Onko kukaan ollut clomihoidossa yksityisellä?
Millaisia kokemuksia ja miksi menitte yksityiselle? Meillä on sellainen tilanne, että toista lasta toivotaan, mutta julkisella puolella en saa edes lähetettä naistenpolille ennen kuin syksyllä. Esikoinen sai alkunsa ensimmäisestä clomikierrosta, sitä ennen yli vuosi yritystä takana. Ei huvittaisi odottaa ehkä jopa ensi vuoden puolelle (polille oli viimeksikin monen kuukauden jonot sen jälkeen kun sain lähetteen) ennen kuin pääsee kunnolla yrittämään.
Anlii
Kommentit (5)
Oletko kysynyt lähetettä esim. neuvolan lääkäriltä? Jos teillä on selkeästi syy, niin pitäisi lähete kirjoittaa jo aiemmin.
Meillä on kaksi ihan luomusti saatua lasta. Mutta minulla on epäsäännölliset ja välillä pitkät kierrot. Viime elokuussa tk:n lääkäri poisti multa kuparikierukan, koska kolmas olisi tervetullut. Heti silloin alettiin tutkia ja aluksi otettiin tk:ssa verikokeita ja tutkittiin mahdollista syytä häiriöihin. Lähetteen sairaalan naistentautien pkl:lle sain syyskuussa, jonne aika oli heti tammikuun alussa. Siellä on hoidettu mua tosi hyvin, ja olen käyny siellä n. kerran kuussa nyt. Aluksi söin pari kiertoa teroluteja ja nyt olen syönyt kaksi clomi-kuuria. Ongelmana mulla on ilmeisesti ovuloimattomuus, mutta nyt ainakin olen tähän kiertoon ovuloinut, mikä käytettiin hyväksi, ja alkaa jännääminen...
Ensimmäistä lasta yrittäessä kierto oli välillä satakin päivää, ja nyt näyttää e-pillereiden pois jättämisen jälkeen menevän samanlaiseksi. Kaikissa kierroissa ei tule ovulaatiota ollenkaan, ja hankalaa sen paikantaminen tuollaisessa megapitkässä kierrossa olisikin. Alunperin menin tämän takia terveyskeskuksen omalle lääkärille ja sain verikokeiden yms tutkimusten jälkeen terolutit, joista ei ollut mitään iloa. Aikanaan naistentautienpolilla sain sitten clomit, jotka tehosivat heti ja tulin raskaaksi. Tällä historialla ei huvittaisi kovin kauan luomusti yritellä, vaikka jätimmekin ehkäisyn pois vasta maaliskuussa. Eilen omalääkäri oli sitä mieltä, että lähete tulee polilta takaisin, ellei ensin odoteta vähintäänkin syksyyn. Ja täksi väliajaksi sain siis jotakin terolutin tapaisia uusia lääkkeitä.
Vaikka mulla ei tuollaista "historiaa" ollutkaan, niin täällä naistentautien polilla ottauduttiin asiaan oikeasti kunnolla. Ja vaikka siellä on tosi kiirettä ja ajat tiukilla, niin aika hyvin oon saanu seuranta-ajat järjestettyä. Tosi harmi, että teillä päin ollaan noin nihkeitä...
Mulle tk:n gyne määräsi clomit, mutta ei missään nimessä antanut varata aikaa seurantaultraan, mikä on erittäin tärkeä, kun clomeja popsii! Joten ihan sen takia vaihdoin yksityiselle puolelle. Lisäksi tk:n gyne totesi, että mulla on pco, mutta yksityislääkäri kumosi sen väitteen.
Että onneksi siirryin yksityiselle!
Me mentiin yksityiselle kun mulla todettiin endometrioosi. sain clomikuurin yli vuoden yrityksen jälkeen ja heti eekalla kerralla tärppäsi. nyt tyttö n. 5kk. raskaus tosin oli rankka kun pahoinvointia kesti 2kk ja 2 kertaa tiputuksessa.