Raskaana ja nenän limakalvot koko ajan tohjona. Muita?
Nyt on rv 34 ja tätä on jatkunut jostain 15. viikolta asti. Sairastin silloin monta viikkoa kestäneen kovan räkätaudin ja nenävaivat ovat jääneet päälle. Nenä on jatkuvasti tukkoinen ja etenkin näin pakkasella limakalvot todella arat. Kylmän ilman hengittäminen ihan sattuu ja päätä alkaa herkästi särkeä. Niistäessä tulee joko veriviiruista limaa tai pelkkää verta.
Syksyllä pahan räkätaudin aikaan poskionteloita ultrattiin 3 kertaa ja punkteerattiin kerran, mutta ei siellä mitään näkynyt eikä tullut ulos. Limakalvot vain kuulemma olivat niin turvoksissa.
Olen kokeillut seuraavia konsteja:
- seesamiöljy (saattaa hetkellisesti auttaa limakalvojen kipuun)
- nenänkannu (ei auta mitään, en tajua miksi sitä kehutaan)
- Nasonex-kortisoni (saattaa auttaa hieman tukkoisuuteen, mutta ei merkittävästi)
- Nasolin (auttaa hyvin tukkoisuuteen, mutta sitä ei voi käyttää jatkuvasti)
Onko jollakin antaa muita vinkkejä?
Nimim. kyllästynyt
Kommentit (13)
Mitään muita flunssa- tms oireita ei ole, joten olen päätellyt johtuvan jostain limakalvoihin vaikuttavista hormoneista ja antanut asian olla.
ja ihan joka kerta. Siihen tukkoisuuteenkin jotenkin tottuu, mutta kipuun ei!
Raskaana kolmesti.
Sininen bebanthen auttaa jonkin verran, mut parhaiten auttoi a-tipat (joissa siis a-vitamiinia, mut niin vähän että sitä saa käyttää, kun ei käytä aivan jatkuvasti). A-tipossa on mentoliöljyä, joka rauhoittaa limakalvoja ja auttaa niitä paranemaan. Mä myös kriisitilanteissa laitoin limakalvoille Oriflamen hoitavaa vaseliinia (pienessä pinkissä purkissa) mut en osaa sanoa oliko siitä yhtään mitään hyötyä.
Mutta alapää tohjona :D.. Eka hiivaa.. nyt kuiva(?) ja kirvelevä. Onko muilla tän pään vaivaa? Miten hoidatte?
limaa tulee mutta on ihan kirkasta joten ei oo tulehdusta. verta alkaa vuotamaan ihan ilman syytä. ja alapää vaivana on ollut jostain 16 viikolta asti valkovuodon liiallinen eritys. että vaivat ne on molemmissa päissä :D
Oon kanssa ihan lopen kyllästynyt tähän nenävaivaan. Mulla oli myös flunssa ja sen jälkeen oireet jäivät päälle. Jatkuvasti nenä tukossa, limakalvot turvonneet ja järkyttävän arat ja verta tulee niistäessä. Lääkäri määräsi mulle myös tuota nasonexia, josta oli ehkä vähän apua, mutta verentulo lisääntyi sen myötä (on yhtenä sivuvaikutuksena). Lopetin sen sitten. Koko ajan on ihan kuin flunssainen ja tukkoinen olo. Nenän kautta hengittäminen ei onnistu ollenkaan ja suun kauttakin hengittäessä nenään sattuu. Pitää varmaan lähteä uudestaan taas lääkäriin, jos olisi jotain uutta troppia tähän vaivaan..
ja se auttoi ainakin hetkellisesti limakalvojen kipuun! Pitäisiköhän hankkia sellainen höyryhengityskannu? Onko sellaisia vielä myynnissä?
ap
nenän tukkoisuutta havaittavissa mut se ei oo mitään verrattuna huulien rohtumiseen :(
Niin kipeet ja täynnä kuivia nahkariekaleita jotka on pakko repiä pois kun ärsyttää kun ne tuntuu kun huulia hieroo yhteen...:( bepanthenia menee tuubi viikossa ja ei mitään silti auta..paitsi sen verran etten revi huulia kun niissä on sentin kerros rasvaa..koskaan ennen ei oo tämmöstä ollu, pakko johtua raskaudesta :(
vkoja nyt 24
alkoi myös viikon pituinen jakso, jolloin joka päivä tuli reilusti verta nenästä parikin kertaa päivässä. Alkoi ihan yhtäkkiä ilman niistämistä tms. Mies haki apteekista seesamöljyä ja mulla se auttoi, ei sen jälkeen ole vuotanut. Niistää on kyllä saanut ja nenä on aina vähän tukossa, vaikkei mitään flunssaa pitäisi olla. Hemoglobiini vain ehti tippua tuon vuotoviikon seurauksena.
jatkuva nuha ja tukkoisuus helpotti raskauden ajaksi. Nyt kun synnytyksestä on kohta vuosi ovat ongelmat palanneet:)
Niitä myydään apteekissa ja on lääkkeetönvaihtoehto jos, troppien käyttö raskausaikana hirvittää.
10, hae apteekista Lansinoh-voidetta. On oikeasti rinnanpäille tarkoitettu,mut toimii huulivoiteena todella hyvin, paljon paremmin kuin mikään muu voide tai huulirasva. Sitä paksu kerros varsinkin yöksi, niin aamulla pitäis olla huulet jo paremmassa kunnossa.
topsypuikolla. On auttanut kun laittaa noin joka toinen päivä.