Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meni 1½h taaperon nukuttamiseen päikkäreille, argh:(

Vierailija
27.04.2010 |

Välillä niin hemmetin tuskaisen vaikeaa!! Herättiin seitsemän jälkeen, oltiin 1½ tuntia ulkona riehumassa, sitten ruokaa ja satukirja ja vierekkäin isolle sängylle pötköttelemään. Ja show alkoi, potki, hyppi, lauloi ja riehui, yritti repiä tukasta minua jne. Välillä nostin omaan sänkyyn rauhoittumaan, siellä hirveä itkuhuuto. Että on hermot kireällä, pikkasen vaikea pysyä rauhallisena lapsen kanssa noissa tilanteissa... Selvästi on väsy mutta ei vaan rauhoitu millään välillä unten maille! :-/

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ne lapset itkee!!

mutta sinä päätät että nyt mennään päiväunille ja nyt mennään omaan sänkyyn!!

niin ne kuule tekee päiväkodeissakin!!

vuoden päästä se varmaan päättää että ei pue vaatetta ja sit rupee itkeen ja sä annan periks..

ja parin vuoden päästä ei suostu syömään kun karkkia, ja sä annat periks kun itkee...

ja ja ja...

Vierailija
22/29 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut istua pinniksen vieressä ja pitää kättä lapsen päällä kunnes rauhoittuu? Ja otat käden pois ennen kuin nukahtaa, jos havahtuu ja pistät käden hetkeksi takaisin päälle, mutta otat sen taas pois, jottei herätessään ihmettele missä kätesi on. Tarvittaessa voit vähän silitellä jos tuntuu rauhoittuvan siihen paremmin.

Miten tuollainen keino toimisi? Itkeekö vai pelleileekö pinniksessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätin päiväunet pois. Yöunille menokin helpottui heti ja vuorokauden uniannos itse asiassa kasvoi, kun lapsi alkoi nukkua tosi hyvät yöunet. Joskus on selvästi ihan sippi ja tietysti saa nukkua päiväunet, jos nukahtaa. Mutta en kyllä enää nukuttele.

Vierailija
24/29 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että unimäärä lisääntyy, kun päiväunet jättää pois. Ja kun puhutaan tuollaisista 12 - 13 tunnin unimääristä vuorokaudessa, niin siinä on varaa neuvoa toisia, kun unimäärä on joka tapauksessa vähintäänkin riittävä.

Meillä ongelma oli se, että lapsi nukkui päiväunien kanssakin vuorokaudessa vain 8 - 10 tuntia. Eikä päiväunien poisjäänti mihinkään lisännyt unimäärää vaan siinä kävi juuri päinvastoin. Lapsi toki nukahti illalla puolisen tuntia aikaisemmin, mutta aamulla heräsi samaan aikaan kuin ennenkin.

Kun lapsi on tuollainen vähäuninen, niin siinä vanhemmat todella joutuvat pohtimaan, että miten paljon sitä lasta yritetään nukuttaa, jotta lapsi saisi edes jonkin verran unta. Ja toisaalta kun aikuistenkaan unentarve ei täyty vähäunisen lapsen kanssa (kun 2-vuotiasta ei voi jättää yksin valvomaan), niin siitäkin tulee ajan kanssa ongelma. Jatkuva ja koko ajan lisääntyvä univaje kun ei tee hyvää vanhempien mielenterveydelle.

Kyllä minä ymmärrän, ettei runsasunisen lapsen kanssa ole niin tarkkaa, että nukkuuko se lapsi päiväunet vai ei. Mutta ei pidä kuvitella, että kaikkien lasten unenlahjat olisivat samanlaiset, sillä vähäunisempiakin lapsia on olemassa. Enkä nyt puhu mistään huonosti nukkumisen kausista, vaan koko lapsuuden jatkuvasta vähäisemmästä unentarpeesta.

Vierailija
25/29 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku ehdotti. Musta vaikuttaa vahvasti siltä, että lapsi ei ole vielä väsynyt.

Vierailija
26/29 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tosin päivähoidossa ja siellä nukahtaa kuulemma hyvin, nukkuu aina pisimpään.

Mutta kotipäivinä nukahtaminen joskus kestää. Olen huomannut että lapsi tekee temppunsa ihan kokeillakseen vanhempaansa. Meilläkin pompittiin sängystä toiseen, silitettiin sieltä täältä ja tuolta, luettiin, laulettiin yms yms. Ja kaikki siten että vanhemman pinna siinä vain kiristyi ja kiristyi. Ja lapsen temput lisääntyi ja lisääntyi.

Tuo silittäminen on hyvä idea. Meillä toimii kun mies ottaa pimeään huoneeseen otsalampun ja kirjan, alkaa lukea. Lapsi nukahtaa alle 5min. Idea on varmaankin esittää mahdollisimman keskittynyttä muuhun kuin lapseen, niin lapsi kyllästyy ja alkaa nukkumaan.

Pitää vaan keksiä joku suht hiljainen tekeminen mihin lapsi NÄKEE sinun syventyvän. Mä en ole vielä keksinyt mikä se "mun juttu" on, minun nukuttaessa lapsi siis yhä temppuilee. Minun lukeminen ei kai ole oikeasti uskottavaa, kai se lapsikin tietää etten ikinä oikeasti syvenny lukemaan.. läppäri jos olisi niin varmaan siinä sängyllä netissä surffailu toimisi. :)

Vierailija
27/29 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä osalle kirjaimista kävi..! :D

Vierailija
28/29 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä toimii, kun lapsi peitellään omaan sänkyynsä ja menen itse pötköttämään isoon sänkyyn lähelle lasta. Näyttelen nukkuvaa, enkä reagoi vaikka lapsi vielä juttelisikin tai touhuaisi, vasta jos meinaa lähteä sängystä pois niin palautan ja sanon että nyt nukutaan. Nukahtaa yleensä n. 10-20 minuutissa. Lapsi on 2-vuotias. Muistan kyllä että esikoisen kanssa oli hankalampaa, muttei silloin oltu kokeiltu tätä.

Vierailija
29/29 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin sun aloituksesi ja muiden vastauksia, ja luulen myös että joka päivä lapsi ei enää tarvitse unia.

Oma tyttö jätti unet pois vajaa 2 vuotiaana, aloitti samanlaisen metakan.. Oli omassa huoneessaan ja sängyssään pari tuntia kerran ja huusi, ja siihen loppui meillä säännölliset päiväunet.

Nukkui jatkossa aina välillä sängyssä (aluksi ehkä joka 3 päivä), ja myöhemmin esim autossa. Oli aluksi väsynyt päivisin, ja menikin aiemmin jo nukkumaan (klo 19).

Älä väkisin pakota nukkumaan. Päiväkotielämä on eri asia, sielläkin voivat vaan levähtää tms. Ja ryhmässä tulee väsykin helpommin, eli voi tosiaan alkaa nukkua taas päiväunia myöhemmin.

Äidille joka tapauksessa kaikista suurin muutos - väitän minä! Itsellä oli ihanaa omaa aikaa aina unien aikana, mutta kaikkeen tottuu.