Jos äidillä on ylipainoa runsaasti,
niin millaisilla kilomäärillä raskaudesta voi selviytyä?? Että vauva kasvaisi ja voisi hyvin, mutta äidin paino lisääntyisi mahdollisimman vähän?? Kärsin kovasta pahoinvoinnista ja se on pitänyt vielä kilot kurissa, mutta mietityttää vitamiinien ym imeytyminen? Ja mikä ihme siinäkin on että makea tuntuu pysyvän sisällä eikä aiheuta etovaa oloa?? Voiko aivoissa olla joku muistijälki tai mistä moinen johtuu? Herkkuja kun ei varsinaisesti tee mieli, niin kuin ei oikein mitään muutakaan. Mutta syömättäkään ei voi olla, koska tyhjä maha se vasta pahoinvointia lietsookin!
Kommentit (12)
järjellä ajatellen "selvitä" noin viidellä kilolla. Riippuu paljon vauvelin ja istukan koosta. Myös verimäärä lisääntyy ja monille tulee loppuvaiheessa myös turvotusta!
Mulla itselläni on reippaasti ylipainoa, jota olen kerännyt imetyksien aikana (6kk täysimetystä ja ja osittaista vuoden ikään saakka= +10kg!!!) Kannattaa siis vahtia linjoja myös imetyksen aikana!!!
Raskauksien aikana kuitenkin olen ihan normaalilla syömisellä kerännyt painoa vain 7kg, 8kg ja nyt tässä viimeisimmässä 3kg. Ja herkutellutkin olen, paitsi ekassa, jossa jätin sokerit pois ruokavaliosta.
Laihduttamistahan ei raskauden ja imetyksen aikana suositella, mutta toki kannattaa kiinnittää ruuan laatuun, sekä liikuntaan huomiota. Ja mun mielestä saa herkutellakin, mutta koittaisi muistaa esim. säännölliset ruoka-ajat ja terveellinen kuitupitoinen ruoka, niin ei ne herkutkaan niin suuressa määrin maistu:)
Pricilla ja Muru rv 33+2
siis noin nyrkkisäännöksi. Mutta eipä tuo terkkari nyt mutissut vaikka oli tullut 500 gr viikossa... Oon tainnu niin monet itkuhysteriat vetää r-diabeteksen takia ettei uskaltanut :D
Yritä makeista syödä enemmän marjoja ja hedelmiä tai vaikka hedelmärahkaa kuin karkkeja. Voin nimittäin kertoa kokemuksesta että jos ja kun raskausdiabetes pamahtaa päälle, pilaa se melkolailla kokonaan ilon odotuksesta. Ja ylipaino on yksi merkittävä riskitekijä sille. Eli kokeile pahaan oloon esim. mansikoita, appelsiineja ja tomaatteja, ne kaikki pysyi mulla ihan hyvin sisällä! Liiku vointisi mukaan päivittäin vaikka rauhallisesti kävellen ja syö *säännöllisesti* eli parin tunnin välein, aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala vähintään.
Tsemppiä sekä iloa odotukseen ja kilojen hallintaan!
eli niistä vitamiineista olit huolissasi. Kannattaa syödä odottajille suunnattuja vitamiineja, esim Multitabs Raskaus. Mutta kyllä se istukka niin on suunniteltu että vauva saa vaikka kiilteet hampaista ja äidin luut haurastumaan, mutta ottaa tarvitsemansa. Älä siis siitä ole huolissasi. Muista juoda vettä!
Minulla myös ylipainoa piisaa :( mutta hyvin meni edellinen raskaus, ja toivottavasti tämäkin. Painoni ei koko raskausaikana noussut lainkaan (paitsi lopussa pari kiloa ihan nestettä), alussa jopa lähti muutama kilo. Tai siis minusta itsestäni tietenkin lähti paljon enemmän (jälkitarkastuksessa painoin 17 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta) mutta kun vauvan, istukan ym. paino koko ajan lisääntyi, se siis neuvolan vaa'alla näkyi plus miinus nollana.
Pointtini on siis se, että raskauden aikana saa katsoa syömisiään, vaikka millekään varsinaiselle nälkäkuurille ei voikaan ruveta. Söin mahdollisimman paljon kasviksia nälkääni ja hedelmiä makeannälkään ja yritin liikkua niin kauan kun olin sen kokoinen, että se onnistui (lopussakin toki kävelyä, sen verran mitä pystyi). Kuten joku muukin kirjoitti, vauva kyllä ottaa tarvitsemansa, eli ei haittaa vaikka ylipainoiselta äidiltä jokunen kilo lähtisikin (huom. koskee siis vain niitä, joilla roima lähtöpaino, normaalipainoiselle pitäisi tulla raskausaikana edes muutama kilo loppupuoliskon aikana).
Kovasti tsemppiä kohtalotoverilta, minäkin täällä jälleen makeanhimoa vastaan kamppailen!
Minulla 3. raskaus ihan alkumetreillä ja 2 aikaisemman kanssa ei ole noita paino-ongelmia ollut. Nyt BMi 33. Eli nyt " jännitttää" eka neuvolakerta,millaisen "saarnan" sieltä saa,kun ylipainoa on tuonkin verran....Ja kiinnostaisi kuulla,miten muilla suunnilleen samankokoisilla on raskaus sujunut?Entäs se paljon puhuttu raskausajan diabetes,miten sitä voisi välttää??
Kiitos jos joku viitsii vastata,saisin vähän mielenrauhaa ennen ekaa neuvolakäyntiä!!!
Jotenkin noin sen itsekin ajattelin, että kiloja ei tarvitsisi tulla, kun painoa todellakin on. Nyt on menty jopa pari kiloa miinukselle pahoinvoinnin takia. Tuntuu vähän sellaiselta oravanpyörältä, jos et syö niin pahoinvointi lisääntyy, olo nuutuu eikä jaksa mitään, mutta ei myöskään kilot kerry! Toisaalta jos saa syötyä, niin olo on edes vähän energisempi ja sitä kautta jaksaa paremmin, mutta sitten pelkää niitä kiloja..! Ihana vihje nuo mansikat, olin aamulla pahoinvointia uhmaten jalkahoitajalla ja hänpä oli poikennut torilta hakemaan mansikoita, niitä sitten söin siinä samalla =) Äsken jaksoin "kevein jaloin" käydä jopa kunnon lenkillä!
Joku kyseli neuvolasta, tää on mulle toinen raskaus ja sama terkkari, ekassa raskaudessa tuli lunta tupaan oikein kunnolla kiloista, nyt vaan totesin että näin on ja hän antoi mun olla.. Eli riippuu varmaan terveydenhoitajasta, mutta jos saa sapiskaa kiloista, kannattaa kyllä sanoa takaisin, eikä niellä kaikkea. Toki neuvot kannattaa kuunnella, aina joku asia voi kolahtaa itselleen ja sitä kautta vaikka kilotkin pysyä kurissa, paha mieli ei siinä kyllä toimi!
Ylipainoa tosiaan löytyy ihan riittämiin. Nyt kolmatta odottelen. Edelliset lapset ovat 2½vuotta sekä 1v4kk, joten missään välissä en ole kovin kerennyt laihduttelemaan. Olen ollut aina melko suurikokoinen, enkä ole asiaa ikinä kokenut ongelmana. Olen siis ihan tyytyväinen itseeni, enkä kärsi huonosta itsetunnosta tms. Esikoista odottaessa tuli painoa 16kg, josta nestettä oli monta kiloa. Loppuaikana oli kuuma kesä, eikä mikään auttanut sen kanssa. Kaikki paino lähti kuin itsestään pois, vaikka en edes täysimettänyt. Toisen kanssa tuli reilu kymmenen kiloa, joista jäi pari kiloa. Eli lähes sama lähtöpaino on ollut joka kerralla. Neuvolasta en ole "huutia" painostani saanut, asiallisen ohjeen tietty katsoa mitä syö ja syödä terveellisesti yms. Sehän nyt kuuluu asiaan joka tapauksessa. Ei siis neuvolasta kannata etukäteen stressata =)
raskausajan diabeteksesta joku murehti. Ei se suoraan kulje painon kanssa käsikädessä, vaikka tietty ylipainoisilla on suurempi riski. Itse olen joka raskaudessa käynyt sokerirasituskokeen (niin kuin kaikki joilla yli 25 painoindeksi) eikä mikään arvo ole ikinä ollut koholla. Raskaudet ovat menneet ihan hyvin, mitä nyt kolmannen kanssa alkaa vähän väsymäänja liitoskipuja piisaa. Tosin uskon sen johtuvan enemmän noista kahdesta edellisestä touhuttajasta, joiden perässä juoksen kaikki päivät.
Ei kannata ottaa asenette että "syön nyt kun kerrankin saa" vaan järki päässä. Ei sitä painoa liikaa kannata stressata, eipä sitä kovin paljoa tässä vaiheessä kuitenkaan laihduttelemaan aleta =)
Tiip rv 28+1
Minulla painoindeksi on 21, rv 12 eikä kiloja tietenkään ole vielä ehtinyt kertyä. Terkkari sanoi että noin 12 kg on normaalimäärä, mitä raskauden aikana kertyy, mutta suositteli minulle suurempaa painonnostoa jotta "ei tarvitse sitten imetyksen aikana asua jääkaapilla".
Ruokailutottumukset ovat kuitenkin muuttuneet, makeat vaihtuneet em. hedelmiin ja rahkoihin jne, kahvi jäänyt pois itsestään. Vettä on hyvä juoda paljon ja seurata mitä suuhunsa laittaa. Vauvahan ei voi valita mitä äiti syö... Ja sokerivauvojen lähtökohdat elämään ei välttämättä ole kovin hyvät. Olen siis karkkien suursyömärinä asettanut iselleni karkkipäivän kerran viikossa. Suosittelen.
on aika lailla keskiarvo, ylipainoiselle tosin ei ole kovin suotavaa tulla niin paljoa, hoikemmalle voi taas tulla enemmänkin eikä ole hälyttävää. Kannattaa myös muistaa se, että etenkin loppuvaiheessa painonnousu on usein nestettä.
Kuten joku jo totesikin, raskausdiabetes on enemmän riippuvaista geeneistä kuin painosta, vaikka ylipainoisilla onkin jonkin verran suurempi riski sairastua siihen ilman sukurasitustakin. Raskausdiabetes voi siis tulla hoikallekin, eikä se myöskään ikävä kyllä aina näy neuvolan pissatesteissä vaan ainoastaan sokerirasituskokeessa.
Sokerivauvoista kirjoitti Kivi. Sokerivauva tulee vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, että äidin sokeritasapainossa on jotakin häikkää. Vaikkei se tietenkään muuten ole fiksua eikä terveellistä, diabeteksesta kärsimätön voi vetää vaikka suklaakakun joka päivä ilman että se vaikuttaa vauvaan. Diabeetikon vauva sen sijaan kasvaa hedelmäsokeristakin, joten r-diabeetikko saa todella katsoa mitä suuhunsa laittaa. (Jos joku tarvitsee ohjeita, esim. Espoon kaupungin sivuilta löytyy ruokavaliosta.)
kun ei koskaan muista kaikkea samaan viestiin, eli Äityli kyseli neuvolan suhtautumisesta ylipainoisiin. Oma terkkani suhtautui mielestäni hyvin, ei tullut mitään häijyjä kommentteja. Hänhän näkikin joka kuukausi vaa'alla, että katson mitä suuhuni laitan ja otan tilanteen vakavasti, joten ei ikinä tullut mitään noottia. (Turhaahan se siinä vaiheessa olisikin ollut, koska raskaana ei kuitenkaan varsinaista laihdutuskuuria voi aloittaa, vaikka terveellisesti onkin lupa syödä ;).) Parilta lääkäriltä sain vähän pisteleviä kommentteja, mikä tietysti ketutti juuri em. syystä, eli kannattaa varautua myös siihen, että kaikki eivät ole niin asiallisia. Joku neuvoi ottamaan itse napakan asenteen neuvolassa, ja samaa sanoisin minäkin. Eivätköhän pysy mölyt mahassa jos tiukasti mutta ystävällisesti teet selväksi, että ymmärrät tilanteen ihan itsekin ja olet valmis elämään sen mukaan.
Laihtua et saa kuitenkaan. n.5-6 kg on ylipainoisen max painonnousu. Loput ovat taas rasvaa. Syöt terveellisesti. Paljon hedelmiä ja rehuja. Ruoka-ajat käyttöön. Kaikki paskan mussuttaminen pois. Syö kunnon terveellistä ruokaa. Syö pieniä eriä ja usein, niin pahoinvointi ei pääse riehumaan. Esim. aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. n. 2litraa vettä päivittäin.
normaali painon nousu ylipainoiselle oli se 8-12kg. Itsellänikin on ylpainoa edellisistä raskauksista ja huonoista ruokailutottumuksista. Raskaana on hyvä syödä hedelmiä ja siis normaalisti ruokaa ei oikeesti kannata syödä kahden edestä vaan pieniä annoksia usein. En tiedä auttoko sinua mutta toivotaan