Alhainen painonnousu puoliväliin mennessä, miten loppuraskaus?
Hei,
Löytyisikö täältä vastaavia kokemuksia ja kertomuksia raskauden loppupuoliskolta, jos painonnousu on alussa ollut tosi maltillista? Itselläni nyt tasan 23 viikkoa täynnä, ja painoa on tullut koko raskausaikana lisää vain n. 2 kg. Pituus on 172 cm ja ensimmäisellä neuvolakerralla mitattiin 68 kg, ihan normaalipainoinen siis olen.
Rakenneultrassa vauva on vastanut kooltaan viikkoja hyvin, samoin ensimmäinen sf-mitta täysin keskikäyrällä, eli en ole sinänsä kovin huolissani. Olen kuitenkin lukenut että viikot 17-24 pitäisi olla kaikkein rajuinta kasvun aikaa, joten mitähän jatkossa on sitten odotettavissa?
Ihan siis vain mielenkiinosta haluaisin kuulla, miten muilla on loppuaika mennyt, jos alussa ei ole hirveästi paino noussut?
Kommentit (14)
Kiitoksia tiedosta Vimpula. Ehkä uskallan luottaa vaan siihen, että viikojen lisääntyessä sitä painoa kyllä tulee ennemmin tai myöhemmin, ilman että alan hirveälle lihotuskuurille... :)
Mä oon aika samoissa mitoissa kuin sinä, muutaman kilo alkupainoa enenmmän vaan... Eka raskaus ja tämä toinen on mennyt tähän rv 20 mennessä ihan samoin painon nousun kanssa.
Aluksi paino nousi pari kiloa, sitten tippu joku vajaa 5 kg pahoinvoinnin takia ja nyt raskauden puolessa välissä painan saman verran kuin ennen raskautta, eli +/- 0kg...
Ekassa raskaudessa kiloja kertyi kuitenkin 12, ja 8 niistä jäi heti sairaalaan... Sf-mitta kasvoi normaalisti ja vauva kasvoi hyvin , painoi syntyessään 3,2kg eli ei mikään jättiläinen kuitenkaan.. varsinkin kesällä tulee turvotusta joka myös näkyy puntarissa, eli jos syöt ihan normaalisti, niin ei tarvi mitään lihotuskuuria aloittaa :)
Mulla kanssa raskauden alkupuolikkaan oli tuo painonnousu maltillista, olinkin oikeastaan innoissani asiasta, kun vauva kumminkin kasvoi hyvin. Laihduin jopa hiukan alussa. Nyt viikkoja mulla 38+3, kiloja tullut 14 ja vauvan painoarvio tällä hetkellä noin 3500g. Nää nyt tietty on tosi yksilöllisiä juttuja, ja mulla toi painonnousu keskittynyt nimenomaan tälle viimeiselle kolmannekselle.
Mariina ja Baby 38+3
Minulle tuli koko raskaudessa vain 6kg. Lähtömitat olivat 160cm ja 52kg eli olin hoikka. Vauva kasvoi normaalisti, syntyessään 3,3kg ja 48cm, ja muutenkin kaikki meni hyvin. Lääkäri totesi minulle, että kaikilla ei nouse eikä sillä ole välttämättä mitään tekemistä vauvan hyvinvoinnin kanssa. Imettäessä sain kyllä sitten kiskoa ruokaa kaksin käsin, mutta imetyskin onnistui hyvin ja loppui, kun lapsi sen itse lopetti 10,5kk iässä.
En ole vielä kovin pitkällä itsekään, samoissa kuin sinä, mutta mulla alkoi paino nousta vasta puolessavälissä eikä sitä ole nytkään kuin 3 kg tullut. En huolestuisi pätkääkään, kaikki ultrat ja mitat olleet ihan normaaleja ja jokainen raskaus muutenkin etenee ihan yksilöllisesti äiti/vauvakohtaisesti. Mun äidillä esimerkiksi ei ole tullut kiloja kuin 6-8 kg kahdessa raskaudessa. Sehän on hyvä vaan niin ei tarvitse hirveesti niveliä rasittaa! Vatsa tosin on kasvanut hirveetä vauhtia, mutta painoa ei tosiaan ole paljoa tullut.
Aiemmissa raskauksissa minulle on tullut painoa 2,6kg ja 4 kg. Ja ihan normaalipainoiset vaavit on syntyneet.
Tässä raskaudessa on tullut vasta alle 1 kg ja mennään jo 38+4. Ja tämä vajaa kilokin on tullut vasta viimeisen 2-3 viikon aikana. Silti sf-mitta huitelee reilusti yläkäyrien yläpuolella ja vauvan painoarvio on n. 3,5 kg.
Tässä raskaudessa viikon 27 neuvolassa oli painoa tullut 3,1 kiloa. Nyt viikolla 32 painoa oli tullut alkupainoon tasan 5 kiloa.
Esikoisesta tuli koko aikana 10 kiloa ja niistä 8 oli kertynyt viikolle 32 mennessä. Joten jos samalla kaavalla mennään, niin nyt loppuajasta tulee enää pari-kolme kiloa.
Lähtöpainoindeksi 24,5.
Mulla oli alussa myös painonnnousu tosi vähäistä, viikkoon 24 mennessä oli tullut noin 3 kg. Nyt on meneillään 39+5 ja koko painosaldo on noin 9 kg. Lähtötilanteessa painoindeksi oli 23.
Kiitoksia teille kaikille vastauksista. Tosiaan nyt näyttäs siltä että turhaan huolehdin: yhtäkkiä heti parissa viikossa onkin tullut jo kilon verran lisää painoa! Saas nähdä mihin lukemiin sitä vielä loppuviikoilla ehtii kivuta :D
Mulla on raskauden alussa painoindeksi 21 eli normaalin alarajoilla mentiin. Ensimmäiset kolme kuukautta paino ei noussut yhtään ja vähän laskikin välillä. Nyt viikolla 26+4 ja painoa tullut yhteensä 10 kiloa! Huh. Mutta liikunnan väheneminen ja hirveä makeannälkä on varmasti tehnyt tehtävänsä ja kiloja on siis tullut muutakin kuin vauvaa :D
Nyt pitää yrittää olla loppu aika herkuttelematta liikaa, ja lisätä vähän liikuntaa, jota pystyy vielä tehdä (esim. uimista) koska kaikki liikunta mitä ennen tein ei nyt käykkään. (ratsastus, juoksu, kuntosali) Voi nimmittäin olla, että niistä kiloista voi olla sitten vaikea päästä eroon, kun äidilleni silloin aikanaan kävi...
Menee nyt vähän alkuperäisen topicin vierestä, mutta kun kiinnostaa...
Tymä kysymys, mutta mikä vika kuntosalissa oli? Mä olen nimittäin käynyt salilla koko raskausajan ainakin kerran viikossa, ja nimenomaan jossain mun mielestä suositeltiinkin että lihaskunnosta kannattaa pitää hyvää huolta! Kuntosalilla voi tehdä omaan tahtiin eikä tule hyppimistä, kaatumista, kontaktia, nopeita liikkeitä...
Painoja olen pienentänyt lähinnä kyykyissä, mutta muuten melkein samoilla olen tehnyt kuin ennen raskauttakin (toki siis aika minipainoilla tein muutenkin, kun en ole varsinaista voimaharjoittelua harrastanut).
Itse harrastin kuntosalia ennen raskautta, ja aattelin kans et jatkaisin sitä niin pitkälle ku vaan mahdollista. Mulle kasvoi kuitenkin maha tosi nopeasti ja useissa liikkeissä se sitten tuli vastaan niin, ettei lihasharjoittelu tuntunut enää hyvältä. Myös notkoselkä lisäsi epämukavuutta. Liikkeet, joita pystyin tekemään salilla ison mahan kanssa, voisin hoitaa ihan kotonakin, ilman mitään laitteita.
Harmittelin, että mun kuntosalilla (jossa siis jäsenenä) sai yhteensä vain 4 kk jäädytystä raskauden johdosta. Musta se on ihan liian lyhyt aika ottaen huomioon ettei ihan heti synnytyksenkään jälkeen voi kaikki salille mennä.
Olishan se ollut kivaa jatkaa salilla jos se olis hyvältä tuntunu, mut mulle ei ainakaan sopinu.
Loppuraskaudessa riippuu niin paljon siitäkin, tuleeko turvotusta vai ei... Mulla ei alkuraskaudesta tullut mitenkään erityisesti painoa lisää, mutta viimeisellä kolmanneksella ja erityisesti viimeisen kuukauden aikana sitä tuli oikeastaan puolet koko raskausajan painonnoususta (yht. 13-14kg).
Luulin aina viikolle 36 saakka selvinneeni vähällä, mutta sitten alkoi turvotus ja paisuin aivan tavattomasti, siis jotain 7kg ja sitä nestettä oli kaikkialla. Mun mies nauroi mua katsoessaan ja halusi sitten mitata lantion ympäryksenkin (se kasvoi melkein 10cm raskauden lopussa!).
Vauva syntyi viikolla 41+1 ja vasta viimeisellä neuvolakäynnillä paino oli vähän alkanut laskea (useinhan sanotaan, että vikalla kuukaudella paino voi jopa alentua taas). Mulla se oli lapsiveden vähentymisen merkki. Turvotus poistui hitaasti raskauden jälkeen ja n. kuukauden päästä olin jo "entisellään". Vauva on nyt 2kk vanha ja 2,5kg olisi pudotettavaa alkupainoon.
Olen nyt raskausviikolla 26 eikä ole tullut kuin kaksi kiloa painoa ja olen normaalipainoinen. Sf-mitta oli viimeksi 22 eli keskikäyrällä mennään. En siis osaa sanoa miten jatkossa painon kanssa menee, mutta esikoista odottaessa tuli yhteensä 12 kiloa vaikka alussa ei kiloja juuri tullut.