MIkä liikunnanopettajien koulutuksessa mättää ??
Liikunnan opettaja voi olla myös kannustava. Mutta suurimmalla osalla meistä on lapsuudesta kauhukokemuksia liikunnanopettajan käytöksestä (varsinkin tyttöjen liikunnanopesta).
Itse muistan miten minun liikunnanope oli naisvoimistelija ja emme tehneet talvisin mitään muuta kuin naisvoimistelua (HIRVEÄÄ) ja lellikkejä olivat ne tytöt jotka harrastivat samaa. Muista ei ollu mitään väliä. Koulun jälkeen inhosin kaikkea liikuntaa vuosia.
Kauhukseni lapseni kouluissa (jo kolmessa) on vain yksi opettaja jota kaikki inhoavat- tyttöjen liikunnanope (eri joka koulussa) Hän haukkuu, huutaa, vähättelee ja pakottaa. Ja saa kaikki inhoamaan liikuntaa. Ja opettajat ovat lisäksi nuoria naisia. Ja kysymys ei todellakaan ole siitä että tyttöni olisi joku liikuntaa inhoava tyyppi: hän harrastaa kilpaurheilua 5 kertaa viikossa. Mutta ilmeisesti ulkonäkö ja tyylii ("rock") saa opettajan vähättelemään j..
Kommentit (25)
tyttöjen pitää raahata itsensä ja suksensa hiihtämään koululta 4 km päässä olevalle pururadalle kello 8 aamulla. Sille osalle oppilaita jotka asuvat eri suunnassa koulusta matkaa voi tulla jopa 8-10 kilometriä suksia, vaihtovaatteita ja reppua mukana raahaten. Ja sitten ihmetellään miksi hiihto ei kiinnosta...
niin ja saman koulun pojat hiihtävät koulun pihalta lähtevällä ladulla
Eli ei ole sattunut vain minulle ongelma liikanopeja.
Tosiaan tyttöjen liikka maikat oli ihan idiootteja mitä enemmän sai lytättyä jonkun sen isompi virne oli emännän naamassa. Poikien maikka oli taas älyttömän mukava lisänä tähän oli TODELLA hyvän näköinen.
Ja kuten tuossa äsken joku kysyi englannin opettajilla tuntui olevan myös joku ongelma. Olin missä koulussa tahansa siellä vihattiin englannin opettajaa kuten minä myös.
Outoa kun ajatellaan kuinka paljon vartijana nämä opettajat ovat he luovat perustan kahteen erittäin tärkeään asiaan liikunta ja kielten opiskelu. Siinä kun saadaan menemään maku jo alakoulussa niin satoa korjaa oppilas koko loppuelämän. Ei pysty ymmärtämään.
Tästä olisi syytä keskustella liikunnanopettajan kanssa, ja kysyä hänen perustelunsa sille, miksi koulun pihalta lähtevällä ladulla ei hiihdetä. Voipi olla, että siihen löytyy jopa ihan järkeväkin selitys. Kysyä aina kannattaa ja voi, rakentavassa hengessä toivon mukaan.
Jos asiaa ajattelee kansanterveyden näkökulmasta, niin tosi asia on, että nuoret tarvitsevat liikuntaa enemmän, kun sitä tällä hetkellä harrastavat. Edes urheiluseuroissa tapahtuvat liikunta ei ole riittävällä tasolla siellä harrastavilla. Näkisin, että ei ole niin iso harmi, jos kunto nousee suksia raahatessa, jos sillä keinolla pystytään parantamaan elämänlaatua koko elämänkaaren ajalle.
Vanhemmilla on iso vaikutus siihen, kuinka oppilas suhtautuu koulunkäyntiin, ja liikkumiseen. Ehkäpä lapsi osaisi nähdä asian hyvät puolet, jos vanhemmat huomaisivat ne hänelle osoittaa.
Koulun jälkeen lopetetaan liikunta kokonaan koska sitä liikunnan iloa ei koskaan siellä koulussa opittu, koska siitä tehtiin inhottava peikko kaikkine mittaamisineen, raahaamisineen ja moitteineen. Sittenkö se on hyvä vai? Kansanterveydellisestihän se on suoranainen katastrofi! Kyllä se kunto tosiaan nousee suksia raahatessa, mutta onko siitä enää apua parikymppisenä kun päätetään ettei enää liiku edes pakon edessä?
Olen aina kuvitellut että koululiikunnan tehtävä on tutustuttaa lapset eri lajeihin ja löytää se oma kiva laji. Mutta toki tiedän että näin ei käytännössä ole. Liian moni "syrjäytyy"liikunnasta juuri edellä mainituista syistä.
Vanhempia ei minusta oikein voi syyttää asiasta pelkästään. Tunnen monta kaltaistani, joilla on urheilullinen perhe, mutta liikunnan opettajan vaikutus oli suurempi. Into ja ilo tapettiin ja nyt en liiku.
Jos asiaa ajattelee kansanterveyden näkökulmasta, niin tosi asia on, että nuoret tarvitsevat liikuntaa enemmän, kun sitä tällä hetkellä harrastavat. Edes urheiluseuroissa tapahtuvat liikunta ei ole riittävällä tasolla siellä harrastavilla. Näkisin, että ei ole niin iso harmi, jos kunto nousee suksia raahatessa, jos sillä keinolla pystytään parantamaan elämänlaatua koko elämänkaaren ajalle.Vanhemmilla on iso vaikutus siihen, kuinka oppilas suhtautuu koulunkäyntiin, ja liikkumiseen. Ehkäpä lapsi osaisi nähdä asian hyvät puolet, jos vanhemmat huomaisivat ne hänelle osoittaa.
naisliikunnanopettaja laittoi tytön nöyryyttävästi luistelussa yksinään harjoittelemaan. Nyt miesope otti samaan leikkiin ja tyttö olikin oppinut luistelemaan yhtä hyvin kuin muut open kannustuksella!! Eli miesopet on parempia jostain syystä!