*** HEINÄKUUN IHANUUDET *** viikko 22
Kommentit (30)
Tänne ei mitään ihmeellistä kuulu.. :)
nyt alkaa olla vauvan jutut laitettuna, jotain pieniä tavaroita puuttuu..mutta niitä nyt saa ostettuu ku se vauvakin on jo syntyny. :) nii enkä mä oo ostanut viel imetysliivejä, mut kannattaako ostaa vähä isommat ku nykyinen kuppikoko? :D
Sairaalakassia pitäs ruveta varmaan kans pakkailee ku ei sitä tiiä millon se lähtö tulee, sunnuntainakin mua supisti tosi paljon parin tunnin ajan.. :( mut kyl se sit meni ohi ilman mitään.. lepoo vaan. :) mun on ainakin ihan turha ottaa mitään lukemista tms. sinne mukaan ku mä en muutenkaan lue mitään, niin tuskinpa sielläkään tulee mitää luettuu.
Meillä on huomenna tutustuminen sinne synnärille! :) jännää! nii ne viikot menee, kohta meilläkin alkaa syntyneet lista kasvamaan! ihanaa! :)
T: britney ja rinsessa 35+1
Tänään oli postilaatikossa iloinen yllätys: ilmoitus postiin saapuneesta äitiyspakkauksesta! Hain sen tietysti heti, mutta odotin, että mies tuli kotiin ja avasimme sen sitten yhdessä :) Kokonaisuus oli kiva ja tykkäsin joistakin vaatteista enemmän kuin mitä olin ajatellut Kelan sivujen kuvien perusteella. Etenkin makuupussi oli tosi kiva ja samaten toppahaalari. Ja onhan tuossa pakkauksessa paljon vaatteita, se oikein yllätti, vaikka netistä onkin nähnyt mitä siihen sisältyy.
Kun äitiyspakkaus oli katsottu ja ihasteltu, sanoin miehelle, että sille oli tullut kirje. Se hämmästeli hetken aikaa ja vasta kokonaan sen luettuaan tajusi, että kyseessä olikin mun kirjoittama "virallinen" kirje isyyspakkauksen myöntämisestä. Hän sitten haki pakkauksensa heti ja hämmästeli sitä hetken aikaa. Oli kyllä tosi yllättynyt koko jutusta!
Kirjoittelin eilen tuohon viime viikon ketjuun, että heräsin edellisyönä siihen, kun vauva potki vasemmalle puolelle kylkiluihin! Aika hennosti, mutta tuntui siltä, kuin joku "sivelisi" kylkiluita sisältä päin. Sama potkinta tapahtui taas viime yönä, nyt hieman kovempaa. Huomaa kyllä, että vauva on pää alaspäin ja tykkää rummuttaa jaloillaan kylkiin ja nyt niihin luihinkin.
Nyt viime päivinä on supistellut taas, alkaa aina välillä polttamaan selästä ja usein oikealta puolelta mahaa. Yritän sitten vaan hengitellä ja makoilla rauhassa
Fanni 34+4
Nyt on sitten muutettu. On se kyllä mukava, että ei tarvitse sitä useammin harrastaa, rankkaa oli. Voipi olla että iso maha oli osaltaan rankentamassa muuttoa, vaikkakin auttajia oli ihan mukavasti. Nyt sitten voi alkaa laittamaan vauvalle juttuja valmiiksi kunnolla, kun on tavarat ojennuksessa omassa talossa :D
Yllättävän hyvin kuitenkin jaksoi muuton ja nyt olen jo tänään kävellyt koiran kanssa tallille ja pyöräillyt takaisin (yht. 6 km) Pyöräilystä joku varoitti, että voi olla epämukavaa mahan kanssa, mutta en kyllä huomannut mitään, koirakin tykkäsi kun pääsi juoksemaan. Mahan ympäryksen tossa huvikseen mittailin ja näytti olevan 100cm, lähtöarvoa en tiedä, kun ei tullut mitattua, mutta iso maha kyllä on :)
Eipä ihmeempiä tämän auringon alle. Tänään käytiin tekemässä jättiostokset Prismassa ja mukaan lähti loput tavarat vauvalle, eli siis vaipat, puhdistuspyyhkeet, tutteja pari kappaletta, liivinsuojia, maidonkerääjä ym tavaraa. Saatiin hyvät bonusostot tälle kuulle niin lähinnä siksi "jo" nyt ostettiin nuokin.
Meillä on siskoni yo-juhlat tulevana vkoloppuna ja suuri ongelma on etten löydä sopivia kenkiä itselleni. Olen luvannut leipoa ja tarjoilla juhlissa joten kengissä ei ehdottomasti saa olla korkoa yhtään koska koko päivä pitää jalkojen päällä olla. Mihinkään ns. juhlaremmikenkiin jalka ei sovi joten pistokas tyyppiset on varmaan ainut vaihtoehto ja mistään en hyviä löydä(haluan semmoset joissa on umpinaiset kärjet ettei tarttis sukkahousuja tai sukkia laittaa). Ja asutaan kuitenki vielä suht isossa kaupungissa enkä löydä hyviä kenkiä :S turhauttavaa. Huomenna ois tarkoitus käydä pojun kans vielä kaupungilla ja täytynee kiertää jäljellä olevat liikkeet ja ettiä vaan jotkut hyvät. Tai sit laitan ihan vain crocksit :D ne ois hyvät mutta ei ehkä ihan juhlakengät :P tai lampsin avojaloin..
(.) Masukki muistuttelee äippää kuinka ihanan terävät kantapäät hän omistaakaan ja takoo hullunlailla kylkiin. Neuvolatädin mukaan pää olisi jo melko alhaalla mutta otappa selvää kun potkut ja pylly on vielä melko korkealla. Tai sit sillä on vaan isänsä pitkä selkä. Sais jo pikku hiljaa painua alas päin jotta helpottais paine pallean seudulla. Selällään ei kärsi olla yhtään.
Kaverini(joka myös odottaa toista lastaan) kanssa juteltiin näistä raskausajan vaivoista ja valitin että kun maha on aina vaan sekaisin. Ihan sama mitä syö ja milloin niin päivittäin mahaan koskee ja vääntää. Kaverini kertoi samaa ekasta raskaudestaan ja päätteli niiden osittain johtuvan supistusten määrästä, joita mullakin on nyt on ollut todella todella paljon. Oletteko muut huomanneet vastaavaa? Kaverini oli silloin kysynyt asiaa neuvolassa mutta ei ollut saanut vastausta joten ihan oletustiedolla mennään että mistä johtuu. Mut ärsyttävää kyllä, kun ei voi oikein välttää mitään mikä sitä aiheuttais kun sitä kuitenkin on koko ajan. Mutta semmosta. ei mitään ihmeempää sitten viime kirjottelun.
Lääkärineuvola on loppuviikosta niin kirjottelen sitten lisää kuulumisia. Pitänee yrittää lähteä nukkumaan(reilun tunnin jo kävin pyörimässä sängyssä mutta ei uni tullut).
T:HanniS + paputar 35+3
Täälllä nyt 35+0!!!!
Eilen neuvolassa kerroin th:lle viime päivien supistuksista. Hän vain sanoi, ettei niistä kannata huolissaan olla koska viikot jo sillä mallilla et jos alkaa syntyä niin syntykööt vain.
Vaikka viikot ovat jo minun(vauvan) puolella ja siksi saa jo huokaista, niin toivon että pari kolme viikkoa vielä mentäis näin. Pitää yrittää välttää supistuksia, alakerran tilanteesta ei ole mitään hajua, kun sinne kurkattu viimeks rv27. Mutta eipä sillä nyt ole merkitystäkään. Viimeksikin kohdunsuu alkoi aueta hyvissä ajoin ja rv37 oli jo 4cm auki mutta synnytyksen käynnistymistä sai silti odotella.. mutta ne silloin viikkoja kestäneet kipeät supistukset kuitenkin saivat jotain aikaiseksi mutta se onkin eri asia koska se synnytys sitten lopulta oikeasti käynnistyy.
Joku kyseli imetysliiveistä.
Kannattaa ostaa hieman isommat alkuun ja sellaiset jotka ovat mahd. mukavat päällä, ei kaaritukia tms. Ja ne kannattaa ottaa sairaalaan mukaan, koska kun maito nousee niin rinnat on kipeät ja painavat, ja tukevat pehmeät liivit on silloin pelastus! Ja liivejä usein joutuu käyttään myös öisin, niin niiden tulee olla mukavat päällä.
Nyt on sitten muutto ohi täälläkin, tai ainakin kaikki tavarat on siirretty uuteen osoitteeseen. Hirveästi on vielä tekemistä ja laittamista ja kamala stressi on mulla päällä. Tänään laitetaan miehen kanssa yhteistyössä asuntoa taas valmiimmaksi ja tavaroita paikoilleen, niin ehkä sitten alkaa helpottaa. Tuli kauhea paniikki kun ajattelin, että jos tämä vauva tästä syntyisi niin tulisi kamala kiire laittaa kaikki valmiiksi, mutta toivotaan että se pysyisi sisällä vielä muutaman viikon ainakin, vaikka malttamattomana toisaalta odotankin, että se jo tulisi. Vaunut ja turvakaukalo tulivat muuttopäivänä haettua ja heti tuli taas todellisempi tunne siitä, että meille tosiaan tulee pian vauva! :) Ensin kuitenkin olisi tarkoitus saada uusi asunto kodin näköiseksi ja sitten keskittyä taas vähän vauvajuttuihin. Onhan meillä jo kaikki vaatteet vauvalle pesty, vaunut ja turvakaukalo löytyy. On sitä silti vielä ostettavaa, kuten hoitopöytä, kylpyamme ja sitteri. Sitten tietysti perus hoitotarvikkeita, mutta toivotaan, että vielä sitä kerkeisi. Voipi kuitenkin olla että sitä tulokasta odotellaan vielä lasketun ajan jälkeenkin. :D
Tuosta hikasta joku oli huolissaan, että voiko sitä olla liikaa. Itsekin mietin sitä kun meidän vauvalla oli pieni kausi milloin se hikkasi todella usein. Ajattelin kuitenkin, että ei se varmaan vaarallista ole, kun en siitä koskaan ole kuullutkaan että olisi. Ja kyllä neuvolassa siitä sanottaisiin, kun hikkaaminenhan on näihin aikoihin vauvalla todella ajankohtainen asia, kun keuhkot kehittyvät ja se harjoittelee niitä hengitysliikkeitä jne.
Minun mies on myös hemmotellut ja hieronut ja muutenkin aivan ihana ollut. Ei ne miehet kyllä kaikkea ymmärrä kuitenkaan, eikä tarvitsekaan. :D Mulla kun on aika ailahtelevainen mieli, niin ei sitä varmaan jaksakaan kaikkea aina ymmärtää. Ihmettelen yleensäkin, että mies on kestänyt kaikki raskausajan myrskyt, vaikka olen kyllä aika myrskyinen ihminen muutenkin. :D Toivottasti vauva ei tule ihan yhtä temperamenttiseksi kuin äitinsä, vaikka ei siitä varmaan haittaakaan olisi. Ymmärtäisin itsekin paremmin miltä tuntuu elää räiskyvän persoonan kanssa. :D
Huomenna onkin sitten neuvola taas, tulen varmaankin sitten kertomaan enemmän vauvelin kuulumisia. Tänään oli vain pakko vuodattaa kaikki muuttostressi tänne. :D
Hyvää viikkoa kaikille heinämassuille, kohta varmaan tosiaan tuo syntyneiden lista kasvaa lujaa vauhtia! :)
Vaniliini 34+4
Ja mulla on tasan YKSI kuukausi laskettuun aikaan. Ajatelkaas, että seuraava kuukausi on sitten heinäkuu. Niin se aika vaan hurahtaa nopeaan.
Edellisessä pinossa Chili kyseli kestovaippailusta. Mä oon vähän aatellu, et jos kokeilis, ainakin osittain kestoilla. Mulla on nyt niitä äippäpakkauksen ImseVimsejä 11 ja 5 vaippakuorta. Kokeilen noita aluksi ja etsiskelen sit muita sopivia kirppareilta, jos intoa riittää. Esikoisen kohdalla hommasin aluksi aika paljonkin kestoja, mutta meillä oli aluksi kaikenlaista vaikeutta eikä tullut kestoiltua ja myinkin ne sitten pois. Miten muut? Aiotteko kestoilla ja joilla jo kokemusta on, niin kertokaahan mikä vaippasysteemi teillä on toiminut ja mikä taas ei?
Britney: Lisäätkö mulle tuonne listaan, että ultran mukaan olis poika tulossa, eli vaikka näin: poika (uä). Kiitos! Kiva, jos muutkin lisäis tuon vauvan sukupuolen tuonne listaan, niin voi sitten katsoa, pitääkö ultrat paikkansa. Samalla toki näkis vähän, et kuinka monta heinäpoikaa ja –tyttöä olis tulossa.
Meillä ei oo mies hemmotellut juuri mitenkään tän raskauden aikana ja siitä jo murisinkin viikonloppuna hänelle, kun tuntuu, et niin yksin oon jäänyt tän odotuksen kanssa. No, ymmärrän mä toki häntä, kun hänen äitinsä on ollut jo pitkään sairaalahoidossa ja välillä jo tosi huonossakin kunnossa.
Tänään kävin ostamassa vielä jotain pikkujuttuja vauvalle, kuten pienen vaippapaketin, kosteuspyyhkeitä ja itselle liivinsuojia yms. Jos nyt jotain vielä puuttuu, niin haetaan sit vauvan synnyttyä. Sairaalakassia en oo vielä pakannut, enkä oikeastaan ole edes miettinytkään. Varmaankin pakkaan omat hygieniatarvikkeet, imetysliivit (+suojat), puhelimen laturin, jonkun pienen muistikirjan/-vihkon ja tietysti jotain herkkuja. Neuvolakortti mulla kulkee aina mukana. Vauvan ja omat kotiutumisvaatteet pakkaan toiseen kassiin, jonka mies sitten tuo tullessaan meitä hakemaan.
Ai niin, nytpä tuli mieleen, että täytyykin tyhjentää kameran muistikortit ja varata paristoja mukaan. Luulen, että tuon sairaalakassin pakkaan viimeistään viikonloppuna, kun maanantaina mulla on käynti äippäpolilla. Tuskin kuitenkaan tuolloin sitä tarvitaan, mutta varaudunpa kuitenkin. Joko muilla on suunniteltu/pakattu sairaalakassi?
Iltapäivällä on neuvola, joten palailen myöhemmin ”linjoille”. Mukavaa kesäkuun alkua kaikille!
t. Sanjuska + Pikku-Heppu ”Jyri” rv 35+5
sanjuska75 mä lisään sit jos mä saan alotettua ton seuraavan pinon kun jancelin kerkesikin alottamaan ton tän viikkosen, tulee muuten niin sekava jos nyt laitan tähä jatkoks se päivitetyn :)
Mut laittaas muutkin niin mä lisäilen niitä sitten.. ellei jancelin haluu lisätä? :) ku pääsee muokkaamaan tota tekstiä..
tänää on tosiaan se tutustuminen tonne sairaalaan.. :)
mutta mä palailen taas.
Britney 35+2
Mulla oli kanssa siskon valmistujaiset viikonloppuna ja juoksentelin keittiössä ja tarjoilemassa.
Voin sanoa, että tuosta mahasta oli kyllä jo vähän haittaa, varsinkin silloin kun talo oli tupaten täynnä vieraita. En aina osannut arvioida mistä välistä mahdun ja mistä en. :)
Ite jätin kengät pois kokonaan, oikeastaan vieraat tuli niin ajoissa, että unohdin sandaalit. Laitoin ihon väriset tukisukkahousut jalkaan ja ne tuli tarpeeseen, kun meillä oli vielä valmistujaisten perään porukoiden eläkkeellejäämisjuhlat ja tuli oltua jaloillaan koko päivä.
Jalkapohjat oli kipeenä, mutta muuten kaikki meni kivasti. Keittiöhommat piti kivasti kiireisenä, niin ei tarvinnut olla mahansa kanssa julhlien keskipisteenä.
Enkelinäiti rv 33+5
Nyt oon sitten saikulla, iski flunssa. Ärsyttävää, tekisin niin paljon mielummin jotain muuta kuin makaisin täällä sängynpohjalla. Millä ootte hoitanut flunssaa raskausaikana?
Eilen olin polilla kolmisen tuntia, kun liikkeet on vähentyneet huomattavasti. Kaikki oli kuitenkin ihan ok. Sokerirasitukseen patistivat, vaikka neuvolasta antoivat sen jättää väliin. Vauva on sellaisessa asennossa, että potkii selkäänpäin, siksi potkuja ei tunne, vain sellaista kiehnäämistä.
"Kelasta" tuli äippäraha päätös, meillä töissä vakuutuskassa siis hoitaa kelan asioita. Oon miesvaltaisella alalla, joten näitä asioita ei kai siellä hirveästi käsitellä. Yritin saada samat äippärahat, kun edellistä lapsesta, mutta se ei jostain käsittämättömästä syystä onnistunut, kun viimeksi sain 6kk tulojen perusteella rahat. Edellisestä äippälomasta on vuosi aikaa. Ei jaksais väitellä niitten kanssa, mutta kai se on pakko.
Enkelinäiti
tänään taas neukussa käyty. kaikki kunnossa,sf-mitta oli 29cm,ja painoakin oli tullut vain 250grammaa/viikko =) raivotarjonnassa on pikkuinen,ja tuskin kuulemma enää kääntyy sieltä pois..
me ei haluttu tietää sukupuolta,joten en osaa vastata tohon kysymykseen. meillä siis jännitys säilyy loppuun asti :D
tänään käytiin myös kelassa jättämässä toi äitiyspäiväraha hakemus. olin pari päivää myöhässä mutta onneksi oli mukava nainen siellä palvelemassa,ja sanoi että ei tuo haittaa,että kirjotetaan siihen jotain järkevää syytä että miksi vasta nyt haen :D olin siis totaalisesti unohtanut koko homman!! :D
täällä vaan vietellään kesälomaa,ja se vaihtuukin äippälomaksi sitten 23.6,onpa muuten lyhyt aika että on heinäkuu ja kohtahan me jo poksutaan täällä !!
kestovaipoista: me ajateltiin (lue minä :D ) kokeilla noita kestovaippoja,ainakin sillee et päivisin ois ne käytössä. mies ei niinkään perusta noista erilaisista vaipoista,joten sille kai ihan sama millasta vaippaa vaihtaa :o
mukavaa viikkoa mammat ja nautitaan nyt viimeisistä mahakkaista viikoista täysin rinnoin ! :P
sunniee ja turoaurora 31+5
Eilisiä neuvolakuulumisia: Painoa oli tullut +269gr /vko, verenpaine ja pissa ok, hemoglobiini oli hienosti noussut 136 (viimeksi 114), vauvan sydänäänet 150-160 ja raivotarjonnassa on. Mutta tuo sf-mitta: ekalla mittauksella sai 40!!! Toki terkka sanoi, että vauva on ylhäällä ja oikein punkes pyllyänsä vastaan. Hetken mietittyään, terkka mittas uudelleen ja sai mitaksi 38 cm. Mennään siis reilusti yli käyrien. Maanantaina sit äitiyspolilla saa kuulla, millainen jättiläinen mun masussa asustaa. Pelottaa ja vähän surettaakin, et olenko mä itse jotenkin syyllinen siihen, et vauva on iso?! Ainahan sitä olis voinu elää terveellisemmin, liikkua enemmän jne… :(
Onko teiltä otettu emättimen limakalvolta streptokokkinäyte neuvolassa? Multa otettiin eilen ja terkka sanoi, että nykyisin sitä seulotaan kaikilta. Toi streptokokki voi tarttua synnytyksessä vauvaan ja aiheuttaa hänelle infektion. Jos äidillä on tuo streptokokki, niin sit synnytyksen alkaessa hänelle laitetaan antibioottitippa.
Mulla on masu jo niin iso, että autolla ajo alkaa vaikeutua. Ei riitä käsissä ja jaloissa pituus, kun maha ottaa rattiin kiinni. Täytynee palkata joku James autokuskiksi… ;)
Mä oon huomenna aamulla lähdössä tytön kans mun vanhemmille pidennettyä viikonloppua viettämään, joten toivottelen nyt kaikille oikein mukavaa loppuviikkoa ja viikonloppua!
T. Sanjuska + ”Jyri” rv 35+6
Ihanat lämpimät päivät tuli taas, lasten kanssa ollaan oltu aamusta iltaan pihalla. Tosin tulipa myös hyttyset ja mäkärät... Uimassa on käyty kertaalleen, saa nähdä tuleeko uintikielto viimeisille viikoille, vai vieläkö ehtii käymään. Viikonloppuna käytiin myös pyöräilemässä, kuopuksella on kova polkemisharjoittelu meneillään :)
Mulla ei ole tulokkaan sukupuolta lisätä tuonne listaan, ei olla kysytty sitä.
Sanjuska kyselit streptokokkinäytteestä, minäkin kysyin samaa jossain aiemmassa ketjussa. Sain viimeksi testitikun mukaani ja otan itse näytteen seuraavalle neuvolakäynnille.
...Mikä on siis ensi viikolla. Ja kovasti sitä on odotettukin! Vauva viihtyy edelleen perätilassa. Asennosta ei voi erehtyä, tulee niin imeliä potkuja lantiopohjan alueelle. Kävelylenkillä on kaikista inhottavinta, kun osuu virtsarakkoon... Siinä on pidätteleminen, yleensä aina iskee vessahätä, vaikka olisi kotoa lähtiessä käynyt. Pieni pää erottuu selvästi pallukkana kylkiluiden alapuolella. Kääntymisyritystä tuntuu olevan ja välillä käy sivuttain. Mutta oikein päin ei ole kiepsahtanut kertaakaan.
Ensi viikkoa odotellessa...
shira 34+5
Tänään tuli äitiyspakkaus (2010 malli), jota oli mukava hypistellä, vaikka Lapsimessuilla ehdittiin jo nähdä sisältö. Aletaan hukkua vaatteisiin, mutta toisaalta hyvä että on mistä valita, eikä tarvitse ahdistua puhtaiden riittävyydestä, jos tulokas on sotkuista sorttia.
Meinataan myäs harjoitella kestovaippojen käyttämistä ja pitää varautua vuotovahinkoihin, joten ekstravaatteista ei ole haittaa. :) Onko kukaan teistä ottanut selvää/tietää jo valmiiksi kestovaipoista? Vinkkejä saa ainakin minun puolestani heittää! Nimim. "Ihan pihalla"
Mötkäle oli vatsassa pitkään poikittain, sivusuunnassa. Tässä alkuviikosta hää piti taas jotain ihme meteliä ja nyt tuntuu kääntyneen eri asentoon, pystypäin. Istuessa huomaa, että oikean puolen kylkiluiden alla painaa jotain ja välillä tulee vähän äkäisempää potkuakin. Lisäksi tulee tuota virtsarakkoon tähtäävää liikehdintää, mikä on harvinaisen epämukavaa. Etenkin kun kuumalla säällä yrittää juoda tarpeeksi ja on muutekin vessakierteessä. Mutta ota nyt tuosta selvää, viimeksikin palasi parin päivän pystykokeilun jälkeen takaisin turvalliseen vaakatilaan.
Keräkurmitsa 32+2
Neuvolalääkärissä kävin tuossa aamusella. Painoa ei ollut tullut yhtään lisää(siis viikkoon), verenpaineet ok, Hb ok, vauva oli raivotarjonnassa, joskaan ei kovin syvällä vielä. Kohdun kaulaa jäljellä vain hitusen ja sormelle auki. On siis supistukset tehnyt tehtävänsä, jihaa...(toki en siltikään automaattisesti oleta että se ennen heinäkuuta syntyisi).
Joku kyseli streptokokista. Itselläni oli esikoisen aikaan ja on myös nyt ko. bakteeritulehdus. Ei ole vaikuttanut raskauksien kulkuun juurikaan. Synnytyksen aikana sain antibiotiin ja ei tarttunut infektio poikaan. Meillä päin ei ainakaan seulota automaattisesti mutta itselläni on molemmissa raskauksissa ollut hiiva + streptokokin aiheuttamaa kutinaa ekan lääkärikäynnin aikana jolloin bakteeria on seulottu. Ilmeisesti näissäkin on paikkakunta kohtaisia eroja mutta neuvolatäti minulle sanoi että loppuraskaudessa sitä ei enää seulota vaan antibiottihoito tulee automaattisesti(esikoisen aikaan vikalla lääkärikäynnillä otettiin vielä näyte).
(.) vaikeaa alkaa liikkuminen jo olla. Aamulla vielä onnistuu kaikki hommat hyvin kun yöllä levännyt mutta illat on todella todella kivuliaita ja vaikeita. Ei tahdo päästä tuolista/sohvalta ylös, nivuset on aivan tulessa ja selkään ottaa vähäisempikin liikkuminen. Nyt vaan toivon ja jännitän et lauantai menisi hyvin(siskoni yo-juhlat) ja sen jälkeen saa syntyä ja ennen kaikkea pääsen ottamaan vähän rauhallisemmin. Vauva edelleen vaihtaa kylkeä päivittäin mutta nyt on suuremmat rimpuilut jäänyt(muutama viikko sitten kävi poikittain oleilemassa päivän). Painuis vaan tuonne alemmaksi niin vois haaveilla masun eroon pääsystä :P
Mutta nyt lähdemme pojan kanssa kaupunkireissulle ja illasta matkustamaan kohti juhlakaupunkia järjestelemään ja leipomaan :) Mukavaa viikonloppua koko heinäkaartille. Pikku hiljaa se heinäkuu tulla tupsuttaa.
T:HanniS + paputar 35+6.
Niin ja jos joku lisäilee sukupuolta listaan niin tyttöä meille odotellaan.
Tuntuu et monella on jo kaikki valmiina, senku vauva puuttuu.. no meikäläinen ei oo vielä laittanu mitään valmiiksi.. tosin sänky on jo esikon jäljiltä jätetty makkariin ja muutki kamat on olemassa senkus penkoo esille.. ja onhan tässä vielä aikaa.
Jäin tälläviikolla kesälomalle ja 21.6. alkaa äippäloma.. tosin kelan päätös rahoista vielä puuttuu vaikka vein sen jo pari viikkoo sitte.. taitaa olla kiirettä siellä.
Eilen oli toinen lääkärineuvola, kaikki oli hyvin alapäässä, hemppa vielä aika matala 108 joten rautaa kahdesti päivässä jatketaan.. sf-mitta oli 31cm eli aika paljon on kasvanut ku viimeeksi reilu 2vko sitte oli 24cm. Raivotarjonnassa vauva polski ja toivotaan ettei enää kääntyile.. (saattais olla aika tuskainen käännös mulle) paino nousi seuraavalle kymmenelle.. 11 kg tullu nyt jo..
kestoista: vinkkinä että kestoja pitää laittaa kaksi vaippaa päällekkäin sisä ja kuorivaippa muuten kastuu housut :) (nimim. kokeiltu on) niin ja niitä lisäimuja myös.. mä en varmaan tälläkertaa kokeile kestoja ku esikon kanssa se ei luonnistunut ja pyykkiä on muutenki liikaa..
eilen oli viimeinen perhevalmennus, harmi se oli niin kiva piriste viikkoon.. tuli keskityttyä vain masuvauvaan pariksi tunniksi. Siellä oli vieraana 2kk vauva vanhempineen, ihanan rauhallinen tapaus.. mä haluun kans semmosen :)
nasuste 32+2 vielä 8vko odotusta..
Olin keskiviikkona neuvolassa ja vauvalla kaikki hyvin. Pissa oli kunnossa ja verenpaineet hyvät. Pelkäsin, että olisi jotain raskausmyrkytyksen alkua tulossa kun toinen nilkka turvoksissa, eikä ole ikinä ennen ollut tämän raskauden aikana turvotusta. Neuvolatäti sanoi, ettei huolissaan tarvitse olla, koska turvotus tulee molempiin raajoihin ja muuallekin, jos on kyse raskausmyrkytyksestä. Ja kai se tietty voinnissakin näkyisi, jos ei olisi kaikki ihan kohdallaan. Paino oli laskenut viime käynnistä kilon verran, jota ihmettelin. Toisaalta olen ehkä kuluttanut nyt enemmän kun on muutettu jne. En ota siitä nyt paineita, kunhan ei paino nyt ala kauheasti laskemaan. Kai se vauva kuitenkin osaa omansa ottaa. :) Raivotarjonnassa oli vauva ja sykkeet +135. Hikka oli sillä samaan aikaan kun sydänääniä kuunneltiin. :D Kysyin hikasta neuvolassa, että voiko olla liikaa, mutta ei kuulemma voi. On normaalia näissä viikoissa kun pallea ja muut sellaiset tärkeät hengitykseen liittyvät jutut kehittyvät. Sf-mitta oli 32cm, eli kivasti neiti kasvaa käyrillä. :)
Kestovaipoista kyseltiin, itse en ole innostunut kestovaippailemaan. Sairaalakassia en ole pakannut kun on niin paljon ollut touhottamista, mutta eiköhän sen vielä kerkeä kun huomenna tasan viisi viikkoa laskettuun päivään, enkä usko että tulokas olisi ihan vielä valmis tulemaan. :)
Tänään pääsin jo hieman sisustelemaan vauvan huonetta ja laittamaan kirjoja ja leluja kaappeihin. On se ihanaa ja jännää. :) Myös vaatteet on jo kaapeissa puhtaina odottamassa. Pinnasänky täytyy hakea vielä ja laittaa kuntoon, mutta eiköhän sen kerkeä. Muut perushoitotarvikkeet ja sellaiset on vielä ostamatta, mutta uskoisin että on vielä aikaa. :)
Meille odotellaan siis tyttöä ja TYKS:ssä olisi tarkoitus synnyttää. Ei ole enää pitkä aika, kun meilläkin on vauvat sylissä!
Vaniliini 34+6 (Huomenna tasan 35+0, hui kamala miten aika rientää!)
Tänään taas viikot poksui ja nyt enää jäljellä viisi viikkoa laskettuun aikaan! Tuntuu aika uskomattomalta, kun ei voi tietää, jos pikkuinen tuleekin vähän ajoissakin maailmaan. Olen pessyt vauvanvaatteita, vielä ois vähän jäljellä. Synnytys on alkanut pyöriä yhä enemmän mielessä ja kyllä se hieman jännittää. Eniten siinä mietityttää se, että toivottavasti kaikki sujuu hyvin.
Viimeiset kaksi yötä on ollut tosi vaikeita. En oikein löydä nukkumisasentoa ja nukahtaminen on hankalaa. Kun olen viimein nukahtanut, niin olen herännyt 2-3 tunnin päästä vessahätään ja sen jälkeen ei ole enää tullut unta! Toivottavasti ensi yönä jo saan nukuttua enemmän kuin muutaman hassun tunnin, alkaa väsymys jo tuntua mielessä ja kropassa. Tietysti onhan tämä hyvää harjoitusta tulevaa varten, mutta olisihan se kiva saada levättyä kunnolla ennen synnytystä.
Ensi viikolla meillä alkaakin perhevalmennus, en tiedä kuinka monta kertaa sitä on ja ehditäänkö kaikkiin kertoihin osallistumaan. Ensi viikolla on myös neuvola ja sitä seuraavalla viikolla on sitten se kolmas ja näillä näkymin viimeinen lääkärintarkastus.
Fanni rv35 :)
Päivittelin sitten noita sukupuolia, toivottavasti muistin/huomasin kaikki :D
Just ku olin viimeksi kirjottanu vaunuista, niin eiköhän seuraavana päivänä anoppi soittanu ja ilmottanu että ostaa semmoset meille viidelläkympillä! Oli jollain ollu ilmotus kaupan seinällä, vaunut semmoset viher-kuvioiset, siistit ja hyväkuntoiset ja tosiaan 50€ - ei ollu kelvannu kellekään aiemmin kun MUSTA on muodikasta ja hintakin niin KALLIS :D Niin eikä ihan mitkään Emmaljungatkaan oo, siis hyi sentään!
Osti samalta tyypiltä myös rattaat 40€, samaa sarjaa vaunujen kanssa mutta siniset.
Että helpollapa päästiin näistäkin!
Kuumemittari pitäisi vielä saada hankittua, niin ja se amme - sitten on kaikki!
Kestovaippojakin vino pino, mutta en mä oikein osaa niistä muuta sanoa kuin että luontoa säästää vaan ei pyykkääjää :D Ihan vaipasta riippuu sekin, miten ne saa toimimaan, mutta eiköhän jotenkin... jospa synnärillä vaikka osaisivat vähän neuvoa niiden kanssa.
Alkuun kyllä käytetään (luontoystävällisiä) kertisvaippoja, niitäkin käytiin jo ostamassa.
Ja sossu senkun ahdistelee. Pitäisi kohtapuoliin saada kirje, jossa ilmoittaa tulevansa neuvolatädin kanssa kotikäynnille 14. päivä kello 10... onneksi saatiin tämä neuvolasta tietää jo eilen, täälläpäin kun on vähän tapana HUKATA niitä kirjeitä joko postissa tai sitä ennen, hmmmmm.
Ja me sitten taas vastavuoroisesti 16. päivä mennään sossuille käymään. Saisikohan lopultakin vastauksia kysymyksiinsä?
Eipä taas muuta asiaa... yritetään siivoilla ja pestä loputkin vauvanvaatteet.
Päivät ne vaan kuluu, ja menee läpi sormien sunnuntait~
En oo taas hetkeen käynyt täällä, ollaan oltu pelaamassa Pokemon-pelejä ja laiskoteltu... sitäpaitsi systeemi oli kirjannut mut ulos enkä jaksanut kirjautua takaisin :D Vaan sainpahan kerrankin av-mammailla anonyyminä, kjäh kjäh!
Itse asiaan: Ollaan tänään oltu vähän vähemmän laiskoja, ja pakattiin sairaalakassiakin valmiiksi :D Huomenna aletaan pesemään vauvanvaatteita, ja äitiysboxisänkykin laitettiin jo valmiiksi~
Pieniä hankintoja ollaan tehty edelleen, viimeksi nenänniistäjä ja pari purkkia äidinmaidonkorviketta, ihan varuiksi siis vain.
Vaunuja yritetään pummia sossulta, ja jos ne välttämättä sen pinnasängyn meille haluaa niin ostakoot senkin.
Ensikotivalitus/kysely meni eteenpäin jonnekin, kattoopa jos siihen sen vastauksen joskus saisi, ihanaa kuitenkin kun edes yrittävät selvitellä asiaa!
Ja mitäs muuta... mittasin murun masunympäryksen, SE JOHTAA! Oli 130-135 riippuen vähän mistä mittasi :D Ei kylläkään ole vielä ainutkaan vieras ihminen tullut päivittelemään/ihastelemaan sitä, yksi ukko vaan kaupungilla huuteli "liikuntaa liikuntaa!" kun mentiin ohi. Että kaipa sitä sitten pelkkänä läskinä pidetään.....
Hyvin eteenpäin työntyvä masu on muuten :D Olisiko sittenkin poika tulossa?
Ultraan vielä pari viikkoa... laskettuun aikaan melko tasan 6! Hurrr... toisaalta ei malttaisi odottaa ja toisaalta kauhistuttaa!
Murupallerolla on kipuja melkein koko ajan (selässä, jaloissa, häpyluussa, hartioissa ja vielä kerran selässä) Vauva ei kovin kipeästi potkiskele, mutta ilmeisesti painaa rakkoa koko painollaan; avokki joutuu juoksemaan vessassa suunnilleen vartin välein... ja joka kerta tulee pissiä ainakin puoli litraa... mistä sitä riittääkin?
Myös öisin joutuu siis ravaamaan, 2-3 kertaa ainakin.
Synnärin tutustumiskäynnillä ei olla oltu. Ei oikein osata päättää, jaksataanko sinne mennä, kun kävely alkaa olemaan niin tukalaa ja neuvolakäyntejäkin pitää vielä kestää. Samaten mietitään, varataanko perhehuone vai ollaanko ilman - 50/vrk on melko paljon meidän kukkaroille, mutta yhteishuoneessa en saisi olla öisin! (enkä myöskään jaksa kävellä koti-sairaala-reittiä edestakaisin)
Ehkäpä sukulaiset ojentaisivat auttavat kukkaronsa~
Äippäloma! Avokki hukkasi Kelan laput, joten ei ole aavistustakaan koska sen piti/pitäisi alkaa :D Muistelin että kuukausi tai pari ennen laskettua aikaa mutta kattoopa nyt... Eipä sillä muuten mitään väliä ole, mutta äitiysrahat hohohoo~!
Mutta mutta, tässä on jo sen verran höpötystä että alkaa pikkuhiljaa riittämään, ja sitäpaitsi oon taas antanu itestäni ihastuttavan sossupummi-kuvan - liekö yliväsymystä tämä hassunhauska olotila XD
Avokkikin jo sammahti (kunnes kohta nousee taas vessaan) joten painunpa tästä näkemään pokemon-unia itsekin. Hyvää ööö... kesäkuun alkua kaikille!
Ai hitto ku hetken säikähdin ettei ollutkaan aika aloittaa uutta ketjua, meinasin jo sännätä poistamaan tän heti alkuunsa XDDDD Joo, nukkumaanmenoaika.