Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten palkita kokeista kymppejä vetelevää koululaista?

Vierailija
26.03.2010 |

Ongelma se tämäkin, eli mitä ideoita/kokemuksia suoria kymppejä kokeista napsivan koululaisen palkitsemiseksi ja motivoimiseksi? Kyseessä kolmasluokkalainen, jolle koulunkäynti on aivan liian helppoa, eikä kokeissa tarvitse juurikaan yrittää. Tasoltaan 1-2 vuosiluokkaa edellä, eli lukuaineissa ei niin minkäänlaista haastetta, kokeetkin samoja kuin muilla.

Miten voisi kannustaa pitämään rimaa korkealla, mutta kuitenkin suhtautumaan koulunkäyntiin tosissaan. Nytkin luettiin yhdessä enkun kokeeseen (kyselin sanoja, lausumista jne.), vaikkei siihen ollut mitään tarvetta. Pelkään, että lapsi oppii liiaksi siihen, ettei oppiminen edellytä opiskelua ja jossain kohti tulee iso seinä vastaan. Varmaan viimeistään sitten, kun pitäisi osata historiaa tms. jossa on oikeasti pakko päntätä kirjaa ja opetella uusia juttuja.

Onko mitään "järkeä" palkita kokeista, kun sekä lapsi että me aikuiset tiedämme, että sieltä tulee vähintään 9, oletuksena 10 ja ihan turhan usein 10+ numeroksi? Kannattaisiko sen sijaan palkita keväällä jollain isommalla jutulla kokonaisvaltaisesta hyvästä koulumenestyksestä? Hyvin läheiselle serkkupojalle annetaan 20 euroa jokaisesta 8-10 numerosta, mutta hänellä onkin ollu paljon haastetta lukuaineissa. On sen verran läheinen lapsi, että meidän poika tietää tämän rahan saannin ja varmasti keskenään miettii, miksei hän saa yhteiseltä mummoltaan rahaa kokeista. Että ongelma se tämäkin. Kokemuksia, vinkkejä, omia ajatuksia koulutieltä?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muka todellakaan ymmärrä, että serkulle se 8 vaatii enemmän työtä kuin hänelle 10? Kyllä mä olen omille lapsilleni onnistunut ja ekalla luokalla selittämään että joillekin koulu on helpompaa kuin toisille. Ne toiset on sitten ehkä hyviä jossain muussa, mutta silläkään ei ole mitään tekemistä tämän oman lapsen osaamisen kanssa.

Minä taas en usko että vanhempien rahalla varmistetaan se että lapsi arvostaa koulumenestystään vielä yläasteellakin. Ala-astelaiset on mun kokemuksen mukaan viattomia koulunkäynnin mukaan ja tykkäävät saada kymppejä joka tapauksessa. Yläaste on useimmille lapsille kriisi, ja ala-asteen kilteistäkin voi kuoriutua kapinallinen, ihan riippumatta siitä miten paljon vanhemmat kannustavat koulunkäyntiin.

Rahalahjojen sijaan varmistaisin että lapsi tajuaa, miksi koulu on tärkeää ja kehuisin sanallisesti. Opettaisin häntä iloitsemaan siitä, että pääsee nyt niin helpolla ja toisaalta etsisin haasteita muualta. Esim. shakkikerho olisi ehkä hyvä. Toki hyvää todistusta voi juhlia jotenkin koulun päätyttyä, muttei sen mikään iso asia tarvitse olla.

Nimim. Kuuden ällä tyttö ja kuuden ällän pojan sisko, eikä meitä koskaan mitenkään palkittu, eikä sitä osattu kaivata

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän