :D

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mrsa on perusterveelle ihmiselle vaaraton. Minulla ne näytteet otettiin rutiinisti kun olen työskennellyt sairaalassa jossa MRSAta esiintyi. Kerroin asiasta neuvolassa ja äitiyspolilla.

Vierailija
4/11 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yleensä sanotaankin, ettei rutiinisti oteta näytteitä kun osaa suojautua oikein jos tälläisiä potilaita hoitaa. Mutta jos hoitaakin potilasta tietämättä sitä, että hänellä on moniresistentti bakteeri.. eli ei tietenkään silloin suojaudu asianmukaisesti.. kun yllätyksenä tämmöinen selviää. Silloinhan minussakin voi olla se ja miten silloin käy esim. sairaanhoitajan työni? Tuskin silti otetaan edes näytteitä.. hygieniahoitajatkaan eivät taida oikein aina tietää mitä mieltä kulloinkin olisivat.

ESim. minustakin on MRSA-näytteet kerran otettu vastaavasta syystä kun olin menossa itse leikkaukseen. Ensin oltiin sitä mieltä ettei tarvi, kunnes leikkauksen tarve ilmeni :D En tiedä.. tämmöstä tää on.

Vierailija
5/11 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken maailman puli-ukkosia joutuu käpläämään.

Vierailija
6/11 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitääkö sitä marsubakteeria vähätellä sen takia. Mutta entäs sitten kun ei ole perusterve. Nuorellakin ihmisellä voi olla joku perussairaus. ei kiva.

Vierailija
7/11 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toista lasta odottaessa töissä päivystyksessä, jossa kävi paljon potilaita saamassa antibioottitippoja milloin mihinkin tulehdukseen. Eräällä potilaalla oli viikkotolkulla sitkeitä tulehduksia eikä esim. jalan ruusuinfektio ottanut parantuakseen ollenkaan. Joku lääkäri tajusi viimein ottaa HIV-näytteet ja selvisikin että potilas oli viruksen kantaja. Ja minä tietysti olin laittanut potilaalle useamman kerran kanyylia suoneen ilman hanskoja. Tiesin kyllä että tartuntariski on häviävän pieni, mutta silti ahdisti ihan suunnattomasti. Työterveyspuolella otettiin sitten testejä useampaan otteeseen :(

Vierailija
8/11 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken maailman puli-ukkosia joutuu käpläämään.

Vierailija
9/11 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä sitten varmaan enää voi ainakaan potilastyötä tehdä. Ei ole omaa syytä se, että on kantaja tahtomattaan. Kuka maksaa uudelleen koulutuksen? Ja entä jos ei halua muuta työtä tehdä edes? Ei ole helppoja kysymyksiä nämä. Vihaksi välillä pistää vaikkei ole kenenkään henkilökohtainen syy.. Yleisellä tasolla vaan potuttaa!

ap

Vierailija
10/11 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaista potilasta pitäisi käsitellä, kuin hänellä olisi verestä tarttuva tauti. Näin meille opetettiin jo 15 vuotta sitten!

Vierailija
11/11 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikenlaisia infektioita hepatiiteista hiviin, marsaakin esiintyi silloin tällöin. Neuvolassa mainitsin asiasta, mutta koska olin perusterve ja ohjeidenmukaisesti suojautuneena työskennellyt, ei tuohon mahdolliseen marsatartuntaankaan erityisesti otettu kantaa. Kaksi tervettä lasta olen synnyttänyt.

Ja OT, mutta kyllä minustakin suojakäsineiden käyttö on AINA perusteltua hoitotoimenpiteessä, jossa on verikontaktimahdollisuus. Niin monesta hoitamastani seitsenkymppisestä papparaisestakin on hivi löytynyt, ettei sitä koskaan tiedä... Parempi katsoa kuin katua.

Ja ap:lle- mikäli mietityttää, ota reippaasti yhteys työterveyshuoltoon tai neuvolalääkäriin. Onnellista ja turvallista odotusta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä