ala-asteen leirikouluista/maksuista
olen ekaluokkalaisen vanhempaintoimikunnassa ja pitäisi alkaa rahaa keräillä pikkuhiljaa. Nyt onkin kysymys minkälaisia summia teidän lasten leirikoulut ovat maksaneet ja kuinka monesta päivästä on ollut kyse, Suomessa vai ulkomailla... Yritin leirikoulupaikoista katsella hintoja, mutta lähes kaikissa on hintapyyntö, jonka pyytäminen tässä vaiheessa on aika hölmöä...
Mutta olisi kiva saada jotain mielikuvaa mitä se halvimmillaan voi olla ja mitä kalleimmillaan, niin vähän hahmottaa millaista rahamäärää tässä yritetään kerätä.
Jos on myös loistavia rahankeräysideoita, otetaan kiitollisena vastaan (siis muuta kuin myy näitä piapreita ym. tiettyjen rahankeruuseene erikoistuneiden firmojen kautta...)
Kommentit (24)
Aiemmin vastannut ope jatkaa: pankissa osaavat neuvoa sinua parhaiten. Ihan sen tilinavauspaperin taakse keräsin nimet. Tuo "muuta maksavat"-juttu ei ole ihan niin yksinkertainen. Mulla ainakin oli selkeä juttu se, että jos joku ei halua lähteä, hän jää naapuriluokkaan. Emme olisi lähteneet, jos joku olisi laittanut muuta vanhemmat maksamaan. Yksi tyttö opiskeli viikon naapuriluokassa.Luokkaretki ei ole pakollinen, muistkaa se.
ja siihen keräsimme nimiä. Sain ohjeeksi, että ihan kaikkia ei tarvitse olla, mutta yli puolet ainakin.
kaikkien lasten kohdalla sovittu vanhempainillassa yksimielisesti, ettei rahaa lähdetä talkoilla keräämään. Laskut maksetaan, kun retki on ajankohtainen. Tämä on toiminut hyvin. Lapset ovat pitäneet muutamia kakkumyyjäisiä koulussa, jotta heillä olisi tunne että ovat osallistuneet retken rahoittamiseen. Hintaa leirikouluilla on ollut muutama satanen. Meillä on aikaa vielä vähemmän kuin rahaa. Sama tilanne tuntuu olevan muillakin.
Aiemmin vastannut ope jatkaa: pankissa osaavat neuvoa sinua parhaiten. Ihan sen tilinavauspaperin taakse keräsin nimet. Tuo "muuta maksavat"-juttu ei ole ihan niin yksinkertainen. Mulla ainakin oli selkeä juttu se, että jos joku ei halua lähteä, hän jää naapuriluokkaan. Emme olisi lähteneet, jos joku olisi laittanut muuta vanhemmat maksamaan. Yksi tyttö opiskeli viikon naapuriluokassa.Luokkaretki ei ole pakollinen, muistkaa se.
asiasta on olemassa ennakkotapauskin. Jokainen lapsi voi halutessaan lahteä mukaan huolimatta siitä maksavatko vanhemmat vai eivät. Väärinhän se on, mutta näin se vaan menee.
3 päivää, 2 yötä kestävä leirikoulu, johon on kerätty pikkumaksuina yhteensä 110 e/lapsi. Sen pitäisi arvion mukaan riittää matkoihin, majoitukseen, perusohjelmaan ja johonkin ekstraan (mm. kylpylään), mutta tarkkaa laskelmaa en vielä tiedä.
3 päivää, 2 yötä kestävä leirikoulu, johon on kerätty pikkumaksuina yhteensä 110 e/lapsi. Sen pitäisi arvion mukaan riittää matkoihin, majoitukseen, perusohjelmaan ja johonkin ekstraan (mm. kylpylään), mutta tarkkaa laskelmaa en vielä tiedä.
Tuo 110 e ei kata yksinään kaikkea, vaan lapset ovat itse keränneet rahaa järjestämällä buffetteja.
tätä varten perustama ihan tavallinen tili. Luokkatoimikuntamme ei ole minnekään reiksteröity yhdistys, joten voimme itse päättää miten virallisesti sitä hoidamme ja meille sopii tällainen epämuodollisuus ja luottamukseen perustuva yksinkertaisuus. Koulullehan tämä asia ei kuulu mitenkään, vaan vanhemmat itse päättävät miten rahaa keräävät.
Me ollaan maksettu tililtä lasten museo- ja teatteriretkiä sekä ksuatnnetu syötäviä pikkujouluihin. Koulussamme ei olla muutamaan vuoteen järjestetty enää leirikouluja, koska niiden opettajille aiheuttama lisätyö ja -vastuu todettiin liian isoksi. Ja kun tarkemmin ajattelee, ymmärrän sen kyllä hyvin: opettajahan on ainoana vastuussa kaikista lapsista koko leirikoulun ajan vuorokauden ympäri. Minä en ainakaan sellaiseen suostuisi edes lisäpalkkiosta, saati sitten ilmaiseksi. (Mukaan tulevat vanhemmathan eivät ole virallisesti vastuussa mistään, vaikka heistä apua paljon olisikin.)
Tavoite on kerätä n. 16 000 euroa rahaa, eli n. 700 euroa per lapsi.
On sovittu, että jokainen perhe maksaa 250 euroa käteisenä, ja yhteisesti kerätään reilu 10 000 euroa. Neljäsluokkalaisilla on rahaa nyt 6000 euroa, jotka on saatu kasaan myyjäisillä, lehtimyynnillä, konserteilla ja arpajaisilla. Vielä pitää jotain keksiä, jotta saadaan muutama tonni kasaan!
olisi kauhea riesa myydä vessapapria egen voitolla. Ja leipoa myyjäisiin ja ostaa sieltä kalliilla kannatuksen vuoksi. Aikaa on niin vähän ja ei varmasti talkoo hommilla lyö leiville. Itse teen mieluummin nekin tunnit omaa työtäni (yksityisyrittäjä) paremmalla katteella ja maksan leirikoulun.
Jaksaako joku oikeasti innostau noin paljon 6 lk:n leirikoulusta jo ekaluokalla? Eikö teidän lapset muuten pääse oman kunnan rajojen ulkopuolelle?
Aikoinaan teimme leirikoulun luontovaelluksena. Kulut oli bussilippu metsään + omat eväät. Oli tosi mieleenpainuva reissu! =)
Meillä on onneksi kaikkien lasten kohdalla sovittu vanhempainillassa yksimielisesti, ettei rahaa lähdetä talkoilla keräämään. Laskut maksetaan, kun retki on ajankohtainen. Tämä on toiminut hyvin. Lapset ovat pitäneet muutamia kakkumyyjäisiä koulussa, jotta heillä olisi tunne että ovat osallistuneet retken rahoittamiseen. Hintaa leirikouluilla on ollut muutama satanen. Meillä on aikaa vielä vähemmän kuin rahaa. Sama tilanne tuntuu olevan muillakin.
Ihan typeriä. Mitä järkeä noissa muka on. Ihan liian nuorina menevät vaikka ulkomaille asti. En kyllä päästä. Ei huvita maksaa eikä kakkujakaan tehdä. Myymisten tuputtaminen on tympäisevää. Miksi pitäisi luokan kanssa matkustella.
Hyväksyn tuollaiset vasta yhdeksännellä luokalla, jos on valvojat mukana ja ovat vastuullisia.
Jos ja kun saatte rahat kokoon, niin muistakaa sitten että leirikoulukohteen on oltava sellainen, että kaikille soveltuu.
Meidän perheelle kävi niin, että tyttö jäi rannalle ruikuttamaan, kun meille selvisi että muutama muita painostanut vanhempi halusi kohteeksi jonkun kotieläinpihan. Tyttö on pahasti allerginen heinälle, pölylle ja elukoille, joten ei voinut lähteä vaikka oli innokkaasti osallistunut keräykseen. Jäi sellainen tunne kuin meiltä olisi kavallettu rahat.
Enää en ole osallistunut mihinkään rahankeruuseen koulun tiimoilta, jos joku luokkaretki tai muu vastaava järjestetään, on koulun se kustannettava.
Ekaluokkalaisista moni on eri kuin kutosluokkalainen.
Mun lapsi on tokalla ja sille luokalle on jo tullut 2 uutta ja 3 lähtenyt.
siihen pitäisi olla yksimielinen suostumus.
Omaa lasteni en päästä ulkomaille noin varhain luokkaretkelle.
Linja-autokuljetus kotikaupungista sinne ja takaisin sekä puoli päivää Heurekassa maksoi yhteensä 312 euroa / oppilas. Tuohon summaan kuului myös kaikki syömiset ja kulkemiset Helsingissä. Puolet maksoimme itse, puolet tuli rahankeruusta.
250-300e per oppilas.Suomessa eräässä leirikeskuksessa. Voihan niitä järjestää vaikka kuinka kalliilla ulkomaille, jos on intoa. tai vaikka kuinka halvalla, kunhan vaan löytää jonkun edullisen paikan. Riippuu siis mitä haluaa ja mihin rahkeet riittävät.
Koulussamme järjestetään diskoja, joiden järjestäminen jaetaan halukkaiden luokkien kesken. Puffettien, pienten pääsymaksujen ja arpajaisten kanssa tuotto on ollut keskimmäärin 500e (diskoilijoita ollut noin 100 maksavaa asiakasta) Myös erilaisissa koulun tilaisuuksissa voi järjestää kahviota. Joulumyyjäisiin olemme valmistaneet myytävää. Nämä pipareiden yms karkkien myynnit ovat olleet aika tuottavia, samoin kuin pesuaineiden myynti.
Eräässä koulussa luokat pitivät kirpputoreja koulupäivän aikana, joista sitten muiden luokkien oppilaat tulivat ostamaan tavaroita ja mehua ja leivonnaisia.
Kaikista mukavimipia on vanhempien ja oppilaiden kannaalta ne, joissa yhdessä tehdään ja samalla huomaamatta kehitetään yhteishenkeä. Kaikki vanhemmat eivät kuitenkaan lämpene näille joten yhden luokan kanssa hoidimme sen niin,että sain säästää rahaa tietyn summan/kuukausi luokan tilille tai sitten maksaa koko homman kerralla.
ala-asteella yleensä mennään lähelle ja hinta on vain 50-80 euroa per hlö.
Paras rahankeräystapa minkä olen keksinyt on pullojen palautus. Jokainen lapsi palauttaa kotoa tai sukulaisilta tai naapureilta pulloja. Rahaa kertyy tosi hyvin: jo 1 euron pullonpalautus per oppilas per viikko tuottaa 30 oppilaan luokassa 120 euroa kuussa. 5 euroa tuottaa 600 euroa. Vain taivas on rajana - jokainen saa/löytää/pystyy keräämään eurolla pulloja per viikko
-ostakaa kanervia myykä niitä
-arpajaiset
-buffetit ja disco illat
-painattakaa joulukortteja lasten piirustuksista
ja myykä ne
-kysykää kannattaako esim. lionsit teitä
Tein luokkani (6. lk) kanssa erääseen suosittuun leirikoulukeskukseen viime syksynä ma-pe kestäneen leirikoulun. Kaikki ohjaus ja opetus tuli heilta, samoin kaikki ruuat. Myös iltapala otettiin sieltä. Linja-autokyyti maksoi myös, joten aika lailla tuon 175 euroa/ oppilas se maksoi. Neljännen luokan keväällä sovittiin vanhempainillassa, että laittavat viidennellä luokalla kolme kertaa 45 euroa tilille ja sitten loput maksavat laskun tultua. Itse asiassa pidimme parit herkkumyyjäiset koululla, joista tuli niin kivasti, että maksettavaa jäi 13 euroa syksylle. Vanhemmat siis itse valitsivat tämän, että eivät ala myymään mitään, vaan kerätään summa tilille.
Luokalle oli avattu tili, jonka avaamiseen tarvitaan kaikkien vanhempien allekirjoitus (keräsin vanhempainillassa) ja sitten kaksi vanhempaa tarvitaan tilinhoitajaksi. Minä huolehdin opena laskut, varaukset yms, vaikka ne kai pitäisi nykylain mukaan tehdä jonkun vanhemman...
Nyt taidetaan lähteä käymään vielä keväällä Särkänniemessä oppilaiden ja vanhempien toiveesta. Ihan rahalla maksavat tilille.
t:Ope
ja löytyykö jostain joku virallinen ohje tuolle luokan yhteiselle tilille. Muistelinkin, että tilinhaltijana pitäisi olla kaksi vanhempaa, mutta onko joku virallinen lappu, joka kaikkien vanhempien tulee täyttää?
Täytyy yrittää googlettaa, jos löytyisi...