Laihduttamisesta kysymys
Tein uudenvuodenlupauksen laihtumisesta ja olenkin nyt vuoden alusta laihduttanut 9,1kg. Välillä on ollut viikkoja, ettei ole napannut yhtään! Nyt taas parempi vaihde silmässä. :)
Painan nyt 77.3kg, pituutta 165cm. Laskin painoindeksilaskurilla, että kun painan noin 67,5kg, olen normaalipainon sisällä. Kymmenen kiloa matkaa sinne siis!
Olen synnyttänyt muutamia kuukausia sitten, lisäksi minulla on 2-vuotias lapsi, joten liikkumismahdollisuudetovat rajalliset, lähinnä lasten kanssa kävelyä, välillä iltaisin pääsen yksinkin lenkille.
Kuinkahan realistista olisi haaveilla olevansa jo vaikkapa kesäkuun loppuun mennessä normaalipainoinen? Jos yrittäisi saada nyt vielä isomman vaihteen silmään ja lisätä liikuntaa ja jättää kaikki herkut (viikottainen karkkipäivä) veks..?
Kommentit (5)
Muistathan, että ruokavalio ratkaisee 70 %, liikunta 30%, eli toisin sanoen voit laihtua kiinnittämällä enemmän huomiota ruokavalioosi, kuin liikuntaan. Itse olen hävittänyt pienen ajan sisällä kaikki raskauskilot (niitä tuli reilusti yli 20) lähes pelkän ruokavalion avulla (en siis nyt harrasta mitään muuta kuin hyötyliikuntaa).
On totta, että se ei ole laihdutuksessa ratkaisevassa asemassa, mutta se parantaa omaa oloa ja ulkonäköä huomattavasti. Lisäksi lihas kuluttaa reippaasti enemmän energiaa kuin läski, minkä takia hyväkuntoisten ihmisten peruskulutus on aivan toista luokkaa. Liikunnan avulla laihduttavan kroppa on aivan toisennäköinen - ja nimenomaan hyvällä tavalla.
olet täysin oikeassa: liikunnasta tulee hyvä olo! Mutta jos ei ole aikaa/mahdollisuutta harrastaa, niin silloin se ruokavalio ratkaisee enemmän! Kyllä ihmisen perusaineenvaihdunta kuluttaa sitä energiaa, vaikka ei eväänsä liikkauttaisi. Ja tässä ketjussa taisi juuri olla kyse tuosta laihtumisesta, ei niinkään kiinteydestä...
Laihduttamisen a ja o on terveellinen ja säännöllinen ruokavalio. Eli sopivassa suhteessa hiilareita, proteiineja ja rasvoja.
Jaa ruokailu 5-6 ateriaan vuorokaudessa aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala, niin että syöt 3-4 tunnin välein pieniä määriä. Näin ei verensokeri pääse laskemaan liian alas ja vältyt mässäilyltä. Painota hiilihydraattipitoinen aamupäivään-päivään ja iltaan kohti lisäät proteiinia. Joka aterialle hedelmää, kasvista ym..
Eläkä suotta pelkää rasvoja, elimistö tarvitsee niitä, kiinnitä vaan huomiota rasvojen laatuun. Kevyttuotteissa on enemmän keinotekoisia aineita mm. aspartaamia jotka ovat paljon vaarallisempia elimistölle.
Käy lenkillä mahdollisuuksien mukaan ja osta kotiin vaikka pieniä painoja ja jumppapallo joilla voit tehdä lihaskuntoharjoituksia esim kun lapset on päiväunilla :) Tsemppiä!
Sait tosi hyvän vastauksen jo. Tavoitteesi on ihan mahdollinen (n. kilo/viikko, mikäli oikein laskin), mutta vaatii melko tiukkaa linjaa. oletko kokeillut Kiloklubia tai vastaavaa apuvälinettä? On aika toimiva systeemi ja siellä saa infoa myös ruoan laadusta.
Muistathan myös, että jos lisäät liikuntaa, niin vaakaa ei saa tuijottaa niin kriittisellä silmällä. Mittanauha ja peili ovat tärkeimmät!