Voi tuota Mikkosen Ninaa...
ILTASANOMAT:
Nina Mikkonen: Huono äiti menee töihin
24.01.2009 06:36
Vain tunnin ajomatkan päässä pääkaupungista avautuu silmien eteen ihanan idyllinen maalaismaisema. Suuren mäen päällä seisoo jykevänä itse rakennettu hulppea omakotitalo. Taloa asustavat Timo T.A. Mikkonen, 61, hänen vaimonsa Nina, 44, sekä pariskunnan pojat Mikael, 7, ja maaliskuussa kuusi vuotta täyttävä Matias.
Poikien äiti, kotiäiti Nina Mikkonen käynnisti jo viisi vuotta sitten Lapsen parhaaksi -keskustelun. Tuolloin hän piti puheen naapurikunnan Pukkilan äideille ja painotti puheessaan lasten kotihoidon merkitystä. Ninan aviomies Timo T.A. Mikkonen jatkoi pari vuotta myöhemmin samasta teemasta Ajankohtaisessa Kakkosessa.
Jo tuolloin alkoivat höyhenet pölistä ja juuri kun ne olivat laskeutuneet, Nina nostatti pienoisen kohun viime lauantaina vastustamalla tv-ohjelmassa jyrkästi lasten pakollista päivähoitoa. Nina laittoi ohjelmassa esiintyneelle varatuomari Jarkko Tontille jauhot suuhun. Nina Mikkonen ei ollut Tontin kanssa mistään samaa mieltä ja myös osoitti sen. Nina Mikkonen vertasi päiväkotia jopa natsi-Saksaan.
- Kohuhan siitä syntyi, Nina Mikkonen naurahtaa ja painottaa, ettei vedä sanojaan takaisin.
Hän puolustautuu sillä, että vastakkain olivat äidin sydän, ikiaikainen kokemus ja tietotaito sekä ruotsalaisperäinen teoria ja oikeustieteen tohtorin käsitys elämänmenosta.
- Puhelimet ovat soineet. Olen saanut paljon kannustusta joka puolelta Suomea. Ihmiset ovat olleet tyytyväisiä siihen, että vihdoinkin joku on uskaltanut puhua aiheesta radikaalisti, Nina kertoo.
Tulee kuitenkin ymmärtää, ettei kaikilla ole mahdollisuutta jäädä kotiin. Miten heitä neuvoisit?
- Tulee tehdä todellinen arvovalinta lapsen parhaaksi. Lapsi ei ole tarhaeläin, eikä esine.
Tontin ehdottama pakollinen päivähoito on todella totalitarismia itseään. Pahinta vapaudenriistoa ja väkivaltaa puolustuskyvytöntä pientä ihmistä kohtaan heti kehdosta alkaen.
Ideaali tilanne on toki se, että lapsella on äiti kotona, mutta vain harva pystyy pitämään pitkää äitiyslomaa. On pakko mennä töihin. Tekeekö se sitten naisesta huonomman äidin?
- Tekee. Äidin itsekkyyden on annettava periksi. Hoito paranee niidenkin lasten osalta, joiden äidit eivät osaa, pysty, viitsi tai halua. Hoitoryhmät pienenevät ja muuttuvat kodinomaisemmiksi. Kuten arkkiatrilegenda Arvo Ylppö jo sanoi Ihmisen ääni -kirjassa sivulla 31: "Äiti on lapsen paras hoitaja." Silti 2000-luvulla media yhä nostaa arjen sankareiksi äitiyslomansa keskeyttäneet naiset. Se on kohtalokasta koko Suomen kannalta.
Kommentit (30)
se Mikkonen sitten maksaa perheiden lainat ja laskut??
Kaikki ääriajatukset ja-mielipiteet ovat kyseenalaisia, niin myös Niina Mikkosen ehdottomuus. Vai mitä hyvää maailmalle on seurannut kommunismista, natsismista tai fasismista? Vain sivistymätön ihminen tarkastelee asioita, kuten lasten hoitamista mustavalkoisesti.
"Nina Mikkonen vertasi päiväkotia jopa natsi-Saksaan. "
Mun lapset ovat hyvässä päiväkodissa, jossa työntekijät tekevät parhaansa ja vähän enemmänkin. En todellakaan allekirjoita Mikkosen typeriä ajatuksia. Nainen on yhtä vastenmielinen kuin miehensä.
Kannatan kotihoitoa, mutta Niina Mikkonen tekee hallaa hyvälle asialle esiintymällä ala-arvoisesti. No jotain hyvää, ainakin hän herättää keskustelua.
ensin menee tosiaan sänkyyn naimisissa olevan miehen kanssa . Mies menee kertausharjoituksiin kutsumatta elvistelemään ja nuo päiväkotipuheet...joidenkin on nyt vaan mentävä rahan takia töihin että saa lapsille ruokaakin. Mutta oikeassa oli joku ylempänä, osa-aikatyötä tehdääm liian vähän Suomessa.
suomalaisen miehen keskimääräisestä tulosta jää käteen noin 1800 euroa kuukaudessa. Lapsi lisät noin 180 euroa.
Tällä rahallako elätetään vaimo ja vaikka kaksi lasta kunnes lapset ovat muuttaneet pois kotoa, Mikkosen mallin mukaan? Noin 20 vuotta.
MIeti näitä kysymyksiä ennen kuin vastaat.
Perheen kannalta
- millainen olisi perheen elintaso oikeasti?
- kuinka monipuolista ruokaa syödään?
- mikä on työllistymismahdollisuudet 20 vuoden kotona olon jälkeen?
- millainen eläke kotiin jäävälle muodostuu?
- kotona olleen vanhemman tilanne mahdollisessa erotilanteessa?
Sitten yhteiskunnan kannalta:
- miten kävisi suomalaisen yhteiskunnan ja kansantalouden jos kaikista alaikäisten vanhemmista toinen jäisi pois? terveydenhuolto, vanhustyö, opetusala, kaupanala?
- Entä minkälaiset olisivat kuntien ja valtion verotulot? Ansiotuloveron ja välillisten verojen tuotto?
- osaaminen kaikilla aloilla SUomessa?
miten päivähoidon laatua saataisiin parannettua, kuin myös siitä, että osa-aikaisena työtä tekeminen on vähäistä Suomessa. Minusta ideaalitilanne on se, että yli 3-4 -vuotias lapsi on osa-aikaisena päiväkodissa.
Siitä olen samaa mieltä kuin tämä tutkija (siis se joka väitteli Mikkoskan kanssa), että nykyään päiväkodin tädit tavallaan korvaavat entisajan mummat, paapat ja serkut. Esim. mun pienimmän lapsen ryhmiksen hoitajat ovat kyllä niin ihania ihmisiä ja ihan varmasti hyviä aikuisen esikuvia mun lapselle. Lisäksi täällä maaseudulla hoitajat eivät vaihdu, joten näistä tädeistä tulee pitkänajan tuttuja, vähän samalla tavoin kuin jostain sukulaisesta voisi tulla. Nyt meilläkin on se tilanne, etteivät isovanhemmat ole kovin aktiivisesti mukana lasten elämässä joten olen iloinen että lapsilla on muitakin aikuisen malleja esim. sitten hoitopaikassa. Tämän näen myös tärkeänä.
Sitten minulla on myös erityislapsi jolle on pelkkää hyötyä olla hoidossa. Kadun sitä syvästi etten sitä hoksannut aikaisemmin, tyttö olisi laitettu hoitoon jo aikaisemmin päiväkotiin jos olisin yhtään mitään tajunnut. Toisten lasten seura kun tekee hyvää lapsen puheelle, tyttärelläni on puheen viivästymä. Lapset oppivat parhaiten ikäisiltään, eivät aikuisilta.
Minun lapseni tapaisivat muita ikäisiään aivan liian harvoin jos olisivat pelkästään kotona mun kanssani. Naapureilla ei ole samanikäisiä lapsia ja niillä joilla on, he ovat hoidossa 8-17!
Suomen talous romahtaisi jos kaikki naiset jäisivät kotiin. TAi sitten vaihtoehtona olisi syntyvyyden raju romahtaminen koska naiset valitsisivat mieluummin uran kuin kotiin jäämisen -> vrt esim. Italia jossa naiset eivät halua synnyttää lapsia koska lasten synnyttäminen tarkoittaa kotiin jäämistä. MIeluummin heistä tulee sitten uranaisia! Eli haluatteko että Suomeen ei enää synny lapsia? Siihen tämä "kotiäitiys" johtaisi!!
Tuo nainen on mennyt sänkyyn naimisissa olevan vanhan miehen kanssa joka sitten jätti vaimonsa ja lapsensa tuon Niinuskan takia.. Ja sitten tämä pariskunta kehtaa puhua raamatun oppien mukaan elämisestä ja toisten kunnioittamisesta.. Naurettavaa!
Nämä ovat just niitä ihmisiä jotka puhuvat vaikka mustan valkoiseksi. Tosiasia taitaa olla että kukaan ei enää edes halua tuota naista töihin ja siksi hän paasaa kotiäitiydestä. (käsi sydämmelle siskot, antaisitko HÄNEN leikata hiuksesi??)
En panisi paljoa arvoa toisen naisen puheille. Sillä se hän tulee olemaan aina ja iänkaikkisesti. Perheenrikkoja.
Se mitä Mikkosen Nina puhui kotihoidosta on ihan asiaa. Olisi voinut toki esittää asian hieman eri tavalla. En ole perehtynyt tuohon ruotsalaistutkimukseen mutta tuskinpa se koskee nykypäivän ylisuuria päiväkotiryhmiä vaan nimenomaan laadukasta päivähoitoa. Se että äiti tai (isä) tekee ensin 8 tunnin työpäivän sen jälkeen menee 1-1,5 h siihen että vie ja hakee lapset päiväkodista tekee jo 9,5 tunnin päivän pienelle lapselle. Nykypäivän työelämä on erittäin vaativaa, on työpaikkakiusaamista joka saattaa stressata vanhempia. Illalla lapset ovat kiukkuisia kun ne hakee tarhasta ja aamulla ovat kiukkuisia kun ne herättää kesken unien. Kaikki paha olo mikä vanhemmilla on purkautuu helposti lapsiin. Tämän takia puollan ehdottomasti kotiäitiyttä jos siihen on perheellä varaa.
MIkkoskalta meni vähän yli ja karkasi käsistä koko homma. Alussa näkyi kyllä ,että oli jo aihe kuumana käynnissä kuvauksen alkaessa.
Päivähoito-kotihoito keskustelussa kärjistykset vastapuolesta syntyvät helposti:
Täydellinen eristäminen kotiin yhteiskunnan rappiovaikutuksilta rippikouluikään saakka vs. 10-tuntiset hoitopäivät liian isoissa ryhmissä ja korvatulehduskierteet.
Mikkosesta:
Mikäpäs sitä on laukoessa punnittuja mielipiteitä, kun on täydellisen vapaa tekemään ihan itsenäisiä päätöksiä täysin omavoimaisesti. Oma kaivo, oma talo, oma sähkövoimala, oma maantie, oma koulu, oma terveysasema, joissa tietenkin itsepalkattu lapseton henkilökunta, joka on myös itse koulutettu, koska kaikki muut ulkopuolisen yhteiskunnan ihmiset ovat kotona lapsia hoitamassa.
Itkettäis jos ei naurattais.
"ikiaikainen kokemus?"
Eiköhän kaikille juhanafgraneillekin löydy aina kannustustakin...