Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntolaina ja avioero

Vierailija
05.06.2010 |

Miten tällainen yhtälö toimii? Asuntolaina yhteisissä nimissä ja ero tulossa. Kuinka asia etenee? Velan suuruus n. 50 000 e vielä. Itse olen pelkän opintotuen varassa, "miehellä" (jos tuotakin voi mieheksi sanoa) vakituinen työ.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos sinä lähdet asunnosta, niin voittehan tehdä niin että mies ottaa lisää velkaa ja ostaa sut ulos. Ja se vanha velka siirretään miehelle. Sulla tuskin on varaa opintotuen varassa ottaa lisälainoja.

Vierailija
2/10 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan alkuun kannattaa laina laittaa lyhennysvapaille, muutenhan sinä olet "velvollinen" maksamaan puolet lainanlyhennyksistä kunnes kaupat on johonkin suuntaan tehty. Jos myytte, niin sitten rahat saatuanne loppulaina pois, voitto puoliksi ja se on siinä. Jos tuleva exäsi haluaa asunnon ostaa, niin välittäjiltä arvio ja ostaa sitten sinut pois siitä (eli maksaa puolet arvioidusta asunnon hinnasta sinulle ja sinä maksat oman lainanpuolikkaasi sillä pois ja loput saat pitää).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttää lisälainoihin. Yhteisissä lainoissa voi olla ehto, että lainaa voi ottaa lisää samalla pantilla kumpi vaan.

Sitten se menee niin, että kaikki omaisuus lasketaan yhteen rahanarvoisena mm.

- molempien pankkitilit

- auto

- asunto (kiinteistövälittäjältä saa virallisen myyntihinta-arvion)

- lomamökki

- osakkeet

- taulut ja arvotavara

Ja sitten lasketaan velat yhteen mm.

- autovelka

- opintovelat

- asuntovelat

- muut velat

Ja sitten ylemmästä summasta vähennetään alempi summa. Lopputulos pistetään puoliksi. Se jolla on enempi velkaa nimissään saa usein tasinkoa toisen osapuolen omaisuudesta.

Sitten voitte sopia, kumpi ottaa hoitaakseen koko asuntovelan (yleensä se, joka haluaa pitää asunnon itsellään) ja toinen siis ostaa toisen pois siitä. Voitte myös sopia, että myytte asunnon ja velka maksetaan siitä pois ja loput myyntisummasta menee puoliksi.

Jos ei ole varaa ostaa toista pois asunnosta ja haluaa pitää asunnon, niin usein tämä asunnon pitäjä hakee pankista lisää lainaa ja maksaa sen toisen vekka.

Vierailija
4/10 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo tarkoittaa "ottaa lisää velkaa ja ostaa sut asunnosta"? Tarkoittaako se siis sitä, että sen tulisi maksaa minulle puolet jo maksetusta summasta minulle vai kuinka kuvio etenee?

Vierailija
5/10 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset jäämässä mulle, joten mun on pakko lähteä. lapsilta menee koti ja perhe :(

Vierailija
6/10 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asunnon arvo (nyt) on vaikkapa 150 000 € ja teillä on lainaa jäljellä 50 000 €..

Niin exäsi maksaa sinulle 50 000 € eli joutuu ottamaan sen verran lisää lainaa itselleen (sen alkuperäisen 50 000 lisäksi).

Hmm.. menikö tää nyt oikein?

Vierailija
7/10 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo tarkoittaa "ottaa lisää velkaa ja ostaa sut asunnosta"? Tarkoittaako se siis sitä, että sen tulisi maksaa minulle puolet jo maksetusta summasta minulle vai kuinka kuvio etenee?

Paitsi ei maksetusta summasta, vaan asunnon nykyisen myyntiarvon (hankitte sen kiinteistövälittäjän todistuksen) mukaisesta summasta puolet miinus se jäljellä olevat velat.

Vierailija
8/10 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto ollut ostettaessa 150 000 e.

Asunnon arvo nyt 250 000e.

Velat 50 000e.

250 000 e puoliksi 125000 euroa omaisuutta kummallakin.

Velat puoliksi 25 000 euroa velkaa kummallakin.

Puoliso ottaa sinun velkasi hoitaakseen. Eli annat hälle 25 000 euroa, jotta hän sillä voi jatkossa maksaa sinun velkaosuutesi.

Puoliso ostaa puolikkaasi asunnosta eli 125 000 euroa.

Ja koska hän maksaa sulle 125 000 e ja sinä hänelle 25 000 e, niin sä siis käytännössä saat puolisolta 100 000 e.

Vierailija
9/10 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies kuittaa elatusapua sulle sen asunnon puolikkaan verran kerralla. Eli ei ehkä maksa koskaan elareita, mutta antaa ne etukäteen asunnon puolikkaan hintana? Tähän tarvitte juristin

Vierailija
10/10 |
05.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka tapauksessa nyt mentävä töihin että pystyt elättään lapset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän