Onko tämä kenenkään mielestä liioittelua?
Lääkärilehdessä:"Jos ongelmat eivät ole päässeet valtavan suuriksi, jo tämä saattaa avata vanhempien silmät. Moni äiti ja isä ei yksinkertaisesti ole tajunnut, että harmittomilta tuntuvat saunakaljat ja rentoutumisviinit häiritsevät lasta."
Itse olen sitä mieltä, että aikuiset päättävät juomisistaan. Yksi saunakalja silloin tällöin. Toki jos vanhemman käytös oikeasti muuttuu,niin ymmärrän että lapsella saattaa olla turvaton olo, mutta...
Kommentit (8)
ensinnäkin, jos edes yhden kerran on mennyt lasten nähden overiksi niin voi olla, että ne lapset enemmän tai vähemmän tiedotamattomasti pelkäävät sen toistuvat joka kerta kun korkki aukeaa. Vaikka siis toiste ei koskaan tapahtuisi mitään, eikä vanhemman käytös tällä kertaa enää muuttuisi ollenkaan.
toisekseenkin lapset kuulevat juttuja kavereiltaan ja telkkarista jne ja voivat pelätä NIIDEN toistuvan omasa kodissa, vaikka ei vanhempien käytös tällä kertaa tai tähän asti olisi koskaan muuttunutkaan.
ja sitten kolmanneksi, humala on siitä vinkeä, että ihmisen kyky arvioida sitä, muuttuuko hänen käytöksensä vai ei, heikkenee. Siis sitä helposti sanoo, ettei se muutu, mutta muiden silmissä se kyllä muuttuu. Jo yhdestä tai kahdestakin. Eihän silloin saa juuri tästä syystä enää autoakaan ajaa.
Neljänneksi on sitten se ilmiö, mistä itse olen ollut viimeaikoina huolissani, mutta oletan, että siitä ei puhuttu tuossa artikkelissa. Meidän lapsemme ovat nähneet juuri tätä sivistynyt alkoholinkäyttöä, jossa voidaan nauttia yksi tai pari ilman että siitä seuraa "mitään ikävää". Nyt he lähestyvät itse kokeiluikää, ja he ovat nähneet, että voi nauttia (pari) ilman että siitä seuraa mitään, mutta heillä ei ole aavistustakaan siitä, miten nopeasti ja miten pahoja siitä voi seurata, jos ottaakin enemmän, ja miten vähän enemmän sen ehkä tarvitsee olla. Minä pelkään, että mikään saarna tai valistuspuhe ei ehkä ratkaise tätä ongelmaa.
Olen toki samaa mieltä, ettei lasten nähden saa juoda mitään kännejä. Omani ei ole nähnyt minua ikinä kännissä, eikä näe. Kuitenkin välillä juon kaljan tai kaksi ja varmaan jonkun verran käytös muuttuu.
Tuossa tekstissä alkoi vain ärsyttämään tuo, ettei edes sitä yhtä tai kahta saisi ottaa vaikkakin voi tietenkin tarkoittaa sitäkin että ne joille se on jo ongelma puolustelevat sitä tavalla että vain yksi saunaolut.
paha. Paitsi tosiaan jos vanhemman käytös muuttuu.
Vähän epäilen että tuossa puhutaan useammasta.
mielestäni saunakalja tai pari lasia viiniä ei häiritse lasta, mutta jos niiden jälkeen yleensä karkaa mopo käsistä on kyse jo muusta.
Lääkärilehdessä:"Jos ongelmat eivät ole päässeet valtavan suuriksi, jo tämä saattaa avata vanhempien silmät. Moni äiti ja isä ei yksinkertaisesti ole tajunnut, että harmittomilta tuntuvat saunakaljat ja rentoutumisviinit häiritsevät lasta."
Itse olen sitä mieltä, että aikuiset päättävät juomisistaan. Yksi saunakalja silloin tällöin. Toki jos vanhemman käytös oikeasti muuttuu,niin ymmärrän että lapsella saattaa olla turvaton olo, mutta...
Ongelmat alkaa siinä, kun ne rentoutusviinit alkaa olla lähes pakollisia. Kun sitä alkoholia pitää saada useamman kerran viikossa, ihan vaan rentoutumiseen... miksei voi rentoutua ilman alkoholia? Jos sen kyvyn menettää, on jo aika pitkällä matkalla tuhoon.
ne, joilla alkoholi alkaa muodostua ongelmaksi, perustelevat ja puolustelevat juomistaan sillä, että otan vain pari saunakaljaa tai otan vain parilasia viiniä. Eivätkä itsekään huomaa tai myönnä, että oikeasti tilanteessa on kehittymässä ongelma. Jos alkaa mennä puoli pulloa viiniä joka ilta, kyse ei ole enää yhdesta rentouttavasta lasista.
Ei ongelma ole jos ottaa joskus sauna oluen mutta jos saunaan ei voi mennä ilman olutta on se jo ongelma.
Ja jos joka vkl on pakko saada lasi taikka kaksi viiniä on se jo ongelma. ongelma on silloin kun on pakko saada eikä voi olla ilman.