Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apuja kaipaan koskien vesivahinkoa ja rakenteita

Vierailija
14.05.2010 |

Kerrostaloasuntomme (ylin kerros, vanha kerrostalo) katossa vesivainko. Ei kovin laajalla alueella mutta kuitenkin.

Miten märkä ja mitä kaikkea on märkänä siellä välikatolla on kun kosteus näkyy jo asunnon katossa? Mikä on siis pahin kauhuskenario? Miten suuri remontti voi olla pahimmassa tapauksessa?

Minulla ei ole harmainta havaintoa rakenteista mutta kait katossa on jotain betonilaattaa tai vastaavaa.

Kukaan ei ole vielä känyt lähemmin tutkimassa asiaa vaikka aikaa ilmoituksestani on yli kaksi kuukautta. Isännöitsijä lupasi soitella/tulla viime viikolla mutta ei kuulunut mitään. Ja tällä viikolla se on lomalla, joten menee ensi viikkoon jos tulee silloinkaan.

Ärsyttää tällainen leväperäisyys. Tämä on nyt kolmas kerta kun saan tapella taloyhtiön kanssa asioista jotka kuuluu taloyhtiölle. Tällä kertaa päätin etten soittele perään kun mitään ei tapahdu, en kertakaikkiaan enää jaksa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sisällä näkyy.

betonin pitää olla koko ajan kosketuksissa jonkun märän kanssa tai jonkun vuotaa jotta ontelolaatta, joka teillä todennäköisesti siinä on, pääsee läpi asti kastumaan.

riippuu tietysti ongelmasta mikä se on, mutta veikkaan että aika iso remontti edessä on.

..joskin kuitenkin suurimmaksi osaksi siellä välikatossa eikä teidän asunnossanne.

voihan olla että "pienelläkin" selvitään, mutta usein tuollaisessa tilanteessa on jo vuosien ajan esimerkiksi joku putki hiljalleen vuotanut ja se ilmoittaa itsestään vasta kun se alkaa näkyä, niinkuin teillä nyt katossa.

onko teillä putkiremontti tehty taloyhtiössä?

kun tuollaisia alkaa ilmetä on usein se merkki liian vanhoista putkista ja sit kun niitä aletaan vaihtamaan, se on raastavaa ja kallista hommaa! hinta määräytyy neliöiden mukaan. nm. kokemusta on.

jos olette vuokralla niin suosittelen muuttoa koska märkien rakenteiden kanssa alkaa useimmiten ilmetä jossain vaiheessa myös homevaurioita.. varsinkin jos on pieniä lapsia esim niin voisi olla viisainta, joskaan en tietysti ole ajamassa teitä pois kodistanne!

niin ja veikkaan että syy miksi isännöitsijä ei ole niin kiinnostuneen oloinen asiasta on se että hän arvaa sen vakavuuden ja tietää myös seuraukset.

remontti taloyhtiössä on aina kallis ja rasittava kaikille..

mut enivei tsemppiä teille ja painosta vaan sitä isännöitsijää!

Vierailija
2/8 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen samaa mieltä. Huoltomies ei ollut minun kanssa samoilla linjoilla. Hänen mielestä se oli kondenssivettä joka näkyy katossamme. Lupasivat tutkia asiaa kun lumi sulaa katolta (tasakatto). Vauriopaikan vieressä (seinän takana toisessa huoneessa) kulkee katolta tuleva sadevesiputki tai muu vastaava koska kovalla sateella sieltä kotelosta kuuluu lorinaa.

Juuri noista homeveurioista olenkin tässä huolissani. Lapsemme on sairastellut jo kolme vuotta, joten olen melko varma että hometta tai muuta jo löytyy. Kummallisinta tässä on se, että itse olen kerran asunut homeasunnossa ja sairastelin alavriinsa. Miksi en ole täällä sitten sairastellut?!

Asuntomme on "valitettavasti" oma ja putkiremppaa ei ole vielä tehty mutta noin aikaisintaan 5 vuoden jälkeen varmaan ajankohtainen (putket kuvattu). Aloitimme jo vuoden alussa uuden asunnon etsimistä mutta ei ole vielä tarpännyt.

Isännöitsijä on kaikissa muissakin asioissa leväperäinen. Mutta mielestäni tällainen asia pitäisi hoitaa nopsaan kuntoon etti tule lisävaurioita.

Täytyy odotella ensi viikkoon kuitenkin....

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut siis palaan vastaamaan sulle vielä, mut nyt mun täytyy lähtee lasten kanssa ulos.

Vierailija
4/8 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin tässä ulos menossa kunhan poika sais vaatteet päälle...

ap

Vierailija
5/8 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomessa katossa kuulu olla kondenssivettä. Kyllä silloin on jo jotain pahasti vialla.

Ota selville kuka teillä on taloyhtiön hallituksessa. Mene heidän ovelleen juttusille, kyllä jonkun kuuluu ottaa asiaan kantaa jos huoltoyhtiö on hampaaton.

Meillä edellisessä kodissani (omistusyksiö) kattofirma korjasi kattoa yhtenä kesänä - ja hups unohtivat suojata katon väliajaksi ja kas kas kesällä satoi. Vettä tuli pari kerrosta alaspäin rakenteissa. Asiasta piti käydä ihan oikeutta. Huoltoliike oli aluksi hampaaton... isännöitsijäkin vaihtui taloyhtiössämme sen neljän vuoden aikana kolme kertaa.

Asukkaat ja heidän valitsemansa taloyhtiön hallitus on se joka on eniten kiinnostunut omaisuutensa arvon säilyttämisestä (vrt hometalo). Hallituksen jäsenten yhteystiedot on huollossa tai rappusi ilmoitustaululla. Rohkeasti vain juttusille!

Vierailija
6/8 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimmän kerroksen asunnossa voi ihan oikeasti myös vaan valua sadevettä sisään jotain saumaa pitkin, eikä sen sauman ympärillä ole mitään märkyyttä tai kosteutta. Koko ontelolaatan ei siis tarvitse olle läpimärkä kuten yllä joku pahvi pelottelee, vaan vesi voi valua ontelolaatan tai liittolevyn saumasta tms. TOki se VOI olla myös kokonaan märkä, muttei välttämättä.

Putkin kanssa asialla ei ole mitään tekemistä, koska vesi tulee katolta.

Vierailija
7/8 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin kertomasi perusteella katto vuotaa. Sen lisäksi, että vesi tulee katosta voi sitä olla muuallakin rakenteissa (esim. seinien sisällä).

Jos vettä on vuotanut pitempään, pitää kaikki eristeet ym vaihtaa + betoni desinfoida ja kuivattaa.

Se ettet itse oireile voi tarkoittaa sitä, että kysessä on eri homelajit.

Jos taloyhtiön hallitus ei reagoi asiaan niin ota yhteys terveystarkastajaan.

Vierailija
8/8 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanomalehti voisi olla parempi ratkaisu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi