onko tämä karppausta?
Siis en jaksa perehtyä karppaamiseen sen laajemmin, mutta olen käsittänyt, että siinä ei syödä hiilihydraatteja juurikaan?
Itse olen syönyt nyt näin: Aamupalana paistettu muna kalkkunan tms. kera. Lounaaksi kanaa ja kasviksia, lohta ja salaattia tms. Välipalana bulgarian jogurttia mehusopan kera. Hedelmiä. Jne.
Kommentit (18)
Ja edellisestä poiketen kannattaa niitä hedelmiäkin jonkin verran syödä, mieluiten esim. kotimaisia marjoja, niistä saa kuitenkin eri ravintoaineita kuin kasviksista. Mutta ei mitenkään tolkuttomasti.
Itse olen jättänyt valkoisia hiilareita pois ruokavaliosta ja alkanut syödä 3-4 kunnon ateriaa päivässä, ja olen samaan aikaan 1) kiinteytynyt, 2) ollut vähemmän nälkäinen kuin aikoihin ja 3) jaksanut esim. töissä tosi hyvin. Kivaa! :)
PIATSI jos hedelmät kuuluvat joka aterialle niin sitten ei ole.. Hedelmtä on pelkkää hiilaria ja jos niitä on joka aterialla niin eipä pysy verensokerit alhgaalla niinkuin karpatessa kuuluu....
Hedelmät eivät kuulu karpin jokapäiväiseenkään ruokavalioon varsinkaan suurissa määrin.
mikä tuossa mehusopassa sitten on huonoa? Käytän siis sitä alle 10 kalorin mehusoppaa sen bulgarian jugurtin kera.
ja marjojen syöntiä ei kukaan ole kieltämässä.
Hedelmät sen sijaan ovat suurimmaksi osaksi sokeria ja vettä. Hedelmissä ei ole mitään sellaista mitä ei ole mahdollista saada vihanneksista. Jos syö hedelmiä ja paino junnaa, luovu niistä ensimmäiseksi.
ja marjojen syöntiä ei kukaan ole kieltämässä. Hedelmät sen sijaan ovat suurimmaksi osaksi sokeria ja vettä. Hedelmissä ei ole mitään sellaista mitä ei ole mahdollista saada vihanneksista. Jos syö hedelmiä ja paino junnaa, luovu niistä ensimmäiseksi.
Marjat just on hedelmiä, pieniä sellaisia. Ei niissä ole mitään muuta eroa esim. persikkaan kuin koko.
Hedelmissä ON sellaisia kivennäis- ja hivenaineita, joiden saamiseksi kasviksia pitäisi syödä tolkuttomia määriä.
leipää, puuroa yms. ei saisi syödä ollenkaan? Mitä te sitten aamuisin syötte? Ei kananmunaakaan jaksaisi aina vääntää!
Ja rasvoja pitäis syödä oli kyseessä hyvä- tai alakarppaus.
Hyväkarppaukseen kuuluu hedelmät, mut ei kai mielin määrin niitäkään.
Mun karppaus kaatui siihen, etten VOI elää ilman hedelmiä ja ruisleipää.
tai edelliseltä päivältä jäänyttä salaattia. Pakastemarjoja ja rahkaa. Onhan niitä nyt paljon muitakin vaihtoehtoja kuin puuro ja leipä!
Tai sitten kalkkunaa, kinkkua tms.
No, mansikka on epähedelmä kylläkin.
Makeutusainelitkua, jossa on marjoja vain nimeksi.
Ihan oikeita marjoja voisit käyttää sen sijasta jogurtin seassa.
Itse karppaan ja välttelen myös makeutusaineita, koska ne a) sekoittavat mahan ja b) saattavat vaikuttaa häiritsevästi ruoansulatukseen ja kylläisyydentunteeseen sekä verensokeriin. Tästä on eri näkemyksiä.
mitä hivenaineita vaille jään kun en syö hedelmiä? Mitä en siis kasviksista saa ja mitä kasviksia minun on siis syötävä kilokaupalla päästäkseni samaan tulokseen?
Jos vilkaistaan esimerkiksi tätä linkkiä
http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/pro…
Niin sitä hyvää kamaa tulee muualtakin kuin niistä hedelmistä.
mutta koitan laihtua vähentämällä hiilihydraattien määrää, niin onko se sitten paha, jos silloin tällöin syö aamuisin puuroa, tai vaikkapa yhden leivän per päivä tms?
vielä laihtuu. Se riippuu aivan täysin elimistösi lähtökohdista. Jos sinulla pienikin hiilihydraattimäärä nostaa veren insuliinitasoa, niin sinun on pienennettävä päivittäinen hiilariannos ihan minimiin. Yleensä ongelmista vihjailee erityisesti vyötärölihavuus.
Jos taas olet terve, normaalipainoinen eikä sinulla ole ongelmia verensokerin, nälänhallinnan tai jatkuvan ruokahalun kanssa, voit mainiosti vain vähentää hiilihydraatin määrää ja tällöin myös lihomisen todennäköisyys tulevaisuudessa pienenee.
2,5 kk ja huolimatta päivittäisestä tuoremehulasillisesta ja hedelmästä sekä puurosta tai ruisleipäpalasta olen laihtunut juuri sopivasti 3 kg tähän mennessä. Mitä hitaammin tuo putoaa, sen parempi. Olen normaalipainoinen mutta -5-7 kiloa kesäksi olis ihan kiva.
sokerittomasta mehukeitosta ei tulee juurikaan hiilareita, syön sitä turkkilaisen jugurtin kanssa.
mustikka:
natrium 0.3 mg
suola 0.8 mg
kalium 110. mg
magnesium 9.0 mg
kalsium 19.0 mg
fosfori 20.0 mg
rauta 0.6 mg
sinkki 0.2 mg
jodidi (jodi) 1.0 µg
seleeni 0.1 µg
kesäkurpitsan hivenaineet:
natrium 6.0 mg
suola 15.3 mg
kalium 360.0 mg
magnesium 22.0 mg
kalsium 15.0 mg
fosfori 45.0 mg
rauta 0.8 mg
sinkki 0.3 mg
jodidi (jodi) 1.0 µg
seleeni 0.2 µg
persikkassa seuraavat:
natrium 0.9 mg
suola 2.2 mg
kalium 174.0 mg
magnesium 9.6 mg
kalsium 7.0 mg
fosfori 17.4 mg
rauta 0.4 mg
sinkki < 0.1 mg
jodidi (jodi) 0.9 µg
seleeni 0.3 µg
Mielestäni tämä katsaus riittää tästä hedelmäaiheesta. Lähde: Fineli
niitä hiilarimääriä... Mutta finelistä nekin löytyy
mutta jos laihdutat, niin jätät hedelmät ja mehusopat pois ja korvaat kasviksilla nekin. Jos taas olet haluamassasi painossa niin sitten voi hedelmiä ym juttuja pitää touhussa mukana.
Katso vaikka kalorilaskurin avulla, että saat tarpeeksi energiaa päivittäin. Rasvalla on korvattava se, mitä hiilihydraateista jää puuttumaan, proteiinia käytetään vain rakennusaineeksi.