Mitä hyötyä pakkoruotsista?
Otsikossahan se kysymys jo tulikin.
Mitä hyötyä pakkoruotsista on, kun englannin kieli hallitsee suurimmassa osassa maapalloa.
Ja ruotsi on suhteessa aivan turhaa, kun hyötyä ei ole juurikaan siinä mielessä miten englanti on paljon hyödyllisempää noin valtakunnallisesti katsoen.
Kommentit (16)
Ruotsalaiset osaavat hyvin englantia.
Hoidan sairaalassamme pakkoruotsinkielisiä vanhuksia, jotka ovat muutenkin jo hämmennyksissään sairastuttuaan, niin heistä tuntuu kivalta jos joku puhuu heidän äidinkieltään, vaikkakin huonosti.
englantia osaavat kohta kaikki on kyllä huonoin argumentti. Mitä hyötyä ylipäätään opiskella sitten mitään muita kieliä kuin englantia? Vaihdetaan kaikki äidinkielemme englantiin!
Även jag, en dum hemmamma, kan skriva några svenska ord här i mammapalstan. Jag kunde inte göra det om jag inte hade haft pakkoruotsi i skolan...
helpompi saada töitä kun osaa molemmat kotimaiset... ja ainiin tosiaan; saanpa vielä kielilisänkin!
onhan ruotsista täällä Suomessa välillä joillekin hyötyä. Paljon nuo ruotsalaiset yritykset täällä työllistää maahantuojia ym. Käytte Ikeassa, H&M:ssä, Kappahlissa, Biltemassa tai Clas Ohlsonilla, vai mitä?
Ja mitä suomenruotsalaisiin tulee, onhan heilla oikeus käyttää äidinkieltään. Yrittäjälle voi olla etua ruotsin osaamisesta houkutellessaan asiakkaita. Varsinkin vanhukset tarvitsevat omalla äidinkielellään palveluja.
Mutta kaikesta huolimatta en kyllä kannata pakkoruotsia. En vaikka Suomella onkin pitkä historia osana Ruotsia.
ei tee mitään. Ainakaan täällä, kaksikielisellä alueella, se "ruotsi" mitä täällä puhutaan ei muistuta sitä koulussa päntättyä kieltä lähes mitenkään. Sitten sitä ihme muinaisruotsin murretta pitäisi opetella että pääsee mihinkään töihin, ihan sama kun vaadittaisiin että pitää osata sujuvaa raumanmurretta ennenku kelpaa töihin!
Ja lisäksi ruotsin opiskelu teki minut autuaaksi.
Mutta onneksi oli se pakkoruotsi, nimittäin tapasin suomenruotsalaisen miehen jonka kanssa olen nyt naimisissa. Ei siinä mitään, puhuttiin aina suomea keskenään, mutta kun lapsia saatiin niin mies halusi puhua heille ruotsia. Ois ollut aika kurjaa jos en olis mitään ymmärtänyt. Nyt mä puhun jo ihan suvereenisti itsekin ruotsia. Miehen kavereiden ei tartte mun takia suomea puhua, puhumattakaan sukulaisista.
Alussa olin arka itse puhumaan vaikka paljon ymmärsin mitä puhuvat, nyt ymmärrän kaikki ja puhun sitä itsekin :)
mutta ruotsinkielestä on hyötyä monessakin paikassa.
Kaikesta kielitaidosta on. Siksi, kun siitä ei ole haittaakaan.
Viisas todistus. Negaation kautta vetäisin.
-Niemi Vatanen 37v. *laulaa*
Mutta onneksi oli se pakkoruotsi, nimittäin tapasin suomenruotsalaisen miehen jonka kanssa olen nyt naimisissa. Ei siinä mitään, puhuttiin aina suomea keskenään, mutta kun lapsia saatiin niin mies halusi puhua heille ruotsia. Ois ollut aika kurjaa jos en olis mitään ymmärtänyt. Nyt mä puhun jo ihan suvereenisti itsekin ruotsia. Miehen kavereiden ei tartte mun takia suomea puhua, puhumattakaan sukulaisista.
Alussa olin arka itse puhumaan vaikka paljon ymmärsin mitä puhuvat, nyt ymmärrän kaikki ja puhun sitä itsekin :)
Palkkaan tulee helposti tonni lisää ihan vaan sillä että puhut venäjää, näin siis itärajalla.
helpompi saada töitä kun osaa molemmat kotimaiset... ja ainiin tosiaan; saanpa vielä kielilisänkin!
palvelijoikseen 5 miljoonaa ruotsintaitoista suomenkielistä, jotta ruotsinkieliset palvelut heille voidaan turvata? Jos vastauksesi on KYLLÄ niin kannattaisi mennä koulunpenkille harjoittelemaan matematiikkaa lisää.
Ja jos olisinkin, niin espanjaa en olis puhunut sanakaan, ruotsia sentään jonkun verran.
Otsikossahan se kysymys jo tulikin. Mitä hyötyä pakkoruotsista on, kun englannin kieli hallitsee suurimmassa osassa maapalloa. Ja ruotsi on suhteessa aivan turhaa, kun hyötyä ei ole juurikaan siinä mielessä miten englanti on paljon hyödyllisempää noin valtakunnallisesti katsoen.
Eiks siinä ole jo yks hyvä syy.
Ruotsalaiset osaavat hyvin englantia.