Onko kellään tulehtunut juurihoidettu hammas?
Jo neljättä antibioottikuuria annettiin ja pari kertaa jo "avattu"
Kommentit (8)
uudet laakepaikka. Antibioottikuurin soin kanssa. Ei tunnu parantuneen, edelleen vaivaa. Luulen, etta poistoon menee. Paljonkohan nuo keinohampaat tuleekaan maksamaaan? Pelottaa, ettei ole varaa ja joudun lopettamaan hymyilyn :(
ja olen kuullut, että jos joudutaan sen sijaan laittamaan implantti, maksaa noin 2000 euroa. Ei ihan halpaa ole...
uudet laakepaikka. Antibioottikuurin soin kanssa. Ei tunnu parantuneen, edelleen vaivaa. Luulen, etta poistoon menee. Paljonkohan nuo keinohampaat tuleekaan maksamaaan? Pelottaa, ettei ole varaa ja joudun lopettamaan hymyilyn :(
niin voin sanoa etta odottele vaan, toivoa on. Mulla tulehtui myos, siina oli paise mut se ei kylla jostain syysta ollut pahemmin kipea, vaan sellainen tunnoton ennemminkin. Avattiin, sain pari antibioottikuuria (huom. kaikki antibiootit ei toimi, kannattaa kokeilla erilaisia). Yhteensa muistaakseni reilun vuoden se vaivasi, ensin oli tuo paise ja sitten satunnaista sarkya ja sit tuli kova sarky - hammaslaakari teki juurihoidon uudelleen eli otti kruunun pois ja rassasi juurikanavat uudestaan. Ja niin se vaan rauhoittui, tasta on nyt noin kolme vuotta aikaa ja hammas on ollut ihan rauhallinen. Juurihoidon uusimisen jalkeen 6kk paasta nakyi rontgenkuvassa viela tulehdusta juuren ymparilla, mutta se ei tuntunut mitenkaan, ja parani sitten itsestaan ajan kanssa.
noin 10 vuotta enemmin juurihoidetussa hampaassa. Ihmettelinkin, miksi hampaan viereen pukkaa usein finniä. Hammas oli pariin otteeseen haljennutkin vuosien saatossa. Päätettiin saman tien poistaa koko hammas. Hyvä niin.
myöhemmin. Kun ne on avattu uudellaan (vuosien kuluttua), on huomattu, että juurikanavat on tosi huolimattomasti putsattu, yhtä juurikanavaa ei ollenkaan. Täyteainekin oli laitettu miten sattuu. Eli kaikki hammaslääkärit eivät ole mitään erityisen huolellisia ja ammattitaitoisia. Tästä lähtien en käy kuin juurihoitoihin erikoistuneilla spesialisteilla, jos on juurihoitoon asiaa.
Mua pelottaa vaan, etta jos tulehdus (mika siella ilmiselvasti on) leviaa muihin hampaisiin. Toisaalta kai silloin kipu varottaisi...
Ja mun piti menna kesalomalla pieneen leikkaukseen, ja nyt se ei liene turvallista. Jostain olen lukenut, etta hampaiden tulehdukset leviaa helposti muualle kehoon ja ettei leikkauksia tehda, jollei hampaat ole kunnossa.
Vuosien saatossa yksi hammas avattu kolmeen kertaan. Ja kun viimeisimmän hoitojakson jälkeen kontrollikuvassa edelleen tulehdusta niin päädyttiin hampaan juuren leikkaukseen. Nyt hammas ei ole enää oireillut, joten toivoa on, että saisin pitää tämän hampaan. Implantit ei oikein kiinnosta kun maksavat niin kamalasti.
Mulla syynä hampaan paranemattomuuteen perinteisillä juurihoidoilla oli se, että juuren kärki oli poikkeuksellisen muotoinen ja sinne ei hoitoneuloilla päästy kunnolla.
Joten vielä sulla on toivoa. Kyselepä siitä juuren kärjen leikkauksesta. Tosin siitä toipuminen on mielestäni rankempi juttu kuin hampaan poistosta (molemmista minulla kokemusta on).
eikö jo alkaisi olla hempaan poisto paikallaan, ja keinohampaan teetättäminen?
Minulla tulehtui, mutta yhdellä antibioottikuurilla kyllä selvittiin ja yhdellä avauksella.