Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienten lasten kanssa hautajaisiin

Vierailija
10.05.2010 |

Meillä olisi valitettavasti edessä hautajaiset ihan tässä parin viikon päästä. Nyt mietin, kannattaako isompaa lasta ottaa lainkaan mukaan ja jos ottaa niin miten valmistaa lasta ja itseään.

Meillä siis isompi on 2,5v ja pienempi 8kk.

Mietin, kuinka ahdistavaa 2,5vuotiaalle olisi olla hautajaisissa, joissa ihmiset ympärillä surevat. Selitys on kuitenkin vielä niin abstrakti; "mummo on kuollut". Varsinkin, kun tätä nimenomaista mummoa on tavannut huikeat kaksi kertaa joista kumpaakaan ei varmasti muista. Joten olisiki sikäli fiksumpaa jättää isompi kotiin? Kokemuksia? Mielipiteitä?

Suunnittelin sellaista strategiaa, että ottaa molemmat lapset mukaan ja jättää isänsä kanssa kirkon ulkopuolelle. Että tulevat vain haudalle ja/tai muistotilaisuuteen, mutta ei itse siunaukseen. Ei sitten tarvitsisi minunkaan hermoilla, että mitä jos alkavat kiukutella kesken seremonian.

Reissu kestää minimissään kaksi päivää.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan siunaukseen ja kaikkeen, kukkasten laskuun yms. Siis ihan kaikkeen, mihin itsekin osallistuisin. JOS häiriötä kirkossa tulee, mies voi mennä lasten kanssa ulos.

Totta kai lapsi osallistuu normaaliin elämään. Eikä sinun tarvitse ihmeitä selitellä, vastaat lapsen kysymyksiin sitä mukaa, kun hän osaa niitä esittää. Jos kysyy, miksi itket, sanot, että äiti on surullinen ja äidillä on mummoa ikävä jne.

Mä siis ottaisin, olen ehdottomasti sillä kannalla ja näin olen toiminut omienkin lasteni kanssa ja hyvin on mennyt.

Vierailija
2/5 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ymmärtänyt miksi lapset eivät saisi tulla mukaan hautajaisiin. Itse olen pienenä nähnytkin äitini enon (olin itse noin 5v) ja mummoni (ollessani 10v) kuolleina. Toisen hautajaisissa sakastissa ennen siunaustilaisuutta, mummo käytiin katsomassa vanhainkodilla, jossa kuoli.

Mitään traumoja ei ole jäänyt, kuten ei jäänyt veljeni lapsillekaan, jotka näkivät ukkonsa kuolleena. Olivat silloin 3 ja 4v. Nykyään ovat jo niin isoja, että olen kysynyt miltä se tuntui ja kertovat että ei ainakaan pahalta.

Hautajaisissa olen rampannut pienestä pitäen, minusta ne olivat ihan normaaleja tilaisuuksia. Totta kai lapselle sitten kerrotaan, että ihminen on kuollut. Omasta vakaumuksesta riippuen sitten kerrotaan että mummo tms on mennyt taivaaseen tai mitä sitten itse kukin uskoo tapahtuvan kuoleman jälkeen.

Totta on, että lapselle pitää selittää asioita, mutta minusta ei ole mikään syy jättää ottamatta lapsia mukaan siksi etteivät ne ymmärtäisi. Kyllä lapset oppivat. Syntymä ja kuolema ovat luonnollinen osa elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo oli hyvin läheinen lapsille.

Olin yksin lasten kanssa ja kadun, että lähdettiin.

Ei meidän 3v ymmärtänyt vielä mitään. Ei malttanut seistä haudalla paikallaan vaan roikkui kädessäni, kun yritin pitää sitä paikallaan. Nuorempi oli rattaissa.

Kaikista hankalinta oli kuitenkin muistotilaisuudessa. Kumpikin lapsi oli väsyneitä ja eivät malttaneet olla hiljaa ja paikallaan tylsässä muistotilaisuudessa. Minun oli pakko poistua lasten kanssa, koska ne häiritsivät niin paljon. Harmitti, että jäi muistotilaisuus itseltäni väliin. Kyse oli kuitenkin äitini hautajaisista.

No yleensä kai muut lapset tuossa iässä jo osaavat käyttäytyä. En vaan suosittele hautajaisiin menoa pienten lasten kanssa.

Vierailija
4/5 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva 1v oli mukana hautajaisissa, mutta mies oli valmiina lähtemään kirkon perälle / ulos heti, kun vauva alkaa mölistä. Ja käytännössä he sitten lähtivätkin ulos melkein heti. Toivoin itse näin, koska halusin keskittyä tilaisuuteen rauhassa. Muut sanoivat, ettei vauvan ääntely haittaa, mutta itse en olisi voinut keskittyä tapahtumaan ollenkaan, jos vauvamme olisi kiljahdellut siinä vieressä, kun muistovärssyjä luetaan.

Vierailija
5/5 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hautajaisissa, samoin olen ollut läsnä läheisten hautajaisissa, joissa on ollut pieniä lapsia. Joskus on ollut pientä hälinää, mutta lapset tuovat iloa ja toivoa suruun!