Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kirkkoon kuulumaton haudataan?

Vierailija
29.03.2010 |

Pappiahan ei kai ole. Omaisetko vaan nakkaavat hautaan ilman horinoita?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haudankaivaja kaivaa kuopan, omaiset kantavat arkun ja muistosanat voi pitää vainajan oikeasti tuntenut ihminen. Yeensä papit lukevat vain papereista ja eivät edes tunne vainajaa entuudestaan.

Vierailija
2/5 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse asiassa useimmat varmaan siunataan silti. Riitit ovat tärkeitä erityisesti omaisille ja siksi yleensä on joku seremonia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei ole kristillistä hautaansiunaamista, eikä pappia, mutta toki joku muu voi pitää ihan niin monta puhetta, laulua jms. kuin lystää. Tosin, jos tilaisuus kuitenkin pidetään seurakunnan hautasmaalla tai kappelissa (kuten usein pidetään ihan siitä syystä, että monilla paikoilla ne on ainoita hautausmaita ja ruumiskellareita), siellä ei saa pitää mitään kyseisen seurakunnan (tai muidenkaan) jumalaa pilkkaavia puheita, lauluja tai muita rituaaleja.

Vierailija
4/5 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että moni haudataan yksin, ilman läheisiä!

Silloinkin pappi pitää kuolleelle seremonian.

Vierailija
5/5 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa valtavasti rahaa hautaamista varten valtiolta eli hautausmaa on kaikille kuuluva. pappi nyt on muutenkin aivan tuhra, horisee mitä hänelle ihmisestä kerrotaan. eli ei tule sydämestä eikä pappi sitä kuollutta tunne. ei kai tuollainen mene läpi. itse en ainakaan haluais ventovierasta tyyppiä mun hautajaisiin kertomaan musta jotain. kyllä saa olla yksinkertainen ihminen jos haluaa papin puhumaan...

tietysti läheiset voivat muistotilaisuudessa kertoa heille rakkaasta ihmisestä. siihen ei ventovierasta pappiskaista tarvita.