Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Novitan huovutusneula

Vierailija
21.03.2010 |

tuli tosta neuleketjusta mieleen kysyä täältä:

Onko teillä tuota novitan huovutusneulaa ja onnistutteko tekemään sillä jotain?

Itse ostin tuon neulan ja tytön kanssa piti ruveta päällystämään styroksmunia villalla (ohje novitalehdessä). No ensin tyttö koitti ja muistutin että on tosi tärkeetä painaa varovasti ettei ne neulat katkea. No tyttö paineli tosi varovasti, mutta se villa (novitan hahtuvavilla) ei huopunut ollenkaan. Ite rupesin sitten painelemaan lujemmin, niin ne kaikki neulat katkesivat.

No tänään ostin vaihtoneulat ja laitoin uudet. Kokeiltiin taas munia, mutta ei saatu huopumaan. Sitten tyttö koitti huovalle kiinnittää hahtuvavillasta tipulle silmiä, niin taas jotenkin painoi huonosti ja 6/7 neulaa katki. Ja tässä alustana oli siis vanulla täytettyä huopaa.

Kyllä kalliiksi käy tää huovutusharrastus ja ottaa tosi paljon päähän!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan samoin kävi meillä. Ensimmäinen yritys: kun olin satoja kertoja 7-neulaisella kapineella pistellyt enkä mitään tulosta havainnut, päätin pistellä vähän nopeammin ja painallus osui vinoon ja 4 neulaa meni poikki. Muut 3 vääntyivät. Avasin kapineen ja yritin varovasti vääntää neulat suoriksi. Ne katkesivat samantien. Mietin juuri kannattaako varapakettia edes hankkia, harmittaa tietty koko ostos nyt =(

Vierailija
2/7 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kyllä ymmärsin että sitä tosiaan täytyy pistellä tosi kauan että alkaa huopumaan, mutta jotenkin ei uskalla kun kerran jo neulat katkesivat siihen styroksiin. Täytyy siis vaan jatkaa sitä pistelyä.

Ja kyllä askasteluhuopa oli jotain tiimarin tms tuotetta, joten ilmeisesti sitten liian tiivistä, täytyypä muistaa toikin.

Tossa novitan neulaimessa on siis seitsemän neulaa ja täyttöpaketissa (joka maksoi n. 6 €) oli se seitsemän, voishan sitä tietty ensin harjoitella vaan muutamalla neulalla ja sit kun rupee neulat pysymään ehjinä, niin laittaa ne kaikki seitsemän.

Ja täytyy kai vielä ostaa se novitan alustakin, niin voi tehdä noita tasohuovutusjuttuja. Mutta kuinka kauan siinä pitää pistellä ennenkö alkaa huopumaan, vai kannattaako ensin neuloa huopasesta joku tasomainen pinta ja siihen pistellä sitten sitä hahtuvavillaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se hahtuva parilla painalluksella pysy koossa. Yksi nopeuttava keino on käyttää useamman neulan huovuttajaa.

Vierailija
4/7 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi mieli kokeilla neulahuovutusta, mutta en ole raskinut ostaa huovuttajaa. Onnistuuko tavallisella neulalla?

Vierailija
5/7 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huovutusneulassa on väkäsiä, jotka "repivät" kuituja niin että ne menevät lomittain ja huopuvat, kun neulalla painelee. Tavallinen neula tekee vain reikiä villaan, ehkä juuri sen reiän kohdalta hieman työntävät kuitua sisään muttei riittävästi.

Huovuttaja on kallis, mutta ne neulat itsessään halpoja - Novitan useamman neulan paketti on kolmisen euroa, netistä saa halvemmallakin.

t. 2

Vierailija
6/7 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neulaaminen onnistuu varmimmin siten, että neulaa ensin kuviot huopaan ja sitten vasta täyttää huovan ja ompelee sen malliinsa. Oliko kysymyksessä esim. Tiimarista saatava askarteluhuopa? Se ei ole villahuopaa nähnytkään ja saattaa olla liian tiivis neulaamiseen(= neulat poikki, neulaamisessa täytyy olla myös juuri oikea kulma, jotta neulat eivät katkea)

Vierailija
7/7 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

minä olen tehnyt enemmänkin neulahuovutustöitä ja voin kokemuksesta sanoa, että noi Novitan neulat on kyllä kehnoimpia mitä olen ikinä käyttänyt. Vaikka mulla on totisesti tekniikka hallussa, niin neulat katkeaa todella herkästi.

Mä olen tilannut neuloja eri verkkokaupoista ja ostanut ulkolaisia neuloja askarteluliikkeistä. Toiset kestää paremmin, toiset katkeaa herkemmin. Pistin juuri tilauksen menemään huovutusvilla.fi sivustolta, siellä oli edulliset neulat - 10 kpl 7€.

Minä huovutan vaahtomuovipalan päällä, ei siihen sen kummempia alustoja tarvita.

Styroksi voi olla turhan tiivistä. Kannattaa ensin ehkä tasohuovuttaa villaa alustan päällä, kääriä se sitten styroksin ympärille ja neulata saumat varovasti. Sitten voi laittaa koko komeuden sukkahousun sisään, kuminauhalla kiinni ja pesukoneeseen pyörimään hetkeksi ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme