puisen leikkuulaudan öljyäminen...
käykö ihan rypsiöljy, vai pitääkö olla jotain varsinaisesti siihen tarkoitettua?
Kommentit (14)
Rypsiöljyhän härskiintyy. :D Et ole kyllä ainoa, joka on tällaisia miettinyt; keittiöremppaa suunnitellessa luin jostain foorumista tyypistä, joka oli öljynnyt KAIKKI KEITTIÖN PUUTASOT rypsiöljyllä. Joo, oli mennyt uusiksi ne (tai vähintään hiottavaksi). Eli EI rypsiöljyä.
Kyllästysöljy on asia erikseen ja sitä saa edullisesti esim. Ikeasta.
Eli leikkuulaudat voi öljytä rypsiöljyllä ja työtasot olen öljynnyt Osmocolorin öljyvahalla...tuota taas ei voi käyttää leikkuulautoihin...
leikkuulautaa rypsiöljyllä, eikä ole mennyt miksikään. Keittiöntasoja en öljyäisi, enkä varmaankaan mitään kalliimpia leikkuulautoja, mutta noita Ikean lättänöitä öljyän. Eivät haise. Jos haluat ammattilaisen vinkin, mene kysymään rautakaupasta. He osaavat neuvoa sulle oikean öljyn.
Kun ensin vähän hioo ja sitten öljyää, on lopputulos kuin uusi! Ruokaöljyä en laittaisi.
Samoin puiset kapustat.
Työtasoihin rypsiöljyä ei kuulu laittaa, vaan siihen on ihan omat öljynsä (mm. Osmocolorilla)
Rypsiöljyhän härskiintyy. :D Et ole kyllä ainoa, joka on tällaisia miettinyt; keittiöremppaa suunnitellessa luin jostain foorumista tyypistä, joka oli öljynnyt KAIKKI KEITTIÖN PUUTASOT rypsiöljyllä. Joo, oli mennyt uusiksi ne (tai vähintään hiottavaksi). Eli EI rypsiöljyä. Kyllästysöljy on asia erikseen ja sitä saa edullisesti esim. Ikeasta.
Kyllästysöljyt ei oo tarkoitettu esim. leikkuulautoihin vaan keittiön puisiin pöytätasoihin. Meillä on öljytty leikkuulaudat rypsiöljyllä ja ei ole härskiintynyt.
Unikkoa, jos jostain löydät. Sitä ja pellavaa olen käyttänyt itse, sekä leikkuulautaan että työtasoon. Kapustat rypsillä.
Mitään teollisia sotkuja ei pisä laittaa leikkuulautaan tai muuhun mikä on kosketuksissa ruuan kanssa.
eli onko rypsiöljy nyt sitten ok leikkuulaudalle, vai ei?? :D
Meillä isäntä käyttää aina lautoihin hamppuöljyä.
Ikean puisen työtason olen perusoliiviöljyllä käsitellyt ja hyvin on toiminut, ei ongelmia. Käyttötarkoitus tosin eri kuin leikkuulaudalla.
Unikkoöljy on hyvä. Rypsikin toimii.
Pellavaöljyä, se ei härskiinny.
Mielenkiintoinen kysymys kuitenkin,kumpi on epäterveellisempää,altistuminen härskiintyneille rasvoille, pellavaöljylle, vai altistuminen tiskikoneessa pestävien muovileikkuulautojen mikromuovihiukkasille ja hormoonihäiriköille. Siinäpä kysymys.
mitä kohtaa et tajunnut, 2? :D
ap