Millon vauva kasvaa oikeasti huonosti?
Siis miten paljon pitäisi tulla painoa viikossa tai kuukaudessa, jotta vauva kasvaa hyvin, entä millon pitäisi huolestua tai aloitella esim. kiinteitä, jotta kasvaisi paremmin?
Meillä on pienipainoisena, mutta ihan täysiaikaisena syntynyt tyttö joka on nyt 2kk ikäinen. Muihin ikäisiinsä nähden on pieni, mutta minusta kasvanut melko hyvin, 1kk neuvolassa oli painoa tullut 540g ja nyt 2kk neuvolassa 620g.
Neuvolan th kuitenkin mainitsi, että tytölle voisi antaa joko lisämaitoa tai velliä tai sitten alottaa kiinteitä pikkuhiljaa.
Lisämaitoa en mielelläni antaisi kun tyttö on ilmeisesti ainakin maidolle allerginen, koska mies on muutaman kerran antanut korviketta (minulla ollut pakollinen meno) ja aina sen jälkeen on ollut iho-oireita, masuvaivoja ja kakka haissut tosi pahalle.
Minä olen itse allerginen maidolle, kananmunalle, soijalle, tomaatille, mansikalle, lakalle, puolukalle, karpalolle, hedelmistä sopii vain muutama, samoin kasviksista. Minun maidosta tyttö ei ole oireita saanut ja luulisin, että maitoakin tulee tarpeeksi kun sitä jää ylikin.
Kommentit (5)
n. 500g kuukaudessa.
Syökö vauva miten usein? Voisitko syöttää useammin, jos ei saa kerralla tarpeeksi maitoa?
En kyllä tuon ikäiselle alottais kiinteitä tai vellejä ja jos allergiaa epäilet niin en antais korvikettakaan. Ensisijaisesti syöttäisin useammin ja hakeutuisin hyvälle allergialääkärille, yksityiselle siis.
Neuvolan tädit ei todellakaan tiedä kaikkea ja osan suosituksia ei kannata kuunnella!
teidän tyttönne kasvaa ihan riittävästi. Oma esikoiseni kasvoi noin 500-600 g /kk ja oli toki pienipainoinen ja -10 käyrällä kasvu mutta sitä tasaisesti mikä siis neuvolassakin oli ihanne. Edelleen menee siinä hiukan alle -10 käyrän ja saa kasvustaan vaan kehuja (nyt siis 3-vuotias). Miksi turhaan antaa kiinteitä tai lisämaitoa, jos vauva ei vaikuta nälkäiseltä? Eri asia tietty on, jos jää nälkäisen oloiseksi vaikka syö parin tunnin välein.
Voisin tietysti kokeilla syöttää parin tunnin välein ainakin päivisin, jos se sitten lisäisi painon nousua, mutta kuten jo aloituksessa sanoin niin en mielelläni vielä antaisi kiinteitä tai velliä enkä korvikettakaan kun se ei sovi pienelle.
ap
teidän tyttönne kasvaa ihan riittävästi. Oma esikoiseni kasvoi noin 500-600 g /kk ja oli toki pienipainoinen ja -10 käyrällä kasvu mutta sitä tasaisesti mikä siis neuvolassakin oli ihanne. Edelleen menee siinä hiukan alle -10 käyrän ja saa kasvustaan vaan kehuja (nyt siis 3-vuotias). Miksi turhaan antaa kiinteitä tai lisämaitoa, jos vauva ei vaikuta nälkäiseltä? Eri asia tietty on, jos jää nälkäisen oloiseksi vaikka syö parin tunnin välein.
ensin vaikka jossain yksityisellä lapsen kanssa ennenkuin alat mitään kiinteitä syöttämään. Neuvolassa ei todellakaan tiedetä kaikkea!
Eikä tuo kasvukaan nyt niin pieneltä tunnu, että sen takia pitäisi olla hirveän huolissaan.
Jos lapsi ei kasva, niin puhutaan siitä että lapsella on joku rakenteellinen virhe, ei se että tarttee antaa kiinteitä koska rintasi ei toimi.