Onko kohtuutonta vaatia eskarilaiselta hyvää käytöstä
kylässä, jossa ei ole muita lapsia "villiinnyttämässä" häntä (vain oma pikkuveli mukana)? Onko liikaa vaatia käytöstapoja, että pöydässä ei soiteta suuta ja että kyläpaikassa oleviin tavaroihin suhtaudutaan kunnioittavasti - ei potkita tai rikota paikkoja?
Eskarilainen yllätti huonolla käytöksellään. Tunnen itseni epäonnistuneeksi kasvattajaksi.... Olin vierailun jälkeen varsin ankara lapselle, ja nyt vähän omatunto kolkuttaa, että menikö överiksi myös itseltä?!!!
Kommentit (6)
MInun mielestäni huonoon käytökseen voi ja pitää puuttua siinä samassa kun sitä tapahtuu eikä pelkästään vasta jälkeenpäin antaa palautetta. En tarkoita, että aletaan huutamaan ja räyhäämään vaan asiallisesti lopetetaan tyhmäilyt ja palataan aiheeseen vielä sit myöhemmin. Mä kans puhun jo etukäteen, mihin ollaan menossa ja kuinka siellä tulee käyttäytyä.
Jatkossa suosittelen käytöstapojen kertaamista ennen uusia kyläilyjä tms.
ei ole ollut, siksi en tullut asiasta etukäteen muistuttaneeksikaan... Oletin, että kaikki menee hyvin, kuten on aina mennyt. Kesken kyläilyn tarjosin lapselle tilaisuuden korjata hölmöydet pyytämällä suuntoittoa anteeksi isäntäväeltä, ja tietysti koetin lopettaa typeryydet siinä paikassa. Mutta ei onnistunut.
Kun tulimme kotiin ja olin asiasta vaahdonnut, lapsi tuntui käsittävän miten kurjasti asia olikaan mennyt. Tuli mieleen, että eikö hän tosiaankaan ymmärtänyt käyttäytyvänsä huonosti, vaikka kotonakaan ei saa tavaroita potkia eikä suuta soittaa?!!!!
Huoh....
ap
viime aikoina on ihan hyvät käytöstavat omaavalta eskarilaiselta tullut aikamoisia äidin todellakin yllättäneitä pohjanoteerauksia... OIsko jotain ikään liittyvää?
Viisivuotias on usein joustava ja kiltti, mutta kuusivuotiaan pitää taas kokeilla.
Ehkä kannattaa ennen vierailua muistuttaa miten kylässä käyttäydytään ja yrittää antaa huomiota lapselle ennen kylään menoa. Varmaan jostain syystä haki huomiota huonolla käytöksellä.