Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Primolut N lääke. Kokemuksia?

Vierailija
07.06.2010 |

Sain lääkäriltä kyseisen lääkkeen kuukautisten siirtoon. Minkä vahvuisia olette saaneet ja kuinka monta tabua piti ottaa päivässä? Annostus jonka sain (10mg tabut kolme kertaa päivässä) kuulostaa aika hurjalta hormoonimäärältä. Onko kokemusta lääkkeestä? Onko pahoja sivuvaikutuksia?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 päivää otan pillereitä ja 13:sta päivä alkaa vuoto

Vierailija
2/19 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siihen että saan kuukautiset tulemaan. Syön kp 15-24 aina yhden tabun per pvä. Sivuvaikutuksia en tuosta ole suuremmin huomannut (sellaisia hormonioireita toki, nännien kipeytymistä, yöhikoilua jne, mutta en voi olla varma mikä lääkkeen aiheuttamaa ja mikä tulisi ilmankin oman heikon hormonitoiminnan vuoksi), mutta voin kuvitella että tuolla annoksella joka sulle määrätty niitä tulee takuulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri siirsin kuukautisia 10 päivää, eli otin 1 tabletin 3 kertaa päivässä ja minulla ei ollut mitään sivuvaikutuksia. Ihan unelma lääke siinä mielessä, ainut huonopuoli oli se että piti muistaa ottaa tabu kolme kertaa päivässä, mutta siitkin selvittiin. Nyt siis kuuri jo ohi ja kuukautisetkin loppumassa. Lähden viikon päästä lomalle ulkomaille ja siksi siirsin kuukautisia. Sain samat lääkkeet myös 14v tyttärelleni varalle, josko hänenkin tarvii siirtää menkkojaan. Minun lääkeet olivat Primolut N 5mg,joten miedompia kuin sinun.

Vierailija
4/19 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo annostus joka resepytissä luki oli 5mg ja puolikas tabletti kolme kertaa päivässä. Koska annostus omituinen ja lääkäri lähtenyt jo kotiin, eivät apteekista pystyneet selvittämään sitä. Ymmärsin farmaseutin puheista, että kolme tabua päivässä ja niitä 10 mg. Olisikohan sittenkin tarkoittanut 3kertaa 5mg tablettia tai sitten reseptissä piti lukea 10mh tablettia ja kolme kertaa puolikas? No, lupasivat selvittää huomiseksi sitä asiaa. Reseptissä luki myös suluissa 'ohjeen mukaan' mutta mitään ohjeita en ole saanut. Reseptin sain vain soittamalla tk lääkärille. En ole sitä lekuria edes tavannut...

Pitäisiköhän soitella esim ehkäisyneuvolaan ja kysellä asiaa hieman tarkemmin. Uskallanko luottaa siihen selvitykseen jonka antaa apteekille.

Sitten hieman käytännön kysymyksiä niinhin "ohjeisiin" liittyen. Koska kiertoni ei ole aina nakutettu 28 päivää ja kuukautisten pitäisi alkaa 13.6 (kp28), niin milloin kannattaisi aloittaa ne tabut? Seuraavien kuukautisten pitäisi siis alkaa (jos laskee 28 päivän mukaan ilman siirtoa) 10.7 ja siitä seuraava 6.8. Olen siis reissussa 3.8-10.8 jonka ajaksi en halua kuukautisia. Montako päivää pitäisi siis niitä tabuja syödä jotta saan siirrettyä ne silleen, että alkavat aikaisintaan 11.8 (ottaen huomioon leivästi epäsäännöllinen kierto)?

Koska en ole ikinä näitä käyttänyt aikaisemmin, olen hieman hukassa.

Vierailija
5/19 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvuutta en muista, onkohan se 10 mg? Olen siirtänyt varmaan 10 kertaa, ei mitään ongelmia.

Vierailija
6/19 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin, ensin sun kannattaa tarkistaa annostus ja vahvuus lääkäriltäsi.

Vierailija
7/19 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai vaihtoehtoisesti 10 mg x 1 / vrk.

lääkäri

Vierailija
8/19 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 1 x 10 mg mutta vuoto alkaa kun alan syömään eikä todellakaan lopu...??? Aloitin 3 päivää ennen alkamisaikaa ja heti alkoi menkat???

Vierailija
9/19 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli sivuoireena hengenahdistusta. Siinä luki, että semmoista voi tulla tyyliin 0,1% käyttäjistä ja mulle sit tuli...  Heti kun olin ottanut pillerin, tuli semmoinen olo, että happi ei kulje normaalisti ja rintaa puristaa ja turvottaa. Piti sit lähtee terkkarille ja lopettaa käyttö. 

Nyt on menkat myöhässä ja joka päivä ollut maha enemmän tai vähemmän kipeenä.

Että kiva! Oltiin varattu kallis kylpylämatka ja nyt sit ei pääse uimaan eikä tekemään juuri mitään muutakaan, kun vuotaa kuin sika. Miks menkkojen pitää alkaa AINA silloin kun on joku matka? Hajottavaa. 

Vierailija
10/19 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin juuri primolut kuurin ja mrnkat alkoivat tänään. Vuoto on huomattavasti runsaampaa tällä hetkelle ja kivut paljon kovempia. Mikä helpottaisi koviin vatsakipuihin?

Vierailija
11/19 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei! käytän ensimmäistä kertaa primolut 5mg ja tarkoitus oli aloittaa perjantaina niiden syönti jotta olisi kolme päivää kuukautisten alkamis päivään. Tänään sitten huomasin että kuukautiset ovat alkaneet jo, joten voinko enää ottaa tablettia? ja minkälaisia vaikutuksia sillä enää on? nopeasti mielipiteitä kiiitos!! 

Vierailija
12/19 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin 9,5vrk kuurin (2x/pvässä 5mg) viime pe-iltana. Vuoto alkoi ma-iltapvästä ja loppumassa tänään/huomenna. Normaalia vuotoa ja kipuja vähemmän kuin normaalisti.

Ensi ti kohti etelän lämpöä:)

Vierailija
13/19 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei! osaatko vastata siihen että voiko primolut 5mg ottaa vaikka kuukautiset ovat alkaneet? tai juuri alkanut? 

Vierailija
14/19 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Tableteista ei ole enään mitään hyötyä, jos menkkasi ovat jo alkaneet.

Vierailija
15/19 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ovat kuukautiset kestäneet yli kole viikkoa ja kun menin sairaalaan tehtiin minulle gyne ja sitten määrättiin Primolut N 5mg 1tbl 3 kertaa päivässä 10pvän ajan??? Onko lääkäri nyt tiennyt yhtään mitä teki vai miten minun tulisi toimia? Kun tiedoissani selvästi lukee etten kestä hormoonivalmisteita ja nämä nyt ovat sellaisia :(

Vierailija
16/19 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ikä on jo 52, minulla ei ollu vaihdevuodet oireita eikä ongelmat vielä. Kuukautishäiriöt alkoivat vasta konisatioon jälkeen viim.vuona. Sain Promolut Nor 10mg/ 1tabletti kerran päivässä. Sivuvaikutukset en huomannu ollenkaan. Nyt odottelen milloin vuoto alkaa.

Vierailija
17/19 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tai vaihtoehtoisesti 10 mg x 1 / vrk.

lääkäri

Tämä ohje mulla on ja hyvin on toiminut

Vierailija
18/19 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Mä hain tabut ja haluisin et mun menkat alkais 2vko pääst koska lähtö ulkomaille niin miten se onnistuu? Ulkomaille lähtöön siis noin reilu 3vko.

Vierailija
19/19 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri siirsin kuukautisia 10 päivää, eli otin 1 tabletin 3 kertaa päivässä ja minulla ei ollut mitään sivuvaikutuksia - https://hespac.com/primolutfi.htm