Kuka se"Tuntematon on noissa Ulvilan hätäkeskuspuhelussa?
Miksi hätäkeskuspäivystäjä ei osaa esittää täsmäkysymyksiä? Oliko poliisi vai koulutuksen käynyt hätäkeskuspäivystäjä? onko tietoa?
Entäs se että puhelu lopetettiin, oliko poliisi jo paikalla, mitä tapahtui?
Kommentit (5)
On pitkiä aikoja hiljaa, eikä anna mitään ohjeita veren tyrehdyttämisestä, lasten viemisestä suojaan, ei mistään.
Oon aina luullu, että hätäkeskuksesta saa selkeitä ohjeita ja neuvoja, vaikka olis itse ihan pihalla.
On pitkiä aikoja hiljaa, eikä anna mitään ohjeita veren tyrehdyttämisestä, lasten viemisestä suojaan, ei mistään.
Oon aina luullu, että hätäkeskuksesta saa selkeitä ohjeita ja neuvoja, vaikka olis itse ihan pihalla.
Tervetuloa vaan häke-toiminnan todellisuuteen! Ihmisiähän nekin vaan on, eikä mitenkään korkeasti koulutettuja tyyppejä. Useinhan sitä on lehdistä saanut lukea, miten ambulanssi on ohjattu ihan väärään suuntaan ja uhri on jo ehtinyt kuolla odotellessa. Ja lopulta syy löytyy väärin kirjoitetusta osoitteesta tai väärästä kiirellisyyskoodista, joka häkessä määritetään.
Aika uunolta tuo ko. häke-tyyppi vaikuttaa, nuo pitkät tauot voi tulla esim. siitä, että se yrittää viittoilla kollegaansa linjoille kuuntelemaan. Tuntematon ääni tulee todnäk myös tuolta häken päästä, joko tuolta pääpuhujalta tai työkavereiltaan. Kannattaa myös pitää mielessä, että eivät hekään joka päivä saa tällaisia Ulvilan surmayön kaltaisia puheluita. Varmasti ollut hieman uusi tilanne myös tälle puhelimeen vastanneelle. Ja miettikää miten paljon pilapuheluita tuonne nykyisin soitetaan: varmaan mennyt jonkin aikaa, että tyyppi on edes ymmärtänyt tällä kertaa toden olevan kyseessä.
Siis sehän on niiden TYÖTÄ. Ihan sama kun sanois, että ihmisiähän ne lääkäritkin vaan oli siellä ensiavussa eivätkä siksi osanneet tehdä juuri mitään kun ukko tuli sinne toinen jalka irti poikki kainalossa.
Siis kyllä Hätäkeskuksen työntekijällä TÄYTYY olla koulutus reagoida tilanteeseen AINA siten, että voi olla todella tiukat paikat kyseessä. Ja tietysti hänen olisi pitänyt antaa ohjeita mitä tulee tehdä eikä sanoa, että ok. soitellaan sitten sulle. Todella ihmeellinen puhelu!
Siis sehän on niiden TYÖTÄ. Kyllä Hätäkeskuksen työntekijällä TÄYTYY olla koulutus reagoida tilanteeseen AINA siten, että voi olla todella tiukat paikat kyseessä. Ja tietysti hänen olisi pitänyt antaa ohjeita mitä tulee tehdä eikä sanoa, että ok. soitellaan sitten sulle. Todella ihmeellinen puhelu!
Niin. Mielenkiintoisia sanavalintoja sulla: TÄYTYY, AINA. Mutta todellisuus se on kuitenkin tällainen kuvatun kaltainen, surullista jos silmäsi aukesivat asian suhteen vasta nyt. Eikä todellakaan ollut ensimmäinen kerta kun hätäkeskukseen soittava ei saa tarvittavaa apua, tukea ja neuvoja hätätilanteessaan. Vai oletko itse soittanut häkeen ja saanut päinvastaisia kokemuksia?
Se on todellakin "niiden työtä". Samalla tavalla kuin sen pankin sijoitusneuvojan pitäISI osata neuvoa säästöilleni aina kannattava sijoituskohde, mutta niimpä ne vain neuvot joskus ovatkin täysin harhaanjohtavia. Ja samalla tavalla kuin sen vanhainkodissa vanhuksia "hoitavan" lähihoitajan PITÄISI pitää veteraaneista parhainta mahdollista huolta, mutta se läyhääkin kahvihuoneessa ja tupakkapaikalla ja lähtee tasan tarkkaan minuutilleen työajan päätyttyä vaikka puolet liikuntakyvyttömistä vanhuksista makaisi vielä märissä vaipoissaan ja niissä samoissa yövaatteissaan sänkyihinsä sidottuina. Ei kaikki tunne työtään kohtaan moraalista velvoitetta, se on niille vain työtä josta saa rahaa. Syytä laajempaankin moraaliseen keskusteluun tästä aiheesta kyllä todellakin olisi!