Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisiko suomalainen yhteiskunta vihdoin myöntää,

Vierailija
26.03.2010 |

että lasten kasvatuksessa vallitsevat trendit aiheuttavat enemmän pahaa kuin hyvää?

Että ihan oikeasti lapsilla on oikeus saada olla ja kasvaa rauhassa ympäristössä, jossa ei ole tokutonta meteliä ja mekkalaa, oikeus opiskella rauhassa, oikeus fyysiseen koskemattomuuteen muiden lasten osalta jne.

Miksi suomessa ei saada lapsia kuriin? Miksi lapset ja nuoret voivat niin pahoin, vaikka heitä koko ajan ymmärretään, ja kaiken maailman häiriökäyttäytymistä ja haistattelua siedetään loputtomasti ( sehän on av-mamman mukaan lapsen ja nuoren oikeus, ei koskaan lapsen vika, ei varsinkaan vanhempien).

KAverini lapsi on just menossa Ranskassa kouluun. On 3-vuotias. Luokassa on n. 30 näitä 3-vuotiaita ja 2 opettajaa. Ei onnistuisi suomessa, koska suomipiltin on pakko toteuttaa itseään ja yksilöllisyyttään joka paikassa.

Jos tästä edes seuraisi jotain erityisen hyvää, mutta kun ei seuraa. Entistä veltompia sukupolvia, jotka ei pysty edes armeijaa käymään, kun siellä joku yrittää komentaa mamin mussuja.

UGH.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin sanot, että lasten pitäisi saada olla ja kasvaa rauhassa ilman meteliä jne, sitten ihannoit Ranskan mallia, jossa on 30 3-vuotiasta ja 2 opettajaa.. Eli mikähän nyt mahtaa olla pointtisi?

Vierailija
2/19 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin sanot, että lasten pitäisi saada olla ja kasvaa rauhassa ilman meteliä jne, sitten ihannoit Ranskan mallia, jossa on 30 3-vuotiasta ja 2 opettajaa.. Eli mikähän nyt mahtaa olla pointtisi?

Että siellä ranskassa se kuri on sen verran tiukempi, että ne 30 3-vuotiasta eivät käyttäydy kuin apinalauma! Siellä ei kiljuta ja juosta ja raivota koko ajan, eikä siellä vanhemmat syytä opettajia lasten käytöksestä, vaan tukevat opettajia siellä koulussakin.

Kärjistettynä: kun suomalaispenut jää jälkkään, äiti hyökkää opettajan kimppuun, kuinka lasta on nyt kaltoin kohdeltu, eikä ymmärretty herkkää persoonaa ja sen ilmaisutarvetta. Ranskassa äiti nuhtelee lapsensa ja kiittää opettajaa kurinpidosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos 3-vuotiaat istuisi kiltisti pulpeteissa "koulupäivän" ajan. NORMAALIn lapsen kuuluu siinä iässä leikkiä ja hioa sosiaalisia taitojaan, johon kuuluu myös meteli ajoittain.

Vierailija
4/19 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos 3-vuotiaat istuisi kiltisti pulpeteissa "koulupäivän" ajan. NORMAALIn lapsen kuuluu siinä iässä leikkiä ja hioa sosiaalisia taitojaan, johon kuuluu myös meteli ajoittain.

Ja tietty vielä ala-asteikäisenkään ei tarvitse osata käyttäytyä tai keskittyä. JA ylä-asteikäisellä on kauhee murrosikä, joten on luonnollista, että ne syleksii ja haistattelee.

Kuten sanottu, ei ihme, että tämä yhteiskunta voi niin huonosti, täällä on ahdistavaa ja epämukavaa. Ei ole yhteisiä pelisääntöjä, joita kaikki noudattavat, ei kohteliaita käytöstapoja, koska eihän sellaista voi umpijuntilta suomalaislapselta vaatia. Ei tietty, kun ei sen vanhemmatkaan siihen pysty.

Vierailija
5/19 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa mummon potkijaa ja koulukiusaajaa silitetään päähän ja häntä ymmärretään ja syytetään sitä uhria, että se on sen kiusatun vika kun häntä kiusataan. Suomessa lapsille ei opeteta toisen ihmisen KUNNIOITUSTA vaan jo kotoa lapsi imee sen, kuinka toisia ihmisiä saa halveksua, arvostella, haukkua mielinmäärin. Eli suomalainen kulttuuri on ahdasmielinen ja toista ihmistä halveksuva.

Vierailija
6/19 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne oppimistulokset on kuitenkin parempia suomalaisissa kouluissa kuin ranskalaisissa. Kouluviihtyvyys ei tätä nykyä ole kovin loistavaa kummissakaan.

Vierailija
7/19 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vaikka ranskalaislapset istuvat koulun penkille jo 3-vuotiaina ja niin maan perusteellisen hyvinkasvatettuina ja kurissa pidetään jne. niin silti:

1) oppimismittareilla ja kv-testeissä suomalaislapset kuitenkin pärjäävät kirkkaasti paremmin kuin ranskalaiset lapset.

2) samaiset ranskalaispiltit kasvavat melkoisiksi riiviöiksi: muistele vaikkapa vuoden 2005 isoja nuorisomellakoita, joissa tuhottiin miljoonien edestä omaisuutta ja kuolikin muutama ihminen. Itse asiassa Ranskassa nuorisorikollisuus on kovassa nousussa, nuorten vankeustuomioiden määrä on kaksinkertaistunut 1990-luvun puolivälistä!

Vierailija
8/19 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa mummon potkijaa ja koulukiusaajaa silitetään päähän ja häntä ymmärretään ja syytetään sitä uhria, että se on sen kiusatun vika kun häntä kiusataan. Suomessa lapsille ei opeteta toisen ihmisen KUNNIOITUSTA vaan jo kotoa lapsi imee sen, kuinka toisia ihmisiä saa halveksua, arvostella, haukkua mielinmäärin. Eli suomalainen kulttuuri on ahdasmielinen ja toista ihmistä halveksuva.

Vierailija
9/19 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos puhutaan siitä kuinka lapset pärjäävät jossain PISA-tutkimuksessa. Kun mennään vähän pidemmälle vaikkapa yliopistotasolle niin siellä pudotaan kauas kärjestä!

Vierailija
10/19 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä kiusaamisteosta ylistettiin ja jumaloitiin. Siis sitä kuinka hienosti Tervo osaa pilkata jotain. Oliko kirja jopa finlandia-ehdokas? Eikö se kerro jotain siitä, mitä suomessa ihannoidaan?

Vierailija
11/19 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vaikka ranskalaislapset istuvat koulun penkille jo 3-vuotiaina ja niin maan perusteellisen hyvinkasvatettuina ja kurissa pidetään jne. niin silti:

1) oppimismittareilla ja kv-testeissä suomalaislapset kuitenkin pärjäävät kirkkaasti paremmin kuin ranskalaiset lapset.

2) samaiset ranskalaispiltit kasvavat melkoisiksi riiviöiksi: muistele vaikkapa vuoden 2005 isoja nuorisomellakoita, joissa tuhottiin miljoonien edestä omaisuutta ja kuolikin muutama ihminen. Itse asiassa Ranskassa nuorisorikollisuus on kovassa nousussa, nuorten vankeustuomioiden määrä on kaksinkertaistunut 1990-luvun puolivälistä!

Siellä ranskassa rettelöi. Ei ne ole ne perus ranskalaislapset, vaan räkälähiöiden mamut. Samaa kohti täälläkin ollaan kovaa vauhtia menossa, kun otetaan lisää ja lisää pakolaisia, vaikka edellisiäkään ei olla saatu millään muotoa kotoutettua. Nyt olisi aika toimia, mutta tässäkin asiassa ei voida täällä katsoa miten asiat on muualla mennyt, ja toimia sen perusteella fiksummin.

Toisekseen ne PISA-tulokset on aika kiisteltyjä. Että mitä ne lopulta mittaa ja miten hyvin, ja mitä ne tarkoittaa tulevaisuutta ajatellen.

ENkä mä siis ole sitä mieltä, että ranskalainen koulujärjestelmä sinänsä olisi parempi, en haluaisi, että täällä aloitetaan koulu 3-vuotiaana. Lähinnä mua vituttaa se, että täällä ne, jotka osaa käyttäytyä, on kivoja ja reippaita saa kärsiä koko ajan, kun täällä ei voida enää laittaa häiriköitä kuriin. Kun kaikkia pitää vaan paijata päähän ja ymmärtää. Aikuisten ei tarvitse sietää väkivaltaa, mutta lapsille sen pitää olla ihan arkipäivää, ja se pitää vaan kestää, jos jollain on vähän vaikeaa.

Vierailija
12/19 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos puhutaan siitä kuinka lapset pärjäävät jossain PISA-tutkimuksessa. Kun mennään vähän pidemmälle vaikkapa yliopistotasolle niin siellä pudotaan kauas kärjestä!

Muutamaa eliittiyliopistoa lukuunottamatta ranskalaisen yliopistokoulutuksen taso on aivan järkyttävän heikko. Ja ps: tässä puhuttiin lapsista, ei aikuisista.

Vierailija
13/19 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vaikka ranskalaislapset istuvat koulun penkille jo 3-vuotiaina ja niin maan perusteellisen hyvinkasvatettuina ja kurissa pidetään jne. niin silti: 1) oppimismittareilla ja kv-testeissä suomalaislapset kuitenkin pärjäävät kirkkaasti paremmin kuin ranskalaiset lapset. 2) samaiset ranskalaispiltit kasvavat melkoisiksi riiviöiksi: muistele vaikkapa vuoden 2005 isoja nuorisomellakoita, joissa tuhottiin miljoonien edestä omaisuutta ja kuolikin muutama ihminen. Itse asiassa Ranskassa nuorisorikollisuus on kovassa nousussa, nuorten vankeustuomioiden määrä on kaksinkertaistunut 1990-luvun puolivälistä!

Siellä ranskassa rettelöi. Ei ne ole ne perus ranskalaislapset, vaan räkälähiöiden mamut. Samaa kohti täälläkin ollaan kovaa vauhtia menossa, kun otetaan lisää ja lisää pakolaisia, vaikka edellisiäkään ei olla saatu millään muotoa kotoutettua. Nyt olisi aika toimia, mutta tässäkin asiassa ei voida täällä katsoa miten asiat on muualla mennyt, ja toimia sen perusteella fiksummin. Toisekseen ne PISA-tulokset on aika kiisteltyjä. Että mitä ne lopulta mittaa ja miten hyvin, ja mitä ne tarkoittaa tulevaisuutta ajatellen. ENkä mä siis ole sitä mieltä, että ranskalainen koulujärjestelmä sinänsä olisi parempi, en haluaisi, että täällä aloitetaan koulu 3-vuotiaana. Lähinnä mua vituttaa se, että täällä ne, jotka osaa käyttäytyä, on kivoja ja reippaita saa kärsiä koko ajan, kun täällä ei voida enää laittaa häiriköitä kuriin. Kun kaikkia pitää vaan paijata päähän ja ymmärtää. Aikuisten ei tarvitse sietää väkivaltaa, mutta lapsille sen pitää olla ihan arkipäivää, ja se pitää vaan kestää, jos jollain on vähän vaikeaa.

ja syrjäytyneistä toisen/kolmannen polven maahanmuuttajanuorista, mutta mukana oli myös täysin ranskalaisten perheiden vesoja.

Ranska on luokkayhteiskunta aivan toisella tavalla kuin Suomi. Siellä on todella kurjia alueita ja kouluja ja ongelmaväestönosia, ja sitten taas ns. hyviä alueita ja kouluja.

On todella naiivia vetää koko kansasta mitään korrelaatioita, sitä vastaan sanoin ääripään esimerkin.

Sinulla selvästi on joku omakohtainen traumaattinen kokemus taustalla kirjoituksessasi. Kun nimittäin OIKEASTI ei voi sanoa, että SUOMESSA lapsia ei pidetä kurissa tai häiriköitä paijataan päähän. Ei paijata. Ja tämän sanon ns. suomalaisen häiriölähiön asukkaana ja yläasteen opettajana.

Totta kai on olemassa häiriöperheitä, joissa ei piitata lasten tekemisistä ja annetaan tehdä mitä lapsen päähän pälähtää. Mutta totta kai tuollaisia luuseriperheitä on missä tahansa muussakin maassa, Ranskassakin.

Ja todellakaan ei asiaa silitellä!

Jos teillä on kohdalle osunut huono koulu/opettaja, joka ei puutu kiusaamiseen, se on ikävä tapaus, josta ei silti pidä yleistää koko suomalaista koulujärjestelmää ja yhteiskuntaa koskevaa sääntöä.

Vierailija
14/19 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden takana on, että jonkun Nico-Petteriä on kiusattu koulussa ja turhautunut mamma julistaa sitten, että KOKO koulujärjestelmä on mätä eikä KUKAAN Suomessa osaa pitää lapsiaan kurissa tai kasvattaa (paitsi tietysti hän itse...)

Voisit kertoa tapauksen, josta kirjoituksesi kumpuaa ja jättää yleistämisen.

Vierailija
15/19 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamaa eliittiyliopistoa lukuunottamatta ranskalaisen yliopistokoulutuksen taso on aivan järkyttävän heikko. Ja ps: tässä puhuttiin lapsista, ei aikuisista.

ranskalaisen yliopistokoulutuksen taso on aika heikko. Ja Sorbonnessa taas ei mene hyvin sikäläisen koulutusjärjestelmän yleisen hyvyyden takia, vaan siksi, että ne kersat on äiti maksanut jo pienenä eliittisisäoppilaitokseen.

Vierailija
16/19 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ranskalaisen yliopistokoulutuksen taso on aika heikko. Ja Sorbonnessa taas ei mene hyvin sikäläisen koulutusjärjestelmän yleisen hyvyyden takia, vaan siksi, että ne kersat on äiti maksanut jo pienenä eliittisisäoppilaitokseen.

Yliopistokoulutusta ei arvosteta täällä ollenkaan, on julkisen sektorin tarjoama ja opetuksen laatu siellä heikkoa. Sen sijaan kaikki kynnelle kykenevät laittavat lapsensa yksityiskouluihin jatko-opiskelemaan. Kallistahan tuo on mutta niin on opetuksenkin taso loistavaa.

Käytöstapojen opettelusta sekä ryhmässä toimeentulemisesta olen samaa mieltä, että ihan perussanat kuten päivää, kiitos ja anteeksi olisi hyvä olisi hyvä vaatia suomalaisilta lapsilta kuin aikuisiltakin.

Oma lapseni 4v on paikallisessa koulussa, koko päivää ei sentään tarvitse paikallaan istua vaan aamulla menee vajaa tunti oppimisessa, sitten vähän leikitään ja ulkoillaan ja iltapäivästä askarrellaan ja ulkoillaan. Käytöstavat on hallinnassa, mutta saahan sitä lapset olla lapsia myös ja mennä rellestää vaikkapa tuolla pihalla kavereiden kanssa tai harrastuksessa.

Vierailija
17/19 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aina se ruoho näyttää vihreämmältä siellä aidan toisella puolella.

huvittaa tämä ikuinen jankkaus huonosti käyttäytyvistä nuorista, joka ei taida loppua koskaan. aina kun yks sukupolvi kasvaa aikuiseksi niin he alkavat sättiä nuorisoa, "silloin kun minä olin nuori niin päläpäläpälä..." Niin se aika kultaa muistot.

Vierailija
18/19 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nimittäin olen minä itse.

Olen entinen kovan luokan häirikkö. Ihan vain siksi, ettei kukaan oikein voinut mulle mitään. Pyöritin luokkia ja opettajia ihan miten halusin. Olen pahoillani, että varmasti montaa matkalla loukkasin ja toisten opiskelua häiritsin. Varsinaisesti en kyllä ketään kiusannut.

Menestyin kyllä itse koulussa, ja olen pärjännyt elämässäni. Omista lapsistani kaksi vanhinta on täysin eri maata kuin itse olen ollut, pienin saattaa tulla meikäläiseen.

Mutta olen siis täysin kyllästynyt tähän suomalaiseen "voisitsäetsävoisvoisitsäkuitenkin"- meininkiin. JA tähän mörököllöilyyn, jossa ei osata kohteliaita käytöstapoja, sosiaalinen kanssakäyminen koetaan rasitteeksi, ja toisaalta se onkin sitä, koska ihmiset ei osaa niitä alkeellisimpia käytöstapoja ja kohteliaisuussääntöjä.

Vierailija
19/19 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyva yliopisto, Suomessa ei yhtakaan.