Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Astmaatikot! Mitä mieltä tästä?

Vierailija
09.04.2010 |

Aloitin eilen Porin juoksukoulun. Olen kyllä kuntoillut ennekin ihan ahkerasti, kävellyt ja jumpannut, joten ei tehnyt tiukkaa rytmi kävele 5 min juokse min 2, kävele 5 min juokse 2 min. Otin tosi, tosi varovasti, koska pelotti että käy niinkuin sitten kävi. Juoksun jälkeen tuli sellainen ahdas, kuumottava olo hengitysteihin. Se kyllä antoi pian periksi. Yöllä heräsin samaan uudestaa, tuli jopa vähän limaa ja yskitti.

Voiko toi olla normaalia vai onko mulla rasitusastma tms.? Viime vuonna kävin kerran yhtäkkiä tosi rajulla lenkillä ja siitä seurasi raju ja ikuisuuden kestävä yskä/räkätauti, joka alkoi vastaavilla oireilla ja heti lenkin jälkeen. Yhteys puuskutuslenkkiin tuntui selvältä ja sen jälkeen olen varonut ylirasitusta.

Mites nyt sitten? Voinko jatkaa Porin juoksukoulua, ts. tottuuko elimistö siihen? Eilisestä fiiliksestä kuitenkin toivuin. Jollen kuntoile rajusti, tästä asiasta ei ole haittaa. Ei kauheasti huvittaisi mennä mihinkään tutkimuksiin, huoh.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos asia sinua kovasti mietityttää, niin sinuna menisin. Eivät ne satu tai ole vaivalloisia, usko pois. Sinulle annetaan kotiin PEF-mittari, johon höngit ensin ilman lääkitystä, sitten avaavan Ventoline-lääkityksen oton jälkeen. Kirjaat tiedot ja käyt sitten muutaman viikon jälkeen kontrollikäynnillä lääkärillä.

PS: totta mooses rasitus voi terveelläkin laukaista tuloillaan olevan infektion!

Vierailija
2/7 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikuntaa avaavaa lääkitystä? Jos et niin kokeile seuraavalla kerralla ottaa ja tarkkaile miten vaikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

PS: totta mooses rasitus voi terveelläkin laukaista tuloillaan olevan infektion!

kun olen noista rasitusyrityksistäni niin usein sairastunut? Entä onko tuo keuhkoputken kuumotus normaalia? Tuleeko kaikille sellainen olo lenkin jälkeen? Eilen kun hölkkäsin hiiiitaaaassstiii en missään vaiheessa kokenut sitä esim. epämiellyttäväksi tai sellaiseksi etten kohta enää jaksa. Päin vastoin kahden minuutin hölkän jälkeen tuntui että tolla lailla voisi jatkaa huoleti eteenpäin kauankin ja jopa lisätä vauhtia. Vissiin niihin testeihin pitää raahautua. ap

Vierailija
4/7 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikuntaa avaavaa lääkitystä? Jos et niin kokeile seuraavalla kerralla ottaa ja tarkkaile miten vaikuttaa.

Vierailija
5/7 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkin takia kannattaa hankkia sykemittari. Sen avulla näet luotettavammin, miten rasittavaksi elimistösi kokee juoksun. Itse saatan kevyesti juosta lenkin, mutta syke nousee liian korkealle, liki 180:een ja kun lopetan juoksun, keuhkoja tosiaan kuumottaa monta minuuttia, kunnes syke tasaantuu.

Eli ylirasittaminen on aika tyypillistä juoksua aloittavalle.

Enkä ole astmaatikko.

Vierailija
6/7 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on astma, mutta sellaista laatua, ettei se ilmene niinkään rasituksessa, vaan jatkuvana yskiskelynä (jollen ole ottanut lääkkeitäni).

Olen kuitenkin vähän siinä ajattelussa, että kannattaa kokeilla uudestaan vaan. Voi olla, että vedit vähän rääkin yli ja siksi tuli sellainen kuumottava olo. Olisiko sinulla mahdollisuus saada jostain sykemittari lainaan, se auttaisi pitämään sykkeen ja harjoittelutahdin maltillisena?

Tuo viimevuotinen ei ollut kylläkään mikään astmareaktio, vaan kuulostaa siltä, että sattui siihen samaan vain normaali flunssa. Ei astmakohtaus kestä pitkään.

Vierailija
7/7 |
09.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo esimerkki oli vain rajuin. Enkä tarkoita että koko tauti oli astmakohtaus, vaan että se sai alkunsa niin selkeästi siitä. Idean tähän juoksukoulun aloittamiseen sain siitä kun viime kesänä pitkästä aikaa kokeilin juosta jonkun puoli kilometriä (olinhan kuntoillut kovasti sitä ennen). Oli tosi mahtava juosta ja sitten TAAS heti päälle noi samat oireet, ahdas hengitys, kuume, ts. flunssa, jotka alkoi siitä ahtauden tunteesta henkitorvissa. Normaalisti jos saan flunssan, EI tule noita tollasia keukoputken kuumotusoireita. Jotenkin siis pienikin rasitus tekee keuhkoissa jotain joka antaa pöpöille tilaisuuden iskeä? Miksi noi taudit tulee heti parin tunnin sisään lenkistä päälle? Omituista. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi