Onko ihmiset ikä henkilökohtainen asia?
onko pakko kertoa jos joku sitä kysyy? eikö se riitä kun sanoo että on vaikka kolmikymppinen.
Kommentit (10)
taikka kysyvät sitä sinun läheisiltä jos et itse sitä ole kertonut.
ap.
Esim. työpaikalla ei tulisi mieleenkään kysyä keltään ikää. Sitten, jos jonkun kanssa ystävystyy ja on läheisemmin tekemisissä, voi toki ikääkin kysyä. Ja lapsilta toki voi hyvin kysyä. Mutta ei esim. pomolta voi mennä kysymään, minkä ikäinen olet, ei vaan kuulu hyviin tapoihin. Ylipäänsä, jos joku on selkeästi itseä vanhempi, en menisi ikää kysymään. Enkä vaikka puistossakaan uudelta äidiltä ensimmäiseksi ikää utelisi.
näin pitää toimia.
Mutta sitä en ymmärrä, miksi tuo ikä on tuollainen tabu. Kyllähän se naamasta näkyy, minkä ikäinen on. Ja jos näyttää nuoremmalta,niin sehän on entistä parempi asia.
Minusta siis ikä on julkinen asia. Mutta maassa maan tavalla.
Yleensähän ikä tulee puheeksi, kun esim. mietitään, onko nuoruudessa fanitettu samoja bändejä tai vastaavaa. En ymmärtäisi hirveästi loukkaantua iän kysymisestä: kaikki ovat syntyneet joskus, ajankohtaan ei voi itse vaikuttaa, eikä kukaan ole niin juntti, että pilkkaisi toista iän vuoksi.
"olen vähän tässä laskeskellut hänen ikään ja tullut siihen tulokseen että hän on sen ja sen ikäinen" ( arvio oli vielä muutaman vuoden yläkanttiin) minua raivostutti , miksi hän ei voinut kysyä asiaa minulta itseltäni suoraan? Siskoni ei ollut kommentoinut asiaa mitenkään...
Ei ole sopivaa kysyä, minkä ikäinen olet, ketä äänestät tai paljon tienaat. Se, miksi nämä asiat ovat niin salaisia, on eri asia. Kaikkialla näin ei ole. Esim. Amerikassa puhutaan ihan avoimesti tuloista ja politiikasta. Suunnilleen kaikki tietävät, oletko republikaani vai demokraatti. Ei olisi pahitteeksi meilläkään olla hieman avoimempi.
niin siihen lienee kaikkilla oikeus?!
Jos joku voi sen kertoa niin ihan ok. muttei se mikään pakko ole, se on henkilökohtainen asia.
varsinkin jos sitöä kysellään toisen henkilön kautta, se vaikuttaa pahalta.
ja siellä ei passanut vanhemmilta naisilta ikää udella, ne antoivat ymmärtää että kyselijä jotenkin dorka.