Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon neljäs lapsi muutti elämää?

Vierailija
29.03.2010 |

Meillä on kolme lasta. Esikoiseni on menossa nyt syksyllä kouluun ja kuopukseni on jo täyttänyt 3 v. Nyt ihan yllättäen on noussut haaveita neljännestä lapsesta. Mieskin olisi innoissaan mukana ja oikeastaan intoilee enemmän kuin minä. Hieman mietityttää oma jaksaminen, koska lastenhoitoapuja arjhessa ei juurikaan ole, mutta toisaalta onhan tässä aivan itse tähänkin asti jaksettu hoitaa (siis minä ja mies yhdessä) sekä lapset että koti. Silloin tällöin isovanhemmat kyllä ottavat lapsia hoitoon ja me pääsemme miehen kanssa tekemään jotain ihan kaksin. Parisuhteemme koen vahvana ja turvallisena.

Toinen mikä mietityttää on taas uusi äitiysloma ja hoitovapaa töistä. Töihin olen palannut vasta puolisen vuotta sitten ja kieltämättä nautin töistäni paljon. Auto menisi vaihtoon, mutta se nyt on pienin "murhe". Kotiin mahtuisi vallan mainiosti.

Niin siis kysymykseni teille "suurperheellisille" (itse en näe neljää lasta mitenkään suurperheenä, mutta nykyään se kai siksi lasketaan kun kolmestakin saa jo ihmettelyjä) on, että kuinka paljon sen neljännen syntyminen muutti elämäänne vai muuttiko?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. neljän äiti

Vierailija
2/15 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi että saatiin ihana kaikkien pikku lellikki perheeseen ;) Auto vaihdettiin isompaan tietty. Lapset oli 8v4kk, 7v ja 4v5kk kun nuorimmainen syntyi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyläilykutsut loppuivat kuin seinään.

Viidennen lapsen jälkeen tuntuu siltä, että tavalliset kodinkoneet eivät tahdo riittää - tarvitsisi isomman astian- ja pyykinpesukoneen.

Vierailija
4/15 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nauttia neljännestä jo tosi paljon!! :) Nautin varmaan kaikista eniten! Olin kyllä kolmen jälkeen jo ihan varma, että meille ei enempää tule ja kaikki vauvatavaratkin oli annettu eteenpäin. Ei se nyt suurin murhe ole, mutta se kertoi kuinka tosissani olin, ettei enempää tule. Sitten jossain vaiheessa rupes mieheni puhumaan, että olishan se neljäs kiva... Sitä asiaa hetken sulateltuani ajattelin, että jos ei edes yritetä, niin myöhemmin harmittaa ja ikää rupes olemaan sen verran, että kovin paljoa ei olisi voinut edes eteenpäin asiaa lykätä. Auto tosiaan meni vaihtoon, mutta kyllä isollakin autolla oppii ajamaan! ;) Oon kyllä kolhinu isoa autoa enempi, kun pienempiä, mutta isoa ei oikein osaa kunnolla hallita... Mutta ei se neljännen lapsen syntymä muuttanu oikeen mitään. Ainoa oli se, että osasin ihan hirveetsi nauttia vauva-ajasta!! Kotitöitä jätin tekemättä mitä en jaksanu! Nyt nuorimmainen kohta 2-v ja kyllä oon nyt ehtiny ja jaksanu tehdä kotihommia ihan riittävästi. Meilläkään ei ole kovasti mitään lastenhoitoapuja, mutta kyllä sitä neljän kanssa on ihan hyvin jakseltu!! :) Mulla ei ole pahaa sanottavaa koko asiasta! Enkä kyllä osaa itekään kuvitella suurperheeksi vaikka muut niin tekeekin! Mieheni on puhunu jo viidennestäkin, mutta kyllä nyt on ihan hyvä meille tämä määrä, kun odotusajat on kaikki ollu mulle niin hankalia. Krooninen vauvakuume täällä kyllä on! :)

Vierailija
5/15 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin huutomerkkien käyttö hallussa. Kamalaa tekstiä!!!!!!!!!!

Vierailija
6/15 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki lapset vielä alle kouluikäisiä ja viidettä odotellaan syntyväksi juhannuksena.

Eipä tuo neljäs paljoa muuttanut, auto vaihtui isompaan, se oli varmaan se selkein muutos elämässä.

Nuo tavalliset kodinkoneet alkaa kyllä käydä jo turhan pieniksi, meillä on kaksi pyykinpesukonetta ja nyt ollaan katseltu isompaa tiskikonetta.

Kovin paljon ei meilläkään ole lastenhoitoapua, kolme vanhinta käyvät kerhoilemassa pari kertaa viikossa ja se onkin oikeastaan ainoaa vapaa-aikaa isommista lapsista.

Mummu ottaa joskus muutaman lapsen itselleen päiväksi hoitoon, mutta miehen kanssa ei olla aikoihin oltu kahdestaan missään. Mutta eipä tuo haittaa, ehtiihän sitä sitten kun lapset on isompia. :)

Vierailija
7/15 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi että pitkä aikaväli edellisiin... eli vanhin 16v,sit 13v ja 9v lapset ja nyt tää 2kk tyttö.

aika hyvin palannu mieleen kaikki vauvanhoitojutskat.ett menee aika rutiinilla.

ILOA on kyllä tuonut vauva PALJON.

että tuumasta toimeen siellä suunnassa:)

Vierailija
8/15 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit näyttää ajattelevan etten kerkeä lähteä vaikka kahville. :(

Se on tällä hetkellä muutos. Ei tämä kovin raskasta ole. Kyllä kaksi menee siinä missä yksi ja neljä siinä missä kolme!

Muuten ihan samaa: meillä on toinenkin lapsi vaipoissa niin vaihdan kahdet vaipat siinä kuin yhden.

Ruuankulutus ensi vuonna on varmaan mielenkiintonen muutos kun neljäs syö samaa kuin muutkin.

Auto meni vaihtoon ja 7 paikkanen olisi hyvä jo 3 lapsiselle perheelle. Tuli odotusaikana huomattua. Nyt kun 4 lasta istuu korokkeissa tai jossain istuimessa niin auto on täysi. :)

Törkeä määrä vaatetta, vaikka olen koittanut karsia. Kellarissa on toisen kauden vaatteet ja silti kaapit pursuaa!!

Minusta lapsi kannattaa tehdä kun se tuntuu hyvältä vaihtoehdolta. Ja nuorimmaisesi on 4 kun toinen putkahtaa ja hänestä on mukavasti myös jo apua lastenhoitoon. Jaksaa 5- vuotiaana vielä kiinnostaa leikkiminen 1- vuotiaan kanssa kuin jos odottelette pari vuotta? Kaikessa on kääntöpuolensa.

Minusta olisi kivempi ehkä että ihan pienin vauva-aika on ohi kun yksi menee kouluun? Tai no jaa; voiko niin sanoa? Sitten on kuitenkin hammaskipuja vauvalla jne. :D

No, mutta ehdottomasti uusia vauva jos hyvältä tuntuu!

Aina niitä kääntöpuolia on. Ehdottomasti kipeintä olisi ettette tee vauvaa ja siitä tulee myöhemmin ajatus olisi pitänyt tehdä.

Vierailija
9/15 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapset aika isoilla ikäeroilla, esikoinen on jo 15 ja kaksi muuta pikkukoululaisia.

Pitkään mietittiin ja ihmeteltiin että josko neljäs... Hän on nyt 3kk ja aivan ihana vauva. Olisin varmasti lopun ikääni miettinyt, että olisiko sittenkin pitänyt vielä yksi jos tämä neljäs ei olisi syntynyt.

Muutosta on isompi auto ja remonttiakin pukkaa... Remotti oltaisiin varmaan tehty ilman vauvaakin. Muuten pyykkikone pyörii kuten ennenkin. Ainut on tietenkin tämä äityisloma ja jonkin verran aion olla myös hoitovapaalla. Eli ne hiukan laittavat perheen taloutta tilapäisesti tiukemmalle. Mutta eiköhän siitä selvitä.

Vierailija
10/15 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin ihan ennalta-arvattavasti.

Eli meillä kolme lasta jo hieman vanhempia, kolmonen vauvan syntyessa 5v.

Meillä oli elämä jo aika helppoa. sai nukkua yönsä ja aamullakin viikonloppuisin hieman pidempään jne.

matkustelu oli tosi helppoa, lapset ei enää niin kellontarkkoja ruoka-ajoista jne.

Neljäs lapsihan taas palautti meille vauva-arjen. Vauva on kyllä helppo hoitoinen ja tottakai etukäteen tiesi miten arki muuttuu taas.

Isommat on olleet tosi innoissaan ja heist on apuakin hoitoasioissa.

Alussa oli aika rankkaa huolehtia koululaiset kouluun ja kaikille kaikki vaadittavat tavarat yms. mukaan, jos oli takana huonosti nukuttu yö.

Nyt vauvan olessa isompi arki on tietysti tasaantunut.

Tykkään olla taas äitiyslomalla, on kiva olla koululaistenkin takia kotona kun tulevat kotiin.

Hieman töihin paluu mietityttää sitten ajallaa, koska viimeksi oli kauan hoitovapaalla ja töihin oli hieman vaikea taas palata ja nyt ehdin hyvin taas päästä töihin siään ja taas sitten jäin äitiyslomalle.

Mutta nelosta en pois vaihtaisi. Tästä vauvasta osaa nauttia todella.

Vierailija
11/15 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoastaan toi positiivisiä asioita elämäämme. Autokin oli vaihdettu jo aikaisemmin, ruokalaskut tietysti lisääntyivät hieman. Yhden huoneen tarve tuli sitten muutamaa vuotta myöhemmin...

Vierailija
12/15 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduttiin hommaamaan 7 paikkainen auto, niissähän valinnanvaraa on vähemmän kuin normifarkuissa.

Muuta en ole huomannut tilanteessa 3 vs 4.

Vierailija
13/15 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset 7,5v; 6v; 4v ja 2kk.

Sainpahan neljännen myötä mahdollisuuden jäädä toistaiseksi kotiin ja miettiä samalla uudestaan sitä, mitä elämältäni todella haluankaan.

Meillä kyllä oli jo valmiiksi riittävän iso auto ja talo..

Vierailija
14/15 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsiluku ikävä kyllä täynnä..Kolme on nyt, ja mies on ehdottomasti sitä mieltä, että lapset on tehty. Itsekin olin kyllä sitä mieltä, mutta nyt on alkanut tuntumaan, että olisi se yksi vielä ihana..

Meillä taloon mahtuisi, samoin autokin on 7 paikkanen, mutta ei voi mitään.

Vierailija
15/15 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta aina lasten sairastaessa mietin miten pärjäisin jos lapsia olisi vielä enemmän. Minua ei niinkään huoleta arjen sujuminen muuten; tilaa on, autoon mahtuu ja rakkautta riittää. Nämä kolme alle kouluikäistä ovat sairastaneet niin paljon tänä talvena, että pakostikin tulee ajatelleeksi että jos sairastajia olisi yksi lisää niin tulisi sairaspäiviäkin lisää. Kertokaa neljän äidit miten pärjäätte jos moni lapsista yhtäaikaa kipeänä ja mies esim. työreissussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi