Koiraihmisiltä apua!
Oltiin pahassa vatsataudissa ja koiran punkkihoito (niskaan laitettava liuos) venähti koska olivat kaapista loppuneet eikä voimat riittäneet lähteä eläinlääkäriin ostoksille.
Nyt pesin koiraa ja huomasin kohdan missä karva on ohuempaa ja ihossa pieniä rikkoutumia jotka on tulleet kun koira on itseensä kuopsutellut. Olen ihan varma, että nyt sillä on sitten niitä punkkeja, vaikka mitään silmiinnäkyvää ei ollut.
Punkkilääkettä saa vasta maanantaina, mutta apteekki on auki. Asumme ulkomailla, joten voisin ostaa ihan antibioottiakin siihen jos tarvis, mutta haluan nyt ensin varmistaa, että mitä Suomessa on koiralle tälläisessä tilanteessa määrätty? Vai onko vaan hommattu punkkihäätö ja ihon tilannetta seurattu?
Apteekissakin osaavat täällä neuvoa, mutta joskus lääkkeitä tupataan ihan ilman välttämätöntä tarvettakin niin en ihan pelkästeen niihinkään luottaisi. Jotakin helpotusta koira nyt ainakin tarttisi oloonsa.
Kommentit (4)
kunnes lääkäri taas avaa ovensa.
Koira on ihan kaikkea vastaan mitä mahdollista rokotettu, leikattu ym. eli mitään kamalan vakavaa ei voi olla kyseessä.
Jonkin sortin kirppuja siis voi olla ja mietin ihan syyhypunkin mahdollisuutta (ainoa mitä ei silmällä näe)sillä mitään turkissa ei näy loikkivan tai ryömivän (vaalea turkki ja vaalea iho, melko helposti tutkittavissa).
Itse olen oksentanut viimeksi eilen illalla ja tänäänkin olo ollut vielä kamala (ihan sairaalassa asti olin tiputuksessa), joten en vaan ole aikaisemmin minnekään päässyt ja mies samassa kunnossa.
Kai sitä sitten on pakko koira viedä apteekkiin näytille jos osaisivat sieltä auttaa tai ainakin helpotusta antaa kutinaan.
Mutta jos nyt joku joka osaa neuvoa, ilmaantuu palstalle niin käyn vielä lukasemassa.
Nyt pesin koiraa ja huomasin kohdan missä karva on ohuempaa ja ihossa pieniä rikkoutumia jotka on tulleet kun koira on itseensä kuopsutellut.
Olen ihan varma, että nyt sillä on sitten niitä punkkeja, vaikka mitään silmiinnäkyvää ei ollut.
Siis täh? Punkkihan tarraa ihoon, upottaa päänsä koiran ihon alle, imee verta ja IRROTTAUTUU sen jälkeen itsestään jos ihminen ei ehdi sitä erikseen irrottamaan. Jäljelle jää pieni jälki ja kannattaakin seurata ettei jo aiemmin täällä mainittua punaista rengasta ilmesty puremakohdan ympärille.
Tarkoitatko mahdollisesti kirppuja tms? Voisiko olla itikan tms lentävän ötökän puremia? Käärme? Punkilta tuo tuollainen toiminta ei kyllä kuulosta, ainakaan oman tietoni perusteella.
Suosittelisin kevyttä desinfiointiaineella pyyhkimistä: tuon kuopsutuksen ja ihossa olevien rikkoutumien syyhän voi olla ihan mikä vaan aina koiran stressistä (koira on itse rapsuttanut ihonsa rikki) allergiaan jne. Pesetkö koiraa mahdollisesti liian usein ja iho olisi siitä ärtynyt?
Ei kannata panikoitua, seuraile vaan koiran yleiskuntoa: kunhan juo ja syö ja ulostaa suht'normaalisti, ei syytä tulipalo-hätään pitäisi olla.
Nimimerkillä "Iho-ongelmaisen koiran omistaja"
Emme pese mielestämme liian usein vain jos tarve vaatii eli on oikeati likainen.
On syönyt ja juonut hyvin, mutta on ärtyisämmän oloinen eli iho selkeästi vaivaa.
Mietin siis syyhypunkkejen mahdollisuutta kun ihmisilläkin sellainen voi olla iholla ja aiheuttaa hillittömän kutinan, en siis puhu tavallisesta punkista. Tosin en ole ihan varma voiko tuo syyhypunkki olla myös koirilla.
On totta, että täällä meilläpäin voi olla myös joitakin outoja itikoita mitkä aiheuttaa moisen esim. pistäessään, kuten moskiitot.
Poikkeamme vielä tänään apteekissa josko saisi ainakin jotakin kutinaan sillä koira on nyt nukkunut hieman huonosti tai levottomasti. Ehkä sille voi antaa tavallista allergialääkettä tai mietoa kortisonivoidetta (iho ei ole toistaiseksi märkivä eikä vuoda verta)ken tietää, mutta osaavat ainakin siinä auttaa.
Kiitokset vielä kaikille.
jota kansankielellä "punkeiksi" nimitetään? Puutiaisen puremalle kun ei yleensä tehdä mitään, katsotaan puremakohtaa vain, ettei tule sellaista punaista rengasta pureman ympärille, mikä on borrelioosin merkki = eläinlääkärille meno.
Ulkomaan "punkeista" en tiedä mitään, ei kai apteekin neuvon noudattaminen pahaakaan tekisi, vaikka olisikin överihoito?