Steiner-koulu ja ADHD- miten suhtaudutaan?
Onko ADHD-lapsi yhtä lailla ongelmissa Steiner-koulussa kuin tavallisessa? Puututaanko siellä asiaan, lähetetäänkö tutkimuksiin, siirretäänkö erityisluokille?
Onko mahdollista että ADHD:n jääminen diagnoositta kouluiässä liittyy siihen että on käynyt Steiner-koulua?
Kommentit (13)
Onko ADHD-lapsi yhtä lailla ongelmissa Steiner-koulussa kuin tavallisessa? Puututaanko siellä asiaan, lähetetäänkö tutkimuksiin, siirretäänkö erityisluokille? Onko mahdollista että ADHD:n jääminen diagnoositta kouluiässä liittyy siihen että on käynyt Steiner-koulua?
Luokanopettajasta johtuvia eroja tosin on.
Vaan klinikkamuotoista erityisopetusta ja erityislapset muuten integroituna yleisopetukseen.
nythän on niin, ettei MISSÄÄN olen sellaista systeemiä, joka pitäisi huolta kaikista lapsista noin an sich. Sama systeemi auttaa yhtä lasta ja syrjäyttää toisen. Yksi opettaja osaa käyttää systeemiä ja toinen kiertää sitä ja molemmat saattavat tehdä joko hyötyätai vahinkoa sille lapselle. Ja sdhd.lapset ovat keskenään yhtä erilaisia kuin tavislapsetkin ja steineropettajat yhtä erilaisia kuin tavisopettajatkin.
Steinerissa on taipumus suhtautua diagnosointiin epäileväisesti, mikä on joillekin hyvä ja joillekin huono asia. Toisaalta tiedän myös monia diagnosoituja lapsia steinerissa. Tiedän myös jotain adseja, jotka ovat siirtyneet steineriin käymään lukion kun peruskoulussa on ollut vaikeuksia tai jopa mukautettuja aineita - niillä ei tavislukioon pääse, mutta steineriin on päässyt silä evästyksellä että "vastaatte sitten itse siitä, että pystytte suorittamaan kaikki tavalliset vaatimukset" (jännittävää on se, että he ovat pystyneet). Toisaalta kun tiedustelin oman assilapseni koulunäyntiongelmien aikaan paikka steinerista, asiasta ei suostuttu edes keskustelemaan.
erityisluokkiahan siellä ei tosiaan ole, vaan erilaista muuta tukea klinikalla tai luokassa inklusoituna. Ja tietty se ajatus, että kukin oppii omassa tahdissaan, eikä samatahtisuus ole tarpeen jos lopputulokset kuitenkin saavutetaan.
Kyllä. Meille kävi näin. Adhd ja steiner eivät kuulu yhteen. Lapsi jää heitteille steinerkoulussa ja ilman asiantuntevaa apua. Antroposofinen lääketiede ei tunnusta adhdta. Steinerkoulut toimivat antroposofian pohjalta vaikka muuta väittävät. Ns.erityislapset ovat pohjasakkaa steinerkouluissa. Ammattitaito ja resurssit sekä kiinnostus erilaisia oppijoita kohtaan on olematonta.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2010 klo 13:23"]
mutta Steiner sopii terveille, luovuuteen taipuvaisille ja ahkerille lapsille. Muut ovat siellä vielä pahemmin heitteillä kuin peruskoulussa.
Eli en ihmettelisi, jos ADHD menisi Steinerissa vain johonkin "koleerikko", kyllä se siitä.
http://hengentiede.info/artikkeleita/kasvatuksestajatemperamenteista.htm
[/quote]
täsmälleen samaa mieltä. Steiner sopii keskitason perusoppilaille, normaalia kehittyneemmät tai erityistukea tarvitsevat eivät saa tarvitsemaansa apua. Steineroppi nojaa ikäkausioppiin, mitään poikkeamia ei sallita eikä noteerata - erityisen vahingollista ns. nille älykkäille oppilaille.
Samoin tukea tarvitsevat jäävät tuetta, koska siinä vaiheessa kaikki laitetaan yksilöllisyyden piikkiin eikä lisätukea anneta. Sinänsä hassua, että yksilöllisyyttä ei huomioida, jos oppilas on ikätasoaan edellä. Ensimmäisinä vuosina (myöhemminkin) steiner perustuu pitkälti opettajan matkimiseen, ei siis luoville se paras paikka.
kannattaa muistaa, että steinerkoulun opettajilta ei vaadita luokanopettajan pätevyyttä, vaan steinerin omien oppien mukainen pätevyys (snellman-korkeakoulu), jonka koulutuksessa ei käsittääkseni lainkaan käsitellä tukea tarvitsevia oppilaita jne.
Steinerin opettajilla ei siis ole minkäänlaista pohjaa vastaanottaa oppilasta, jolla diagnoosi - puhumattakaan siitä, että steinerin oppien mukaan kaikki luetaan temperamentin mukaan, oppilaat jaetaan opettajan määrittelemien temperamenttien mukaan (määritelmään vaikuttaa myös oppilaan ulkonäkö) ja oppilaita kohdellaan temperamenttiryhmittelyn mukaisesti - tämä on yksi steinerpedagogiikan kulmakivi.
kannattaa muistaa, että steinerkoulun opettajilta ei vaadita luokanopettajan pätevyyttä, vaan steinerin omien oppien mukainen pätevyys (snellman-korkeakoulu), jonka koulutuksessa ei käsittääkseni lainkaan käsitellä tukea tarvitsevia oppilaita jne.
Steinerin opettajilla ei siis ole minkäänlaista pohjaa vastaanottaa oppilasta, jolla diagnoosi - puhumattakaan siitä, että steinerin oppien mukaan kaikki luetaan temperamentin mukaan, oppilaat jaetaan opettajan määrittelemien temperamenttien mukaan (määritelmään vaikuttaa myös oppilaan ulkonäkö) ja oppilaita kohdellaan temperamenttiryhmittelyn mukaisesti - tämä on yksi steinerpedagogiikan kulmakivi.
Steinerkoulun ei oteta oppilaita, joilla on ongelmia, koska heillä ei ole resursseja opettaa sellaisia. Esim mahdolliset lukihäiriöiset eivät pääse sinne.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 02:12"]
Steinerkoulun ei oteta oppilaita, joilla on ongelmia, koska heillä ei ole resursseja opettaa sellaisia. Esim mahdolliset lukihäiriöiset eivät pääse sinne.
[/quote]
eivät pääse? Jep, mutta kun oppilaita ei millään tavalla testata, niin siellä ne lukihäiriöiset ovat joukon jatkona. Ja jos ja kun lukemaan oppiminen viivästyy, niin se on vain yksilöllinen juttu. Lapsen itsetunto kiittää.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 02:28"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 02:12"]
Steinerkoulun ei oteta oppilaita, joilla on ongelmia, koska heillä ei ole resursseja opettaa sellaisia. Esim mahdolliset lukihäiriöiset eivät pääse sinne.
[/quote]
eivät pääse? Jep, mutta kun oppilaita ei millään tavalla testata, niin siellä ne lukihäiriöiset ovat joukon jatkona. Ja jos ja kun lukemaan oppiminen viivästyy, niin se on vain yksilöllinen juttu. Lapsen itsetunto kiittää.
[/quote]
Niin eivät pääse, jos jo eskarissa on todettu ennakoivia ongelmia lukemisen suhteen. Tietysti siellä sitten asiat voi olla toisin, joillakin todetaan vasta myöhemmin. Mutta fakta vaan on, etteivät ota sinne jos näyttää siltä, että vaatisi enemmän mihin koulu pystyy. Menneitä on ne ajat jolloin ongelmalapset laitettiin steineriin. Nykyisin erityistä huomiota vaativalle paras paikka on normaalissa peruskoulussa, koska ongelmiin saa siellä apua hyvin.
Eivät tosiaan sovi yhteen. Esimerkiksi Porin Steinerkoulu on surullinen esimerkki tästä. Vanhemmat eivät halua oppimisvaikeuksista kärsivää lasta erityisluokalle joten siirtävät Steineriin. Talousvaikeuksissa oleva koulu ottaa sisälle suunnilleen kaikki halukkaat vaikkei erityisopetukseen tai avustajiin panosteta. Tästä kärsivät sekä muut oppilaat että erityislapsi itse. Kukaan luokassa ei opi mitään. Lapsi ei saa tukea vaan pelkkää kurinpitoa ja leimautumisen häiriköksi.
Ri sovi. Tulkitsevat adhd:n joksikin eteriteetin vuotamiseksi ja tarjoavat eurytmiaa ( mekko päällä pompitaan mielikuvituskaverin kanssa) avuksi.
mutta Steiner sopii terveille, luovuuteen taipuvaisille ja ahkerille lapsille. Muut ovat siellä vielä pahemmin heitteillä kuin peruskoulussa.
Eli en ihmettelisi, jos ADHD menisi Steinerissa vain johonkin "koleerikko", kyllä se siitä.
http://hengentiede.info/artikkeleita/kasvatuksestajatemperamenteista.htm