Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette? Vanha koira ojentaa yli-innokasta pentua. OV

Vierailija
17.05.2010 |

Mä väännän tästä asiasta kättä kaverin kanssa. Kaveri hankki russelin pennun pari viikkoa sitten ja pentu luonnollisesti on innokas ja välillä yli-innokaskin (hyppii toisten koirien kuonolle ja häslää ja höslää koko ajan eikä kuuntele mitään).

Meillä on 6v rauhallinen koira, joka kyllä intoutuu leikkimään ja remuamaan, mutta joka myös osaa ojentaa pentuja; murisee rauhallisesti ja jos pentu jatkaa hösläämistä/hyppimistä, myös ojentaa pentua (ei edes yrittäkkään purra tai muuten vahingoittaa pentua). Yleensä pennut ovat oppineet parista kerrasta, mutta tämä pentu onkin toista maata.

Kaverin mielestä meidän koira ja myös muut vanhemmat koirat (jotka myös ojentavat kyseistä pentua) ovat perseestä ja koiria pitäisi estää. Koska eihän se pentu mitään tee. Niin, eihän se vielä teekkään mitään ja vaikka se pentu onkin suloinen jne. Mutta ei siinä mene kauaa, kun se onkin jo isompi ja pomppii kuraisilla tassuilla ihmisten päälle (okei, russelit eivät ole isoja, mutta silti).

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään asiaa ojentaa toista koiraa, jos sinä et ole antanut siihen käskyä.

Vierailija
2/16 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on normaalia eikä siihen saisi missään nimessä puuttua.

Kyse ei ole siitä, ettei pentu tee mitään vaan kyse on koirien välisestä arvojärjestyksestä - vanhempi koira asettaa pennulle rajat.

Jos tuohon menee ihminen puuttumaan niin se pentu ei opi ns. koirien kieltä ja jatkossa tulee isoja vaikeuksia.

Kaverillasi ei taida olla paljoakaan kokemuksia koirista? Kannattaisi varmasti mennä pentukouluun pennun kanssa niin saisi oikeanlaisia neuvoja ja vinkkejä. Väärin kasvatettu russelin on myöhemmin vähemmän mukava kaveri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään asiaa ojentaa toista koiraa, jos sinä et ole antanut siihen käskyä.

Mutta kolmoselle. Joo, pentu on kaverin eka koira ja olenkin ehdottanut, että kaveri menisi jollekkin pentukurssille tms. Mutta ei, kyllähän HÄN nyt osaa oman koiransa kouluttaa, ei siihen mitään opettajia tarvita!

Joo, tiedän, että russelit voivat olla todellisia kiusankappaleita, jos niitä ei kouluta kunnolla (meillä on ollut vaan noutajia. Tällä hetkellä on sprinkku mummeli).

ap

Vierailija
4/16 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samassa taloudessa olevasta vanhasta ja uudesta koirasta niin toki vanhan pitää opettaa uusi talon tavoille tosin sinun vahtivan silmän alla. Näin mennään koiralaumassakin. arvojärjestys olla pitää ja vanhan koiran tehtävä tavallaan on opettaa sille uudelle että hän on alinna laumassa ja sinä olet pomo.

Mutta, nyt onkin kyse 2 eri perheen koirasta, jolloin tullaan tilanteeseen missä ei pidekkään antaa kummankaan koiran olla kuin ellun kanat.

Koirat tuppaavat olemaan hyvinkin reviritietoisa, mutta sinä alfana ( laumanjohtaja) sanot kuka saa tulla ja miten olla. eli silloin koira ei saa kouluttaa nuorempaansa, vaan sen teet sinä tai pennun omistaja, mutta pentukaan ei saa olla kylässä miten tykkää koska se ei ole sen reviiri vaan teidä. Ymmärsitköhän mitään.

Vierailija
5/16 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla mitään käsitystä koirista? Ei näköjään, kunhan paasaat.

Kyllä, koirilla on reviirit. Tiedän. Ja meillä koira on se alin kissojen kanssa, ihmiset (myös lapset) ovat koiraa ylinnä.

Mutta me emme tapaa kummankaan kotona vaan puistossa, missä on ollut välillä muitakin koiria. Ja kyllä ne muutkin koirat ovat ojentaneet kyseistä pentua (ja kaikki muut koirat ovat siis vanhempia). Jotkut eivät edes ole yhtä lempeitä kuin meidän koira vaan ojentavat pikkasen ärhäkämmin, mutta eivät siis satuttamis mielessä.

Eikä meidän koira kyllä ole kuin mikään ellun kana, koira osaa käyttäytyä. Mutta se ei vaan tykkää siitä, että pentu tulee hyppimään nenille ja yrittää näykkiä pienillä terävillä hampaillaan.

Tiedänpähän yhdenkin sekarotuisen koiran, jonka omistaja piti koiraa pentuna kuin kukkaa kämmenellä ja koira ei saanut tutustua vieraisiin koiriin (vaikka olisi ollut kuinka kiltti koira) ja jos pentu meni lenkillä nuuskimaan vierasta koiraa ja oli turhankin innokas ja toinen koira ojensi pentua, sehän oli maailmanloppu hänen pikku Fifilleen!

Ja millainen koira on nyt? Pikku prinsessa, joka ärisee kaikille koirille -> huonosti sosiaalistettu, joka ei osaa koirien kieltä..

ap

ap

Vierailija
6/16 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vanhemman koiran tulee ja täytyy ojentaa pentua. Muuten siitä pennusta tulee päällepäsmäri, jonka kanssa se omistaja on vaikeuksissa.

Se on ihan sama juttu lasten ja koirien kanssa: kylässä ei hypitä isäntäperheen nenille, vaan käytöstapoja pitää olla.

terv. kennelin omistaja

Vierailija
7/16 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on minulla tietoa koirista aika paljonkin..

useita koiria on ollut nytkin 2 kipaletta.

Mutta et puhunut mitään siitä, että kyseessä on puisto? koirapuisto kaiketi. No siellä taas pelataan koirien säännoillä, vanhemmat koirat näyttää kaapinpaikan nuoremmille tietenkin. eihän tuossa ole mitään epäselvyyttä.

Vierailija
8/16 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei olisi puistokaan niin vanhemman koiran on hyvä antaa itse osoittaa pennulle sen paikka.

Näin myös puolin ja toisin kyläillessä jos koirat ovat kerran vapaasti kanssakäymisessä. Laumassakaan ei se alfa valvo jokaista kanssakäymistä vaan alfaa alemmat koirat kyllä ojentavat pentuja myös ihan omin päin - se on lauman tapa myös silloin jos on ulkopuolisista kyse.

Vierailija
9/16 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pennulle milloin mennään riman yli. Ihan luonnollista toimintaa eikä vahingoita pentua mitenkään.

Vierailija
10/16 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vanha koira saa ojentaa nuorta koiraa. Kyllä koirien pitää saada selvitellä omat välinsä itse, tietenkin omistajien pitää valvoa, ettei vahinkoja satu.

Meidän koira ja vanhempieni koira on ylimpiä ystäviä, mutta kyllä ne silti aika ajoin rähisevät toisilleen. Ja antaa rähistä, mitäs haittaa siitä on? Joskus karjaisen niille, jos homma ei lopu, ja ne lopettaa.

Mä ihmettelen näitä ihmisiä, joiden mielestä koira ei saa suunnilleen hengittää ilman omistajan lupaa. Koira on kuitenkin koira, ei siitä mitään robottia voi tehdä. Toki koiran pitää olla tottelevainen, ja tietenkin potentiaalisesti vaaralliset koirat (vaikkapa nyt saksanpaimenkoirat ja rottweilerit) täytyy kouluttaa erittäin tottelevaiseksi, mutta entäpä vaikka meidän corgi? Siinä ei ole aggression hitustakaan, ja toisaalta se on todella jääräpäinen otus. En mä kyllä ymmärrä, miten mä saisin sen koulutettua niin, että se odottaa multa lupaa murahtaa toiselle koiralle. Miten saisin sen motivoitua? Mä en ole kuitenkaan mikään huippukouluttaja, ja sen takia olenkin valinnut mahdollisimman kiltin rodun, josta varmasti ei ole vaaraa kenellekään. Tietenkin yritän saada koirasta niin tottelevaisen kuin mahdollista, mutta ei se aina ole helppoa!

Vierailija
11/16 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koira on pomo vaikka olisi pienikokoinen ja uusi vaikka sakemanni.

Koirilla on susien tavoin laumassaan pomo ja alamaiset. Kunhan on omistaja ylin pomo niin koirat itse kyllä hoitavat alemman arvojärjestyksen.

Vierailija
12/16 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin antaisin niiden kahden selvittää itse välinsä. Eri asia on se jos iso koira on agressiivinen ja käy pennun päälle, ja pentu saa traumoja.

Näissäkin on kahdenlaista toimintatapaa, kaikki ei osaa lukea ja kouluttaa koiraansa.

Minun ex narsisti ystäväni antoi oman dobberinsa pentuna leikkiä vain itseään pienempien koirien kanssa, koska omistaja halusi että koira vain pomottaa ja alistaa muita, mutta ettei koskaan joudu alistumaan kenellekään. Kun koira oli iso, se sai vapaasti hyökkäillä kaikkien kimppuun, ja omistaja sirkutti että "kuinka minun koirani on niiiin UROSMAINEN!!!"

Dillejä riittää koirien omistajissakin.

Vierailija
13/16 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhempi koirasi näyttää rajat pennulle!! Tämä on selvitetty kasvattajilta!!! Toki jos ihan hurjaksi menee voi hieman toppuutella. Itselläni on 2.5v sekä tulokas 9viikkoa hyvin on mennyt kun ovat melkein keskenään järjestäneet asiansa. Nyt jo muutaman päivän jälkeen yhteisolo sujuu melko hyvin!

Vierailija
14/16 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti vanhemman koiran tulee näyttää pennulle rajat. Ilmeisesti ap:n kaverin koira ei niitä rajoja muuten ikinä tulisi oppimaankaan. Vaikuttaa sen verran "uunolta" tuo tuore russelin omistaja. Hyvä siis että edes koirat opettavat juniorille arvojärjestyksen perusasioita.

Russelit on niin rasittavia koiria "huonojen" omistajien käsissä. Annetaan adhd-koiran riehua ja ryntäillä, hyökkiä toisten kimppuun ja näykkiä mitä vain: sitten rampataan eläinlääkärillä tähystyksissä kun koira on taas ilman kontrollia syönyt mitä vain on tahtonut tai vaihtoehtoisesti satuttanut tassunsa ryntäillessään ilman kontrollia missä sattuu.

Vierailija
15/16 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska koirat joutuvat elämään ihmisten ehdoilla ja ihmisten maailmassa, on mielestäni ihmisen tehtävä ensisijaisesti pitää koirat kurissa. Eli tässä esimerkkitapauksessa pennun omistajan täytyisi asettaa pennulle rajat, ettei vanhemman koiran silmille hypitä. Tällöin koirat oppivat ettei niiden tarvitse itse selvitellä välejään, vaan ihminen hoitaa homman niiden puolesta. Tämä siis ideaalitilanteessa, ja eihän se toki aina näin mene, koirat ovat kuitenkin eläimiä.

Mutta ei ole myöskään vanhemmalta koiralta väärin tehty jos se laittaa pennun ojennukseen, ellei pennun omistaja sitä itse tee.

Vierailija
16/16 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se muuten opi koirien tavoille.