Voiko normi-ihminen aistia jonkun paikan olevan paha?
Pohdin vain näin, sillä olen aina inhonnut sukulaisteni vanhaa taloa, joissa tietyissä huoneissa on todella kalsea tunnelma. Minulle on myös käynyt tässä kyseisessä huoneessa ikävästi, sillä kun vietin siellä kerran yötä (oltiin käyty serkkujen kanssa baarissa) havahduin yöllä siihen, että serkkuni käsi on housuissani ja hän vain tuijotti minua.
Tilanne oli kamala. Painoin tosin pääni ja taisin hetkeksi nukahtaakin kunnes tajusin etten nähnyt mitään unta ja alapäätä tykytti. Siskoni nukkui samassa huoneessa ja oli havahtunut myös jonkun hahmon liikkeisiin, nukahtanut hetkeksi uudestaan ja herännyt minun valitteluuni. Itkin, siskoni raivosi, kävi huutamassa serkullenikin, pakkasimme ja olimme valmiita lähtemään huppelissa kohti kotia (matkaa 4h) autolla.
Mutta koko tuota tilannetta varjostaa outo kalsea sumu jonka myös siskoni aisti. Tästä tilanteesta on jo vuosia, mutta juttelimme aiheesta viikonloppuna ja pohdimme millainen fiilis meillä muutenkin on tuosta talosta ollut.
Ja ei muuten ole provo, vaan näin on käynyt. Voisiko talossa olla jotain joka haluaisi minulle pahaa (tai siskolleni, jonka alkujaan piti kyseisessä pedissä nukkua)? Voiko tuollaista pahuutta aistia?
Kommentit (6)
mutta minulle tuli aina yhdessä kälyni kodissa (pari sataa vuotta vanha talo) sellainen vähän epämukava ja ahdistava olo. Ja ainoastaan eteisessä, joka on sellainen pitkä käytävä. En koskaan tajunnut miksi, koska muualla en ole sellaista tunnetta kokenut. Onneksi muuttivat pois siitä talosta aika nopeasti.
siinä talossa asuessaan, terveys prakaili ja avioliittokin päätyi eroon. Sittemmin on päässyt taas hyvinkin jaloilleen ja löytänyt uuden aviopuolison ja saanut pitkään kaipaamansa lapsen. Mietin aina oliko siinä talossa erityisen huono karma ;-)
eli voi aistia että hyvä. Olemme vuosien varrella käyneet paljon asuntonäytöissä, kun etsimme omakotitaloa. Joissain taloissa (hyvin hyvin harvoissa) on tullut heti sellainen outo tunnelma, että tämä pitää kiertää kaukaa. Samoin joissain paikoissa - myös ulkona - on tullut erityisen hyvä tunnelma ja on tuntunut siltä, että siellä tykkää viipyillä. Itse luotan intuitiooni tässä asiassa, enkä sitä sen enempää pohdi.
Hänen aivonsa toimivat monella tapaa normaalista poiketen, hänellä on Aspergerin syndrooma. Yksi poikkeavuus on juuri tuo, että hän kokee paikkojen tunnelmat vahvasti. On paikkoja, joihin hän ei halua mennä uudestaan, koska niissä on painostavaa (jotkut niistä ovat muuten kirkkoja, ehkä siksi että niissä on pidetty hautajaisia ja surtu) ja sitten paikkoja, joissa on hyvä viba. En voisi esim. valita meille asuntoa yksin, vaan haluan, että hän tarkistaa ensin paikan tunnelman. Hän osaa valita aika erehtymättömästi matkoilla ravintolat, joissa on hyvä ruoka ja viihtyisää jne.
Hän aistii myös "huonot" paikat. Hänen ilmeensä pysähtyy ja suu alkaa napsumaan kuin käsinukella: "jaga jaga jaga jaga" ja silmät pullistuvat päästä. Silloin tiedän ettei tänne kannata jäädä, sillä ihmiset eivät ymmärrä hänen erilaisuuttaan.
En usko yliluonnollisiin asioihin, mutta mieheni yhdistelee negatiivisia asioita toisiinsa. Esim kukkaruukku joka putosi hänen varpailleen aiheuttaa kukkaruukkujen välttelyä. Toisaalta hän pitää kukkaruukuista joissa on perhosten kuvia, koska naulaa perhosia seinäkokoelmaan neuloilla.
Tyytyväisenä paikkaan tai aikaan hän saattaa vain hymistä: "hmmmmmm, hmmmmmm" tai maiskutella suullaan tilanteen makeutta.
viinalla ja lievällä hysterialla ollut osuutta tapahtumiin? Oliko käsi varmasti serkun vai oma? Ikää oli tuolloin (kyllähän kaikki näkee 12-vuotiaana kummituksia)?
Mikä on normi-ihminen? Ihmisen normi?