Jos isä on työttömänä, voiko äiti jäädä kotihoidontuelle?
Kumoaako nämä toisensa pois, vai pitääkö äidin mennä töihin ja isän työttömänä ollessaan katsoa lasta? Ja saako työtön kotihoidontukea (vain onko niissä toisensa kumoavia juttuja)?
Kommentit (7)
Kotihoidontukea ja työttömyyskorvausta ei voi saada yhtäaikaa SAMA henkilö, mutta eihän tässä äiti saakaan työttömyyspäivärahaa, vaan jäisi kh-tuelle. Isän työtilanne ei sinällään vaikuta asiaan. Eri asia, onko tuollaiseen tilanteeseen mahdollisuutta, millä tulee toimeen jos tulot on kh-tuki ja tökäri? Tietysti saahan sitä varmaan aika hyvän asumistuen, jos vuokralla asuu..
Mä en nyt oikeen ymmärrä? Eli jos äiti on töissä ja isä työttömänä ja katsoo lapsia; tuki vähennetään? Miksi? Entä jos ei hae tukea? Tai sitten jos hakee tukea äidin nimellä? IHME touhua!!
Esimerkiksi opintotukea ja työttömyyspäivärahaa ei voi saada yhtäaikaa, sama kotihoidontuessa, et voi saada samaan aikaan työttömyyspäivärahaa. Se on joko tai. Käytännössä jos haet molempia toinen vähennetään toisesta.
Mä en nyt oikeen ymmärrä? Eli jos äiti on töissä ja isä työttömänä ja katsoo lapsia; tuki vähennetään? Miksi? Entä jos ei hae tukea? Tai sitten jos hakee tukea äidin nimellä? IHME touhua!!
Miks hiivatissa se kotihoidontuki pitää vähentää siitä työttömyyskorvauksesta? Vai laskuttaako yhteiskunta näin joka tapauksessa lapsen hoidosta: eli olet kotona --> vähennetään korvauksesta tai viet lapsen hoitoon ja maksat siitä??!! Omaa lasta ei ilmeisesti saa enää kotona hoitaa, aina tulee laskennallinen rahastus.
Esimerkiksi opintotukea ja työttömyyspäivärahaa ei voi saada yhtäaikaa, sama kotihoidontuessa, et voi saada samaan aikaan työttömyyspäivärahaa. Se on joko tai. Käytännössä jos haet molempia toinen vähennetään toisesta.
Kysyisin lähinnä minkä ihmeen takia äiti jää hoitovapaalle jos isä työtön..??? Eikö kannattaisi äidin suunnata siispä töihin, tai edes työttömäksi työnhakijaksi jos ei työpaikkaa ole?