Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja olettaa mun hyödyntävän omia laitteitani ilman korvausta?

Vierailija
12.05.2010 |

Jos työnantaja suunnittelee työtehtäväni sille pohjalle, että käyttäisin omaa digijärkkäriäni ja läppäriäni. Mä ilmoitin että siivoon vaikka sit vessoja, mutta omia vehkeitä en ilmaiseksi työnantajan tarkoituksiin käytä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun ihan yksittäisen homman voisi tehdä, mutta säännöllisemmästä työstä pitää saada joko kulukorvaus tai työnantajan laitteet. Digijärkkäri kuitenkin kuluu tai on ainakin alttiina kolhuille yms eikä ihan ilmainen. Läppäri samoin, jos sitä joutuu kuljettamaan.

Vierailija
2/16 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietokoneen ja tapahtumia oli kuulemma toivomus jos tallentaisin valokuviksi. No, omaa läppäriä en vei töihin, kuten en myöskään digikameraani. Hoitovapaani aikana toimistoon on palkattu työntekijä, joka on ominut mun ennen äitiysvapaata käyttämäni tietokoneen, eikä työnantaja aio hankkia määräaikaisen pätkäni loppuajaksi toista tietokonetta.

Siispä kaivan työpäivän ajan nokkaani tai siivoan vessaa tai kahvipöytää, paitsi että se ei kuulut työtehtäviini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tietysti sallittua! Kyseessä on ilmeisesti vain lyhyestä ajasta, joten olet aika kärkäs työnantajaasi kohtaan. Huomaat sen varmasti, jos työpaikallasi syystä tai toisesta saneerataan porukkaa.

Vierailija
4/16 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuotannollisista ja taloudellisista syistä. En haluisi mennä tekemään ennen äitiyslomaani sovittua 5kk pätkää, mutten myöskään itseäni itse irtisano.

Mutta mua ei mikään laki velvoita viemään työpaikalle omia laitteitani, enkä veisikään kun jatkosopimusta ei ole tulossa. Enkä myöskään mene nyt hoitovapaalla työpaikalle töihinpaluutani koskeviin palavereihin, koska niistä ei minulle mitään makseta.

Vierailija
5/16 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hommatkoon vehkeet ja suunnitelkoot asiat niin että mullekin riittää muutakin tekemistä kuin nenänkaivuu.

Vierailija
6/16 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olettaa. Mitäs jos laitteesi rikkoutuu työpäivän aikana. Kuka korvaa?

Olen kuullut tarinoita mm. siitä, että työssä pitäisi käyttää omaa kännykkää, kun viitsitä hankkia työpuhelimia ihmisille. Ihan törkeää, vaikka puheluista saisikin rahat takaisin myöhemmin! Läppäri ja digijärkkäri ovat vielä isompia ja kalliimpia laitteita kuin puhelin.

Kyllä työnantajan kuuluu hankkia työvälineet oli määräaikaisuus kuinka lyhyt tahansa.

Vierailija
7/16 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toki voitte tehdä sopimuksen, jossa käyttö korvataan.

Työnantajan pitää hankkia työvälineet, se on aika yksiselitteisesti sanottu jo laissa.

Vierailija
8/16 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajan käyttöön "hätätilanteita" varten.

Käytössä siis työnantajan kustantama työkännykkä, jota normaalisti käytetään.

Onko pakko antaa oman kännykän numero? Eihän omaa kännykkää ole edes mikään pakko omistaa! Kuitenkin numero vaaditaan ikäänkuin itsestäänselvyytenä...

Vierailija
9/16 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi laittaa ulkomailla omaa kännykkääni kiinni, koska siihen soittavat myös sellaiset ihmiset, joiden puheluihin haluan vastata ja tarvitsen puhelinta muutenkin. Numeronäyttö ei ulkomailla yleensä toimi, joten en voi tietää, mistä mikäkin puhelu tulee.

Ja laskun toimittaminen työpaikalla - hehheh - varmaan tarvitsisi täyttää seitsemäntöista kuponkia ja hyväksyttää ne kahdellakymmenellä ihmisellä, jonka jälkeen moista poikkeuksellista korvausta varmaan harkittaisiin jossain kunnanvaltuustoissa.

Ihan periaatteessa vain ärsyttää, koska ei kai ihmisellä ole mitään velvollisuutta edes omistaa omaa henkilökohtaista kännykkää...

t. 9 & 11

Vierailija
10/16 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omien laitteidesi käyttöä millään perusteella. Vain jos sinulle maksetaan korvausta niiden käytöstä, olisin valmis harkitsemaan. Ja jos sinulla on säännöllinen työaika, ei työajan ulkopuolella tarvitse vastata työpuheluihin. Eri asia on jos olet työajaton työntekijä (esimerkiksi jotkut kirkon työntekijät). Silloin pomon tulisi saada sinut kiinni aina.

Ei ole sinun ongelmasi jos sinulle ei anneta työvälineitä. Toisaalta sitten jos työsuhteesi on päättymässä, kannattaa miettiä millaisen "työtodistuksen" saat. Arvioidahan siihen paperiin saa vain pyynnöstä, mutta puhelimitsehan pomot työntekijöistä toisiltaan kyselevät.

Vierailija
11/16 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon hengellisen työn tekijät ovat työajattomia, mutta heille on määritelty 2 vapaapäivää viikossa. Vapaapäivänä on lupa pitää puhelin kiinni, eikä tarvitse olla tavoitettavissa.

Työajattomillakaan työntekijöillä ei myöskään saa teettää töitä enempää kuin työajallisillakaan. Tiedän, että monet kirkon työntekijät pitävät kännykän kiinni esim. aamupäivällä jos töitä on iltapäivästä pitkälle iltamyöhään ja laittavat kännykän kiinni illaksi, jos ovat olleet aamuvarhaisesta töissä.

Ihan hyvä näin. Kyllä kirkon töissäkin pitää pitää puolensa, jos työnantaja ei lakeja noudattaisikaan. Nykyisinhän monet seurakunnat yrittävät käyttää hyväksi työajattomuutta teettämällä työntekijöillä ympäripyöreitä päiviä.

Vierailija
12/16 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain.

Vierailija
13/16 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajan käyttöön "hätätilanteita" varten.

Käytössä siis työnantajan kustantama työkännykkä, jota normaalisti käytetään.

Onko pakko antaa oman kännykän numero? Eihän omaa kännykkää ole edes mikään pakko omistaa! Kuitenkin numero vaaditaan ikäänkuin itsestäänselvyytenä...

sitä ihan oikeasti käytetään vai todellisissa hätätilanteissa, niin musta se on ihan ok. Jos oikein risoo, niin voihan sitä hankkia prepaid-liittymän ja antaa sen numeron. Kun ei kai mikään voi vaatia puhelimeen kuitenkaan aina vastaamaan.

Vierailija
14/16 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Suomessa ollessani työkännykkä on aina silloin päällä kuin työkännykkänikin, eli siitä kyllä tavoittaa.

Ainoastaan ulkomaanmatkoilla minulla on mukana pelkästään oma kännykkäni, koska työnantaja kieltää viemästä ja käyttämästä työkännykkää ulkomailla. Kuitenkin ulkomailla vastaanotetut puhelut maksavat minulle, eli jos työnantaja sitten keksii, että minut pitää tavoittaa ulkomaanmatkani aikana, niin joudun itse maksamaan vastaanotetun puhelun. Eikä tämä mahdollisuus ole siinä mielessä teoreettinen, että vietän ulkomailla käytännössä kaikki lomani.

t. 9

Vierailija
15/16 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Suomessa ollessani työkännykkä on aina silloin päällä kuin työkännykkänikin, eli siitä kyllä tavoittaa.

Ainoastaan ulkomaanmatkoilla minulla on mukana pelkästään oma kännykkäni, koska työnantaja kieltää viemästä ja käyttämästä työkännykkää ulkomailla. Kuitenkin ulkomailla vastaanotetut puhelut maksavat minulle, eli jos työnantaja sitten keksii, että minut pitää tavoittaa ulkomaanmatkani aikana, niin joudun itse maksamaan vastaanotetun puhelun. Eikä tämä mahdollisuus ole siinä mielessä teoreettinen, että vietän ulkomailla käytännössä kaikki lomani.

t. 9

tästä lähin sun lomailupaikoissasi on jostain syystä niin huono kenttä, ettei kännykkä löydä sitä. (Tämäkään ei ole teoreettista, jo Lapista löytyy ihan oikeasti paikkoja, joissa eivät ainakaan kaikki liittymät toimi. Jopa hiihtokeskusten liepeillä. On tullut katseltua puhelimesta "tolppia" hiihtoreissulla siltä varalta, että katkaisee jalkansa, jotta tietää mihin saakka pitäisi päästä raahautumaan, jos tarvitsee apua.)

Tai sitten vain laitat laskun jälkikäteen firmalle puhelusta.

Vierailija
16/16 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saanpahan tehdä sen rauhassa kun lapset ovat ilmaiseksi päiväkodissa. Mutta siitä pidän huolen, että työnantaja ei tule hyötymään mun valokuvaustaidosta tai nettitaidoista yhtään, ellei sitten hanki käyttööni asianmukaisia laitteita. Mutta otan sitten tahallani epäonnistuneita kuvia, koska mitään oikeasti laadukasta materiaalia en työnantajan käyttöön anna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä