Olen Äiti Epäkelpo. En osaa elää normaalia päivärytmiä.
Vaikka kuinka yritän, niin aikaisin nukkumaanmeno ei onnistu. Tai voi onnistua parina iltana, että menen nukkumaan väkisin klo 23 aikaan. Mutta sitten rytmi taas kääntyy. En saa illalla unta millään, vaikka heräisin kuinka aikaisin.
Yleensä valvon aina 2-3 asti, joskus 4, jopa 5. Tietenkin päivisin sitten väsyttää. Kaveritkin tietää, ettei meille kannata soitella ennen puoltapäivää. Täysissä sielun ja ruumiin voimissa olen joskus myöhään iltapäivällä. Kauppa-asiat hoidan illalla. Tunnen olevani sankari, jos olen joskus klo 10 aamulla ulkona toimittamassa asioita.
Lapsetkin ovat tottuneet tähän, paitsi koululainen, joka menee aikaisemmin nukkumaan. En tiedä onko tähän vaikuttanut yötyö, jota tein pitkän aikaa rytmillä 5 työtä 5 vapaata. Unilääkkeistä ei ole tullut kuin hetken helpotus, enkä niitä uskalla ottaa muutenkaan nyt, kun on vauva.
Rytmin olisi pakko kääntyä "normaaliksi", koska menen taas syksyllä töihin. Vuorot ovat nyt aamua ja iltaa, joten aikaisinkin olisi päästävä ylös. Vauvakin menee hoitoon.
Ihan sekavaa tämä mun touhuni. Eilen järkkäsin varastoa klo 2 asti yöllä..
Kommentit (2)
Töissäkäynti kuitenkin pakottaa hänet aikaisempaan heräämiseen ja nukkumaanmenoon.
Siis niin, että tänä iltana menisit nukkumaan vaikka 15-30 minuuttia aikaisemmin kuin normaalisti. Herätyksen voisit ajastaa myös tuon verran aikaisemmin. Seuraavana iltana (tai sitä seuraavana) aikaistaisit taas. Syksyyn on onneksi vielä aikaa, siihen mennessä ehdit kääntää rytmin kuntoon.