Kokemuksia HUS:in sairaaloista
Synnytyssairaalan valinta olis edessä... Lähinnä kyseeseen tulee Naistenklinikka, Jorvi tai Lohja. Onko kenelläkään kokemuksia edellämainituista? Hyviä tai huonoja?
Millaista kohtelu oli? Kuunneltiinko toiveita? Oliko vesisynnytysmahdollisuutta ym?Synnytettiinkö yksilöllisesti vai "näin meillä kaikki tekee"? Miten osastolla? Oliko monen hengen huoneita? Saiko lapsen vauvalaan tai hoitajille, jos univelka painoi? Saiko osastolla oloon vaikuttaa itse vai pidettiinkö "väkisin" tai "potkittiin pois"?
Kommentit (2)
Menemme synnyttämään myös toisen lapsemme Jorviin. Toiminta ja hoito sekä synnytysosastolla että vuodeosastolla oli hyvää ja asiantuntevaa. Sovin kätilöni kanssa, että kerron, kun haluan kivunlievitystä ja hän kertoo, mitä siinä tilanteessa voi tehdä ja ottaa. Kaikki sujui hyvin. Altaaseen en päässyt rentoutumaankaan oman tilani vuoksi, mutta se on käytössä avautumisvaiheessa. Vesisynnytys ei ole mahdollista. Vauva vietti eka yön hoitajien kanssa, kun minä jäin synnärille tarkkailuun ja mieskin päätti jäädä autta maan minua. Perhehuoneessa vietimme 6 pv, kunnes kotiuduin, kun jaksoin nostaa ja hoitaa vauvaa. Lääkärin sain tarkistamaan tilannettani aina kun halusin. Tykkään muutenkin Jorvin äitiyspolin lääkäreistä. Ovat kokeneita ja asiantuntevia.
Synnytin Lohjalla 08/09. Ei ole kuin hyvää sanottavaa. Ainakin kätilöt, jotka minulle osui oli päteviä, ihania ja ottivat toiveet huomioon. Toiveita kuunneltiin ja kaikki toteutettiin, jos oli mahdollista. Vesisynnytys ei ole Lohjalla vaihtoehtona. Ammeessa saa kyllä olla avautumisen aikana. Mulle ei ainakaan jäänyt oloa, että synnytykset hoidettaisiin jokaisella samalla tavalla. Itse sain päättää kivunlievityksistä, kaikkia tarjottiin ja kerrottiin mikä olisi milloinkin hyvä. Mutta ei patistettu ottamaan. Asennon sain itse päättää. Osastolla saa oman huoneen, jos mahtuu. Jos täyttä, järjestävät kuulemma naistentautien puolelta huoneen. Perhehuonekin on mahdollinen. Neljänkin hengen huoneita on, mutta muistelisin, että enimmillään on ollut kaksi samassa huoneessa. Pyrkivät jörjestämään aina oman. Vauvan sai hoitajille. Itselläni vauva oli yhden yön hoitajilla, että sain nukuttua. Ihana ja rauhallinen paikka :) Tule kertomaan, mihin päädyit :)