Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsia, jotka eivät kävele vielä 1,5 v. on tutkitusti paljon enemmän kuin ennen.

Vierailija
05.04.2010 |

Siis sellaisia lapsia, joilla ei ole mitään fysiologista ongelmaa. Syynä on lasten jatkuva sylissä/kantoliinassa/-repussa/rattaissa/sitterissä pitäminen. Lapsen pitäisi antaa olla lattialla. Eikä ensimmäisestä tylsistymiskitinästä pitäisi ottaa syliin, vaan lapsen itse opetella.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kantoliinassa pitäminen paljoa omaa lastani hidastanut. 7kk:n iässä alkoi konttaamaan ja etenemään karhun kävelyllä ja 10kk:n ikäisenä alkoi kävellä.

Vierailija
2/17 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän ovat koko ajan liinassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta tuommoista tietoa on suomalaisista lapsista. Yksilollisiä eroja on tietysti aina, mutta oikeasti olisi kyllä hyödyllistä antaa lapsen kehittää motoriikaansa.

Vierailija
4/17 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse "kantoliinailija henkeen ja vereen" ja kumpikin mukula tosiaan käveli vasta 1 v 4 kk ikäisinä. Tosin ryömiminen ja konttaus tulivat keskimääräisessä iässä. Vain tuo kävely viivästyi. Lasten isä sekä minä ollaan myös myöhäisiä kävelijöitä, joten olen ajatellut syyn olevan perinnöllinen "hitaus", mutta mielenkiintoista olisi lukea tuo tutkimus. Eli kuka tehnyt, löytyykö netistä lisää tietoa?

Vierailija
5/17 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapset kaipaavat läheisyyttä. Vietettyään 9kk äitinsä mahassa vastasyntynyt on tottunut olemaan kannettuna. Kantoliina luo vastasyntyneelle kohdunomaisen paikan: tiiviin pesän, jossa tuntuvat äidin liikkeet ja kuuluvat tutut äidin äänet, kuten sydämenlyönnit ja hengitys. Moni lapsi rauhoittuukin kantoliinaan, ja usein se on suuri apu varsinkin koliikista kärsivälle vauvalle. _Liinassa kantaminen kehittää lapsen motoriikkaa_, kun lapsi pääsee kokemaan erilaisia asentoja ja oppii myötäilemään ja kannattamaan itseään niissä. Lapsi saa tarvitsemiaan aistiärsykkeitä kulkiessaan mukana arjen askareissa, mutta kokee kuitenkin olevansa turvassa kantajansa läheisyydessä. "

Tiedä sitten, kehittääkö vai ei, mutta tällästä tietoa löytyy aika monesta paikasta.

Vierailija
6/17 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käveli 8 kk iässä. Mutta toki uskon, että isossa mittakaavassa näillä voi olla merkitystä.

Vierailija
7/17 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehittää motoriikkaa, mutta heitähän ap se tutkimus kehiin, kun kerta otsikossa sanot, että "tutkitusti".

Niin tai näin, uskon itse kuitenkin, että se, että lapsi kulkee pitkään äidin läheisyydessä kantoliinassa on parempi kuin se, että sitten vaikka kävelee 9-kuisena. Mitä väliä, milloin kävelee? Itse katson, että alun lämpö, läheisyys ja turvallisuus luo tärkeämmän pohjan elämälle kuin nopea fyysinen kehitys.

Vierailija
8/17 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ainokainen lähti kävelemään 1,5-vuotiaana. Ei omistettu kantoliina tai- reppua, sitteriä käytettiin todella vähän. Oli paljon lattialla ja myös ulkona (oli kesä) pidettiin maassa. Sylissä viihtyi kyllä paljon.

Vierailija
9/17 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lapset (kaikki 5 kol) ovat alkaneet kävellä vasta 1v5kk vaikkei ole kannettu, ei liinailtu eikä sitteriäkään omisteta. Ja molemmat vanhemmat ovat lähteneet kävelemään n vuoden iässä.

Vierailija
10/17 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppivat liikkumaan ihan normaalisti (tai ei ainakaan selkeästi myöhemmin) vaikka esim. Thaimaassa heitä kannetaan käytännössä koko ajan. En tiedä tutkimusta mutta olen lukenut lehdistä. Ihmislapsissa on syvälle rakennettu vietti ja uteliaisuus pyrkiä liikkeelle ja pystyyn. En itse usko, että kantoliinailu olisi jotenkin vaarallista lapsen kehitykselle. Varmasti lapsi ehtii silti olla myös lattialla tai saa muuten liikkumistaan kehitettyä.

Oma lapseni alkoi ryömiä kunnolla 8kk:n iässä ja kontata 10kk:n iässä vaikka on ollut todella paljon ja viihtynyt lattialla aina hyvin. Eli paljon on kiinni yksilöllisistä eroista. Uskoisin. Viisaammat saavat kertoa jos tietävät virallisempaa tietoa :)

Vierailija
11/17 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikkumiskehitys on siis ihan normaalia, tiedän, mutta tarkoitan vain, että hän ei ole esim. oppinut kävelemään 8-10 kuukauden iässä vaikka on todellakin saanut mahdollisuuden oppia liikkumaan itse. Luulen että kävelee ehkä vasta yli vuoden vanhana.

Vierailija
12/17 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa 1 v 2kk tyttö eikä merkkiäkään ilman tukea kävelystä tai seisomisesta. Ei ole koskaan suostunut istumaan sitterissä, automatkat on synnytyslaitokselta asti olleet pelkkää tuskaa, vaunuissa viihtyi vain nukkuessaan, nyt rattaissa ehkä vartin maksimissaan kerrallaan. Kantoliinassa kyllä viihtyi noin 3-kuukautiseksi asti ja sylissä jaksaa jonkun aikaa istua paikallaan. Eli missään ei ole istutettu paikallaan (okei, ollaan kyllä yritetty), ja muutenkin syynä on mun, muiden lapsen tuntevien sekä neuvolantädin mukaan tytön varovaisuus, ei halua kolhia itseään.

Mä en usko sanaakaan ap:n väitteestä, ennen kuin näen asianmukaisen lähdeviitteen. Afrikan lisäksi myös Aasiassa, esim. Thaimaassa vauvoja kannetaan koko ajan, enkä ole mistään kuullut, että oppisivat myöhemmin kävelemään kuin muuallakaan.

Vierailija
13/17 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

merkitysä ihmisen n. 80-vuotisessa elämänkaaressa, ottaako hän ensiaskeleet 10 kk iässä vai 1,5-vuotiaana?

Vierailija
14/17 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannalta, onko saanut kulkea ensi kuukautensa äidin lähellä liinassa vai itkenyt yksin lattialla.

Mutta ap yhäkin, laita enemmän tietoa tästä tutkimuksesta.

Vierailija
15/17 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika oli ensimmäiset 5kk kantoliinassa lähes aina, kun lattialla tai muualla huusi itsensä siniseksi. Eikä todellakaan ollut mitään pientä kitinää...

5-kuisena ei sitten enään viihtynyt liinassa kun alkoi 4,5kk iässä ryömimään.

6kk iässä nousi tukea vasten ja tästä kaksi viikkoa niin käveli taaperokärryn kanssa.

7kk iässä konttasi ja 8,5kk iässä käveli ilman tukea.

Jos kantoliinalla olisi ollut vaikutusta, niin mitenkä aikasin poika sitten olisi kävellyt.

Vierailija
16/17 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta 1,5-vuotiaana ja häntä myös eniten kannettiin liinassa. Se liinailu tosin johtui juuri siitä, ettei oppinut itse liikkumaan :) Esikoista kannoin jonkin verran ja hänkin lähti kävelemään vasta 1v3kk. Ja kuopustakin kannoin jonkin verran ja hän meillä muuten oli ainoa sitterissäkin viihtyjä ja poikapa hurautti kävelemään jo 10-kuisena (se keskimmäinen ei siinä iässä edes kontannut...).

Näin siis meillä. En ala tilastoja vastaan taistelemaan, mutta itse tutkimus olisi kiva nähdä. Ettei ainakaan olisi tehty päätelmiä tuollaisten meidän keskimmäisen tyylisten tapausten takia, joita todellakin kannettiin ihan siksi, kun jotenkin piti mukana pitää :)

Jokin aika sitten oli juttua, miten leikki-ikäiset lapset ylipäätään liikkuu nykyään niin vähän, että se alkaa olla paitsi terveysriski, aiheuttaa myös ongelmia motorisessa kehityksessä ja lisääntynyttä terapioiden tarvetta. Aika hurjaa. Vähän ohi aiheen, mutta tulipa mieleen.

Vierailija
17/17 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei viihtyi tosi huonosti muualla kuin sylissä. Oli elämänsä ensimmäiset puoli vuotta suurimman osan ajasta sylissä tai kantoliinassa. Aika vähän lattialla. Oppi ryömimään 5,5 kk iässä ja kuukautta myöhemmin nousi itse seisomaan tukea vasten. Vähän päälle vuoden ikäisenä alkoi juoksemaan.