Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko kaikki karjalalaiset puheliaita?

Vierailija
06.05.2010 |

Tuntuu, että jokainen, jonka sukujuuret on Karjalasta, ovat oikeita puheensuoltajia! Onko muilla samoja kokemuksia? Mistä tämä johtuu??

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä johtuu vain Sinun tunteestasi, ap. 

Sinulla voi olla ennakkoluuloja ja etsit niille täällä vahvistusta. 

Vierailija
22/27 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki. Sellainen tietty jähmeys ja kaurismäkeläisyys kyllä puuttuu karjalaisista, ovat eloisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole, eikä isänikään ollut.

Kukaan sisaruksistani ei ole puhelias.

Vain äitimme vastasi karjalaista stereotyyppiä.

Mikä on aika vähän, 1/5.

Olen lisäksi autismin kirjolla. Ehkä vähän yllättäen perin sen kumminkin äidiltä.

Jälkeen päin (vanhempani ovat kuolleet) ajateltuna äitini käytös oli tyypillistä autistille.

Isä oli sopeutuvampi, puuhaili askareita hissukseen, tiesi että äiti ei ole ihan normo.

Vierailija
24/27 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat höylejä ja hävittömiä, myös sana saita kuvastaa heitä. 

Ei kun karjalaiset on nimenomaan vieraanvaraisia. 

Vierailija
25/27 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloisia ja tunteet pinnassa. 

Vierailija
26/27 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma isoäitini ei ollut varsinkaan vieraiden kesken mikään kova puhumaan. Pikemminkin ujohko. Toinen isoäiti oli kovempi puhumaan. Molemmat olivat Karjalasta.

Mutta minä ja isäni olemme kovia puhumaan ja lyömään leikkiä ja muutenkin iloisia ihmisiä. Isäni on 50% karjalainen, minä 75%. Olemme molemmat koko ikämme eläneet Varsinais-Suomessa ja nämä luonteenpirteet kyllä erottaa meidät lähiympäristöstä...

Vaikka varsinaissuomalainen ei kyllä ole toiselle varsinaissuomalaiselle niin hiljainen ja pidättyväinen kuin usein luullaan. Tosin huomasin viime kesänä lomareissulla, että karjalaiset on kyllä keskimäärin avoimempia ja hymyilevämpiä kuin täällä Lounais-Suomessa ollaan.

Olen myös 50% karjalainen, nuorena huonoitsetuntoisena ujo, mutta nykyään keski-ikää lähestyessä jo aika suupaltti, riippuu seurasta myös.

Oman kokemuksen mukaan varsinkin vanhempi turkulainen väestö on varsinaista papupataa. En tiedä onko kyseessä sitten evakkojen jälkeläiset. Käyn usein keskustassa (työ&asiointi) ja varsinkin kesällä saisi kaikki sosiaalisuuspalkit täyteen smalltalkista

Vierailija
27/27 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä puheliaita että hiljaisia. Karjalainen mielenlaatu on herkkä sekä iloon että melankoliaan. Hautajaisissakin saatetaan itkeä ja nauraa molempia. Samoin häissä. Ihan vain esimerkkinä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan