Miten teidän perheessä vietetään äitienpäivää?
Meillä mennään koko perhe anoppilaan ja tänä vuonna haluaisin siihen muutoksen. Miten teillä muilla selvitään äitienpäivään liittyvistä ristipaineista, minne mennä ja mitä tehdä?
Kommentit (11)
mutta tänä vuonna taidetaan käydä kuntoutussairaalassa. Iltapäivällä mennään kuuntelemaan äitienpäiväkonserttia , jossa lapsella on laulukeikka. Illalla varmaan johonkin ravintolaan syömään.
Äidin toivomuksesta. Lapset eivät vastusta. Ihanaa, kohta pääsee taas hurvittelemaan!
Tämä traditio alkoi, kun aiemmin äidit pääsi äitienpäivänä Lintsille ilmaiseksi. Viime vuonna kerrottiin, että jonkun tasa-arvovaltuutetun tms. lausunnon takia tätä ei voida enää jatkaa. En tiedä, pitääkö paikkansa, mutta me mennään Linnanmäelle, maksoi, mitä maksoi (ja maksaahan se, koko perheeltä).
Äitienpäivä on ihan samanlainen sunnuntai kuin kaikki muutkin. Minä lähden lasten kanssa milloin minnekin aamulla, ja palaillaan kotiin joskus iltapäivällä. Mies on sen ajan yksin kotona ja tekee mitä lystää, käytännössä nukkuu, tekee töitä tai soittaa kitaraa.
Jos joskus vahingossa on tullut mainittuakin, että on muuten äitienpäivä, mies toteaa siihen, että ko. päivä on pelkkä amerikkalaisten keksimä krääsänmyynti-juhlapäivä, hän ei halua tukea sellaista typerää kerskakulutusta eikä aio tällaisten päivien viettoon osallistua millään muotoa. Näihin päiviin lukeutuvat äitienpäivän lisäksi ystävänpäivä, joulu ja kaikkien muiden syntymäpäivät, paitsi miehen omat. Miehen käsityksen mukaan maailmankaikkeuden tärkeimmät juhlapäivät ovat hänen syntymäpäivänsä ja isänpäivä.
Elämään kuuluu arki ja juhla, ihmisen mielenterveyskin vaatii pieniä juhlahetkiä elämään. Vaikka olisi kuinka krääsäjuhla, niin siitähän voi tehdä omannäköisen, ei tarvitse olla krääsää. Ja vaikka äitienpäivä keksittiinkin Amerikassa, niin sen keksi nainen, jonka oma äiti oli kuollut, kun hän oli ollut itse hyvin pieni. Sillä tavalla hän halusi äitiään muistelemalla kunnioittaa äitiään.
Meillä on nyt eka äitienpäivä ilman omaa mummoani. :( Joten käymme isoäitien haudoilla. Oman äitini viemme syömään Haikon kartanoon. Miehen äidin ja isoäidin luona käymme kahvilla sitten illemmalla.
Jos joskus vahingossa on tullut mainittuakin, että on muuten äitienpäivä, mies toteaa siihen, että ko. päivä on pelkkä amerikkalaisten keksimä krääsänmyynti-juhlapäivä, hän ei halua tukea sellaista typerää kerskakulutusta eikä aio tällaisten päivien viettoon osallistua millään muotoa. Näihin päiviin lukeutuvat äitienpäivän lisäksi ystävänpäivä, joulu ja kaikkien muiden syntymäpäivät, paitsi miehen omat. Miehen käsityksen mukaan maailmankaikkeuden tärkeimmät juhlapäivät ovat hänen syntymäpäivänsä ja isänpäivä.
tehdään mitä milloinkin sattuu mieleen juolahtamaan. Anopin luo en kyllä lähtisi, oman äitini luona kyllä voisin käydä.
anoppilassa ei käydä, kun ajomatka on 6 tuntia. Sitten vietetään perheen kesken, käydään jossain syömässä jne.
Eli kotona ollaan ilman mitään juhlallisuuksia, koska kukaan ei niitä järjestä. Lapsilta voi joku askartelu tulla.
Meillä kummatkin mummolat on 140km päässä, joten ei todellakaan lähdetä suhaamaan autolla mummoloihin. Mummoja käydään tervehtimässä yleensä joko edellisenä viikonloppuna tai edellisenä päivänä tai muutoin lähiaikoina. Mummot ovat aikanaan saaneet viettää omia päiviään, nyt on mun vuoro.
Meillä äitienpäivänä homma toimii yleensä niin, että minä saan herätä aamulla juuri niin aikaisin kuin haluan (olen todella aamuvirkku) ja sitten lähden rauhassa pitkälle juoksulenkille. Lenkkini aikana mies ja lapset valmistaa herkkuaamiaista kakun kera koko perheelle ja ennen syömistä saan lahjani ja korttini.
Aamupäivällä ulkoillaan yhdessä, lounasta syödään jossain ravintolassa ja iltapäivällä puuhaillaan jotain yhdessä. Yleensä sää on ollut kiva, niin on ulkoiltu paljon.
Saan nukkua niin pitkään kuin lapset malttavat antaa, sitten lapset tulevat laulamaan sängyn viereen ja antavat itse tehtyjä lahjoja (ja mies on ostanut jotakin kaikilta yhteisesti). Syödään herkullinen aamiainen. Ollaan ihan rauhassa eikä mennä minnekäään. Mies tekee jonkun oikein hyvän aterian ja syödään hyvin. Jos on kaunis ilma, ulkoillaan.
Mies on tähän asti ollut kaikki mun äitienpäivät töissä. Tosin nyt juuri tajusin, että tää vuosi voi olla poikkeus. Äitienpäiväänhän on vain pari viikkoa, eikä töistä ole vielä tietoa. Olisihan vaihtelua.
Mutta joka tapauksessa musta on ihan kiva käydä anopilla ja omalla äidillä kylässä. Niin se päivä tuntuu juhlavalta, kun kylässä ollaan. Ja mies on kanssa aina jonkun yllätyksen ja kukkia jättänyt mulle aamiaispöydälle mikä sekin teitysti on mukava juttu.