Onko sinulta leikattu nielu- tai kitarisat?
Kommentit (18)
minä olen menossa ko. leikkaukseen. Vähän jännittää mutta jospa siitä hengissä selviäis. ap
Oli sen verran ikää, että muistan sairaalaan menon, nukutuslääkärin ja jäätelön syömisen kotona. En muista kipuja sen kummemmin, eli ilmeisesti ollut ihan siedettävää kurkkukipua, jota kylmä ja sokerin tuoma mielihyvä ovat ihan toimivasti hoitaneet. :)
Toimenpide siis tehtiin nukutuksessa ja leikkauksen jälkeen kurkku oli tosi kipeä ja ei oikein voinut/saanut puhua koska sit rupesi koskemaan vielä enemmän.
Sen mitä siitä muistan niin ruoka piti olla aika mössöä ettei se repinyt kurkkua ja ei saanut olla kovin lämmintä. Jäätelö ja jääpalat oli hyviä kurkkukipuun. Jotkin ruoka-aineet kirveli kurkkua ihan hirveesti esim. tomaatti.
Sitä en enää muista miten kauan paraneminen kesti mutta ei kokemus mitenkään kamala ollut.
teininä. Tuntuu, että koko jupakassa kaikki meni pieleen (ei ehkä kannata kertoa tarkemmin, jos nytkin jännittelet...). Naapurisängyssä oli sattumalta kaveri, joka ei sekään ihan kommelluksitta selvinnyt, lieneekö kirurgilla ollut normipäivä töissä...
Mutta pointtini on, että vaikka pikkuleikkauksessakin voi käydä mitä vaan, kyllä siitä silti hengissä selviää eikä ikuisia traumoja tai vaivoja jää (no, minulla tuntuu olevan tuolla kurkussa joku "ruisleipätasku", jonkun kuopan ne sinne jätti, mutta senkin kanssa voi elää).
On tosi pieni toimenpide eikä kauheasti vaivaa leikkauksen jälkeen. Muistan sellaisen jännän "lihapulla kurkussa"-tunteen leikkauspäivänä. 2-vuotiaalta lapseltani kitarisa napsaistiin pois kuukausi sitten ja hän toipui myös tosi nopeasti. Sairaalassa juoksi jo isovanhempia vastaan ja koko päivän kotona touhusi ja leikki normaalisti. Pieni kuume tosin nousi illemmalla ja annoimme muutaman kerran Panadolia. Vaikeinta oli saada lapsi syömään koko päivän kylmää jugurttia ja jäätelöä - hän kun olisi halunnut kanaa ja leipää :D
Nielurisaleikkaus on käsittääkseni isompi toimenpide ja kipeämpi myös jälkeenpäin. Netin keskusteluja kun selailee, saa kuvan että kipu voisi kestää viikonkin...
leikattu ja hengissä ollaan. Ei siinä sen ihmeempiä, tehdään nukutuksessa, sittten syödään huoneenlämpöistä soseruokaa pari viikkoa. Ja tietty jäätelöä. Mulla oli nielurisoista kipeämpi olo kuin kitarisoista, mutta toisaalta kitarisat leikattu niin pienenä etten kunnolla muista niitä.
leikattu ja hengissä ollaan. Ei siinä sen ihmeempiä, tehdään nukutuksessa, sittten syödään huoneenlämpöistä soseruokaa pari viikkoa. Ja tietty jäätelöä. Mulla oli nielurisoista kipeämpi olo kuin kitarisoista, mutta toisaalta kitarisat leikattu niin pienenä etten kunnolla muista niitä.
Pari viikkoa tuli nielurisoista saikkua, painavia ei saanut nostella. Kipu taintui hyvin lääkkeillä, joita kyllä sen 1,5 viikkoa popsin enimmäismäärät. Silloin kun nielurisat leikattiin, samas huonees oli n. 7v. tyttö joka toipui saman päivän aikana ihan kuntoon. Toki tuolloin tehtiin uudemmalla, vähemmän haavaa tekevällä välineellä lapsille leikkaus ja aikuisille vanhemmilla välineillä (uudet kalliita) ja siksikin toipumisessa eroa. Pari päivää olin sairaalassa, koska kipulääke ei ensin sopinut.
Tsemppiä vain, kyllä se siitä :)
Tästä tosin on jo 20 vuotta aikaa joten jotain edistystä on leikkaustekniikkaan ja välineisiin saattanut tulla tässä ajassa. Tehtiin nukutuksessa ja oli kyllä nopea operaatio. Tuntui lähinnä siltä kuin olisi vain humautettu. Kurkku oli kyllä ikävän kipeä viikon verran ja leikkauspäivänä oli pahoinvointia kun vatsalaukkuun leikkauksen aikana valunut veri hieman kuvotti. Särkylääkettä söin sen viikon ja muistaakseni toisen viikonkin otin vielä varovasti. Moneen muuhun operaatioon verrattuna helppo ja toipuminen oli nopeaa.
olin 15v kun nielurisat keikattiin kurkkupaiseen vuoksi. Olin tosi kipee ja olin sairaalassa 3 pvää. Kotona ehdin olla pari päivää kun jouduin takas sairaalaan kun kurkku alkoi vuotaa siten että veri meni suoraan mahaan, en siis maistanut sitä suussa ja oksensin sitten lahjakkaasti verta reilusti ja hb laski alle 100. olin sairaalassa ttas pari päivää ja senm jälkeen ei ollut vuotoja. Mössöjä ja kylmää söin aika kauan ja paino tippui aika paljon. Särkylääkkeitä kului paljon.
Mun mies operoitiin 10v sitten ja oli tosi kipee..ambulanssilla sairaalaan kovan vuodon vuoksi päivän kotona olon jälkeen vaikka oli vain maannut sängyssä jääpaloja imeksien..Poltettiin haavat sairaalassa uudelleen. toipuminen kesti pari viikkoa.
Kaveri mies vietiin samanlailla ambulanssilla sairaalaan ommelten alettua vuotaa kunnolla,taju lähti jne..
Että vaikka on pieni toimenpide,niin kaikkea voi sattua ja tapahtua. Kurkku on kipeä jonkin aikaa,aikuisten oikeesti kipeä. Mutta särkylääkettä vaan kehiin ja jos on pieniä lapsia niin kannattaa hoitoapua hankkia niiden kans, sillä menee aikaa ennenkuin oot kunnossa.
Ja anteeksi,en halunnut pelotella mutta on hyvä varautua pahempaankin.
kitarisat surkastuu pois yleensä alle parikymppisenä.
2vk joutui syömään jätskiä, keittoja. Suosittelen purkan syömistä, se auttaa paranemista.
Nukutettiin, minä en kävellyt 12h leikkauksen jälkeen, 2 hoitajaa talutti veskiin. Liian voimakkaasti vaikutti rauhottava ja nukutuslääkkeet.
kitarisoista en muista mitään, siitä on liki 40 vuotta aikaa. Nielurisat leikattiin pari vuotta sitten. Leikkaus meni hyvin, tosin kurkku oli TODELLA kipeä useamman päivän sen jälkeen; mulle tuli vielä se pelätty komplikaatio, että leikkauskohta rupesi vuotamaan, mentiin pikapikaa takaisin Korvaklinikalle päivystykseen, jossa todettiin että vuotokohta oli kuitenkin hyytynyt itsestään. Leikkauksen tulokset olivat hyvät, en ole sen jälkeen sairastanut tonsilliitteja (sitä ennen mulla oli antibioottikuuri toisensa perään).
Mulla leikattiin nielurisat v.1982 ja ei ollut mitään jälkiongelmia.
Nykyään taitavat tehdä leikkauksia jopa päiväkirurgiassa.
sellaisia 2€ kokoisia ruskeita pyöreitä hyytelömäisiä pallukoita kurkusta. Onko muilla tullut?
Hirveä kokemus. Tosi kipeä kurkku, 13 päivää leikkauksesta kun relasin niin kurkku aukesi ja se polttaminen oli ihan helvettiä. Kurkku edelleen kipeä, poltosta viikko.
Tosi raju kokemus, nyt alkaa ääni olemaan taas tuttu mutta haukottelu yms. sattuu vielä ihan kunnolla.
Meinasin kuolla verenhukkaan. Ei polttaminen hereillä auttanut, piti uudestaan nukuttaa.
Minulla leikattiin kaksi vuotta sitten jatkuvan kurkkukivun ja tulehduskierteen takia. Menin aamulla sairaalaan, vaihdettiin sairaalavaatteet päälle ja sitten leikkaussaliin nukutukseen.
Leikkaus meni hyvin, ei ylimääräistä vuotoa tai muita ongelmia. Kotiin pääsin noin kolme tuntia leikkauksen jälkeen. Sain reseptin Panacod-poretabetteihin, jotka oli nesteeseen liotettuna suht helppo juoda. Leikkauksen jälkeen kurkku ei ollut kipeä vahvan lääkityksen takia, mutta illemmalla alkoi aivan jäätävä korvasärky ja kurkkukipu, siis sellainen että aloin itkemään korvissa tuntuvasta kivusta kun perheeni keskusteli ympärillä normaaliin ääneen. Se oli kamalaa. Syöminen ja nieleminen oli tuskallista ensimmäiset kaksi tai kolme päivää, ja jatkuvasti tuntui kun olisi ollut kurkku täynnä jotain näkkileivänpaloja. Puhua ei paljon viitsinyt kun kurkku tuntui rasittuvan. Hyvin nopeasti kaikki kuitenkin meni ohi, kuutisen päivää söin kylmää sosekeittoa, jogurttia ja smoothieita sekä pilttiä, ja sen jälkeen kurkku olikin aikalailla normaali ja elämä palasi tavalliseksi, ruoka vaan piti pureskella kunnolla eikä se saanut olla liian kuumaa. Puolitoista viikkoa leikkauksesta en huomannut kurkussa enää mitään vikaa :)
Paljon tsemppiä leikkaukseen jos siihen ap päädyt. Varmasti jännittää, mutta hyvin se menee 💗
Ja leikattiin siis nielurisat :)
- 19
Mutta tuosta on aikaa 34 vuotta.
Nukutettiin ja kun heräsin suusta tuli verta. Sain sairaalassa jäätelöä ja kurkku oli kipeä pitkään. Sori, mutta muuta en muista.
Lapseni kitarisa poistettiin 14 vuotta sitten kun viikari oli yli vuoden ikäinen. Parani todella nopsaan.
En usko, että nielurisoja poistetaan enää kovin herkästi. Meillä kaikilla lapsilla poistettiin ne jatkuvien anginoiden takia.