Onko normaalia jos lapsi "raiskaa" nukkensa?
Miltä teistä vaikuttaa, jos noin 6v tyttö käy agressiivisesti nukkensa päälle, hankaa siinä itseään ja lopetettuaan tunkee nuken vihaisesti kaapin perälle. Voiko tuon selittää jollain kokeilulla tai että lapsi on pahalla päällä tai muuta vastaavaa? Vai onko tuo vähän outoa?
Kommentit (15)
mutta tää on tapahtunut oikeasti :(
noin 25 vuotta sitten
Puhutko omasta lasesta vai jonkun toisen lapsesta?
6 vuotias voi jo keksiä itsetyydytyksen, mutta ei se kait kuitenkaan ilmene tuollaisena väkivältaisena...
Tekeekö tuota ihan vaan yhtäkkiä vai jonkun riidan tms jälkeen?
Onko mahdollisesti joutunut katselemaan/ nähnyt aikuisten touhuja livenä tai telkkarista tms?
Tietysti pitää kysyä, onko mahdollista että on hyväksikäytetty?
Onko tytön kanssa keskusteltu, miksi tekee noin?
En nyt mene sanomaan että ehdottomasti asiassa on jotain outoa, mutta jos jotain muitakin merkkejä on tai perheessä muuten jotain "omituista" niin kyllä huolestuisin. Lapset yleeensä leikkivät kokemuksensa, mutta tosiaan ihan suoraviivaisia johtopäätöksiä on aika vaikea vetää. Toivottavasti kuitenkaan ei ole mitään suurempa hätää.
kaipa ymmärtaa ap itsekin, että ei ole normaalia. mitä lie hakee tällä. mutta...
... lapsetkin ovat seksuaalisia olentoja ja heidän omat elimensä sekä toisten sukupuolielimet kiinnostavat jossain vaiheessa ja aika aikaisin jo. siihen voi puuttua jos se loukkaa jotain tai jonkin yksityisyyttä, mutten on normaalia kehitystä.
tuollaiseen agressiiviseen käytökseen tulee puuttua ja kysyä mikä on ja miksi noin tekee.
t.km
On itse kokenut jotain pahaa. Nähnyt kun joku muu kokee jotain pahaa... kannattais selvittää
Vastaan kysymyksiisi, jos osaat niiden perusteella sanoa jotain enemmän.
-Tuo lapsi olen minä itse.
-Nukkejuttu on tapahtunut vain kerran, mutta en muista enää, mitä sitä ennen tapahtui enkä muista, mitä ajattelin. Koko tapahtuma on muistoissani vain elokuvan kaltaisena: näen mitä tapahtuu, mutta en saa kiinni tunnetilastani.
-En muista nähneeni aikuisten touhuja vielä tuossa iässä.
-Aikuiset eivät tienneet eikä kanssani siis keskusteltu asiasta.
-Perheen "muu omituisuus". Hmm, isäni oli alkoholisti, mutta ei väkivaltainen. Yhtään hyväksikäyttömuistikuvaa minulla ei ole, mutta jostain syystä pelkäsin lapsena miehiä. En tiedä, miksi. Parrakkaat oli erityisen pelottavia.
-Olen ollut enemmän tai vähemmän masentunut murrosiästä asti. En muista, että minulle olisi tehty mitään, mutta olen asiaa silti usein miettinyt, että voisiko se kuitenkin olla mahdollista.
Puhutko omasta lasesta vai jonkun toisen lapsesta? 6 vuotias voi jo keksiä itsetyydytyksen, mutta ei se kait kuitenkaan ilmene tuollaisena väkivältaisena... Tekeekö tuota ihan vaan yhtäkkiä vai jonkun riidan tms jälkeen? Onko mahdollisesti joutunut katselemaan/ nähnyt aikuisten touhuja livenä tai telkkarista tms? Tietysti pitää kysyä, onko mahdollista että on hyväksikäytetty? Onko tytön kanssa keskusteltu, miksi tekee noin? En nyt mene sanomaan että ehdottomasti asiassa on jotain outoa, mutta jos jotain muitakin merkkejä on tai perheessä muuten jotain "omituista" niin kyllä huolestuisin. Lapset yleeensä leikkivät kokemuksensa, mutta tosiaan ihan suoraviivaisia johtopäätöksiä on aika vaikea vetää. Toivottavasti kuitenkaan ei ole mitään suurempa hätää.
Olis kiva kuulla ulkopuolisen ajatuksia, kun en enää itse tiedä, mitä pitäis ajatella.
ap
Ei kuusivuotias tuollaisia vain keksi omasta päästään. Tapahtuma on voinut olla niin traumaattinen, ettei siitä ole jäänyt muistikuvia, lapsi purkaa tapahtunutta juuri noin. Leikin kautta.
Koska asia ahdistaa minua jonkin verran, mitä voin tehdä sille nyt, yli 25 vuotta tapahtuneen jälkeen?
Toisaalta haluaisin tietää, mitä on tapahtunut. Toisaalta ajatus jonkin kamalan muistamisesta pelottaakin. En haluaisi elää muistona uudestaan mitään kauheuksia. Tämä epämääräinen ahdistuskaan ei kyllä ole kivaa. En tiedä yhtään, mitä pitäisi ajatella saatika tehdä.
et saa koskaan vastauksia kysymyksiisi, siihen mitä on madollisesti tapahtunut.
Ihmismieli on siitä ihmeellinen, että se saattaa suojella meitä kipeiden ja traumaattisten asioiden osalta juuri siten, että asiat "poispyyhkiytyvät" ja "unohtuvat". Tällainen unohtaminen johtuu torjunnasta. Ihminen siis "torjuu" ahdistavat asiat, kuten vaikka lapsuuden traumat. Torjutut asiat saattavat kuitenkin tulla esille alitajunnassa/unissa.
Sanotaakin, että ihmismieli unohtaa, mutta keho ei.
Kipeiden asioiden käsittely vaatii useimmiten terpiaa tai jopa "traumaterepiaa".
Mikäli asiat painavat painavat mieltäsi, varaa itsellesi ihmeessä lääkäri (oman alueen tk-lääkäri) ja kerro ahdistuksestasi. Hän voi kirjoittaa lähetteen eteenpäin, jotta pääset keskustelemaan ammattiauttajan kanssa ja käsittelemään ahdistavia asioitasi.
Tsemppiä!
Hypnoosin avulla ehkä saattaisit saada vastauksia.
Hakeudu ammattiauttajalle, asia selvästi painaa sinua.
noin 5-vuotiaana. Oon nyt 34.
Muista vaan sen itsetyydytyspuolen, en muista, että mulle olis tehty mitään seksuaalista pahaa.
Joskus 4-5 -vuotiaana pääsin vahingossa näkemään, kun vanhemmat harrasti seksiä. Lopettivat samantien, kun tajusivat mun olevan ovella. Luulin silloin, että isä teki pahaa äidille. Selittivät kyllä tilanteen.
sillä asia tuntuu sinua kovasti painavan, joten sillä on sinun elämässäsi merkitystä vieläkin. Jo masennukset ym kertovat, että kannattaa selvittää asiaa.
Ehkä ne liittyvät tapahtuneeseen, ehkä eivät, mutta et taida päästä eteenpäin ellet selvitä sitä.
Voitko puhua äitisi tai sisarustesi tai jonkun muun sukulaisen kanssa ja kysellä, onko sinulle tapahtunut jotain lapsena, mitä et muista? Joku voisi tietää elämästäsi jotain, mutta ei halua siitä puhua, kun ajattelee, ettet sinä muista mitään.
Toki voi olla, ettei sittenkään mitään ole tapahtunut, mutta suosittelen joka tapauksessa asian selvittämistä ja psykologin tapaamista.
Monet teistä sanovat, että ehkä mitään ei ole tapahtunut. Eli voisi olla mahdollista, että lapsi tekee jotain tuollaista vähän outoa, vaikka kaikki olisi hyvin? Siihen itse asiassa alunperin halusin kuulla ulkopuolisen mielipiteen, että VOIKO lapsi tehdä hetken päähänpistosta jotain tuollaista vai uskotteko väistämättä, että kaikki ei ole kondiksessa, jos lapsi käyttäytyy noin.
Harkitsen sitä avun hakemista. Jostain syystä tämä muisto tuli minulle voimakkaana mieleen tällä viikolla. En osaa yhdistää, mikä muiston laukaisi, koska mitään erityistä en ole nähnyt/kuullut/kokenut viime aikoina.
Lasta voi järkyttää voimakkaat kohtaukset, joissa seksi näyttää väkivaltaiselta. Olisiko perää? Hyväksikäyttöä en tässä tilanteessa ensimmäisenä epäilisi vai saanko kysyä :
miten sinun seksielämäsi? Miltä esim hyväilyt tuntuvat, entä jotkut tietyt asennot, koetko jossain voimakasta ahdistusta? Onko se tyydyttävää?
voimia sinulle sinne, olet rohkea kun käsittelet asioita!
vitun ällöttävä provo. sairas oot.