Meidän kohta 2-vuotias nukkuu ihan mahtavia päiväunia
Juuri vilkaisin kelloa, laitoin muksun päikkäreille vähän ennen kolmea.. eli nukkunut kohta 3,5 h.
Ja tämä on siis ihan tavallista, että nukkuu pitkät päikkärit, toisinaan jopa 4 tuntia tai vähän ylikin!
Muuten rytmi mukulalla on sellainen, että nukkumaan menee illalla n. 10 aikaan (kun me muutkin) ja heräilee aamuisin itsekseen siinä kahdeksan-yhdeksän maissa.
Isäänsä tainnut tulla unenlahjoissaan. Onneksi :)
Kommentit (17)
Meillä taas esikoinen oli ihan järkyttävän huono nukkumaan, oikeastaan nukkuminen on alkanut sujua vasta nyt kun on jo koululainen. Tosin edelleen nukahtaminen on välillä vaikeaa ja toisinaan heräilee ja herättelee meitä öisin vieläkin. Vähän kausittaisesti.
Vastasyntyneestä asti oli huono nukkuja, ekana vuonna nukkui yöt TODELLA pienissä pätkissä ja huonosti, ja päiväunia vain 2 x n. 20 minuuttia per päivä koko ekan vuoden..!
Siinä osasyy, miksi lapsilla on noin pitkä ikäero, pohdin pitkään jaksanko jos toinenkin valvottaa niin paljon. No, saatiin onneksi ihan erilainen nukkuja, ja kyllä tätä todella osaa nyt arvostaa! :)
ap
Meillä kaikki kolme lasta on lopettaneet päikkärit alle 2-vuotiaana. Nyt nuorin 2.5v menee nukkumaan klo 21.30 ja herää aamulla n.8 aikaan. Jos vahingossa nukahtaa autoon päivällä vaikka vartiksi, iltauni viivästyy klo 23 asti=(
tulee laiskoja aikuisia, jotka tarttee myös silloin valtavasti unta.
Mun lapseni (11 kk) nukkuu yhdet päikkärit (tasan tunnin), menee illalla klo 22 nukkumaan ja herää klo 7 aamulla.
On tullut ilmeisesti minuun. Minä olen aina aikuisena pärjännyt 4,5 tunnin yöunilla. En tiedä siis mitään lasten aihettamasta väsymyksestä, kun unentarpeeni on niin pieni. Toivon, että lapsestani tulee samanlainen aikuisena. Sitä ehtii vaikka mitä, kun aika ei mene nukkumiseen :-)
tulee laiskoja aikuisia, jotka tarttee myös silloin valtavasti unta.
Mun lapseni (11 kk) nukkuu yhdet päikkärit (tasan tunnin), menee illalla klo 22 nukkumaan ja herää klo 7 aamulla.
On tullut ilmeisesti minuun. Minä olen aina aikuisena pärjännyt 4,5 tunnin yöunilla. En tiedä siis mitään lasten aihettamasta väsymyksestä, kun unentarpeeni on niin pieni. Toivon, että lapsestani tulee samanlainen aikuisena. Sitä ehtii vaikka mitä, kun aika ei mene nukkumiseen :-)
kuin meidän hyvästä nukkujasta, siis jos terveyttä ajattelen. Kyllä ne hyvät nukkujat taitavat tutkimusten mukaan olla terveempiä. Ja vaikka unentarve olisi isompi kuin toisella, se ei tarkoita että olisi laiska. Meidän hyvä nukkujamme ei enää nuku päikkäreitä, mutta hyvät ja pitkähköt yöunet kylläkin. Ja ei juurikaan sairastele, ja on oikein reipas ja aikaansaapa 6vuotias. Itsekin ole tuollainen hyvä nukkuja, ja en pidä itseäni mitenkään laiskana.
On tullut ilmeisesti minuun. Minä olen aina aikuisena pärjännyt 4,5 tunnin yöunilla.
Tiedätkö siis olleesi yhtä "ahkera" ja virkeä syntymästäsi saakka? Muussa tapauksessa en näe tässä oikein mitään logiikkaa.
Tiedätkö siis olleesi yhtä "ahkera" ja virkeä syntymästäsi saakka? Muussa tapauksessa en näe tässä oikein mitään logiikkaa.
Kyllä minä ainakin tiedän, milloin ekat hampaat on ilmestyneet ja milloin olen oppinut kävelemään. Samaan kategoriaan ne nukkumisasiatkin kuuluvat.
Siis ettekö te puhu äitienne kanssa omasta lapsuudestanne?
Kyllä minä ainakin tiedän, milloin ekat hampaat on ilmestyneet ja milloin olen oppinut kävelemään. Samaan kategoriaan ne nukkumisasiatkin kuuluvat.
Mutta viestissäsi kirjoitit vain, että olet AIKUISiällä pärjännyt 4,5 tunnin yöunilla. Lapsena nukkumisestasi et maininnut mitään.
siis minä lapsena ja hän nyt.
Uskokaa tai älkää, kyllä se vaan niin menee, että jos lapsena on runsasuninen sitä on sellainen myös usein aikuisena. Jos taas pärjää vähemmillä unilla, myös aikuisena voi niin olla. Eikä se VÄHÄN nukkuminen tarkoita mitään HUONOA nukkumista niin kuin täällä jotkut tuntuvat suoraviivaisesti ajattelevan. Minä nukun hyvin yleensä aina. Eikä niin väliä tosiaan, jos joskus nukun vieläkin normaalia vähemmän. Mutta se 4,5 tunnin yöunet on se tavallinen. Niillä olen täysin virkeä normaali itseni. Samalla tavalla kuin mieheni on 8 tunnin yöunilla. Minä sitten luonnollisesti käytän aikaani yöllä siihen, mihin vain parhaaksi näen: luen kasoittain kirjoja, kudon villavaatteita, kirjoitan päiväkirjaa, viikkaan puhtaita vaatteita pinoihin ja silitän. Nämä nyt ihan vain esimerkiksi. Noi on sellasta hiljaista tekemistä, mikä ei häiritse ketään yöllä. En ainakaan valita täällä netissä, ettei mulla ole "omaa aikaa" (siitä kun täällä saa lukea monet kerrat).
Olen silti sitä mieltä, että on loukkaavaa sanoa itsäsi enemmän unta tarvitsevia laiskoiksi. Nimitteletkö miestäsikin siten, kun hän nukkuu lähes puolet itseäsi enemmän?
Meillä myös vähäuninen 2-vuotias...
Viime yönä nukkui 21.15-06.45, päivällä nukahti vartiksi autoon ja tuolla tuo edelleen höpöttelee vaikka on jo tunnin makoillut sängyssään... :/
10-11h/vrk aika vakio...Joskus 9h ja sillointällöin jopa 12h.
Yölläkin heräilee yleensä ainakin kerran, joskus useamminkin ja saattaa valvoa parikin tuntia keskellä yötä.
Ei paljon naurata....
Meidän 3-vuotias nukkuu klo 20-7:00 (arkisin 6:30) ja harvoin viikonloppuna päikkäreitä. En todellakaan haluais, että hän valvoo illalla yhtä myöhään kuin me vanhemmat.
kausia, jolloin nukkuvat tosi paljon. Illalla nukkumaan klo 19, aamulla heräävät klo 9. Näin nukkuneet 2kk eteenpäin heräämättä öisin.
Päikkäreitä molemmat nukkuvat 2-4h riippuen siitä, onko paljon-nukkumisen-kausi menossa vai ei.
Poikani 8kk nukkuu aika tavalla samalla lailla, mutta tietysti päikkärit kahdessa osassa yhteensä noin 5-6h.
Meillä on kolme lasta, joista jokainen on ollut, ja on edelleen ihn omanlaisensa nukkuja.
Esikoinen (7v) on aina nukahtanut säännöllisesti niin päiväunille pienenä, kuin iltaunillekkin, ja herää aina n. klo 7.00, joskus hyvin harvoin nukkuu lähemmäs kahdeksaa. Unentarve ei ole koskaan ollut mikään kovin iso.
Keskimmäinen oli taas jo vauvana sellainen, ettei millään olisi alkanut päiväunille, eikö nukkunutkaan kuin ihan pieniä pätkiä. Yöllä on kuitenkin aina nukkunut tosi hyvin.
Kuopus taas on nukkunut aina paljon! Vielä 1-vuotiaana nukkui 4 tunnin päiväunia, ja silti nukkui yöllä 12 tuntia..Vauvana saattoi nukkui 5 tuntia päiväunia, ja saattoi ottaa vielä yhdet-kahdet pikku nokoset päälle. Ja silti yön hyvin.
Nyt kun on 2v, nukkuu edelleen päiväunia 2 tuntia, ja silti yöllä 10-12 tunia.
Ikävä kyllä on selvästi tullut tämä kuopus äitiinsä, on niin aamu-uninen kuin vaan voi olla :/
Leikki-ikäisen unentarve on yleensä 10-13 tuntia
http://jkk.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_leikki.php
Riittävä uni ja lepo edistävät lapsen tervettä kasvua ja kehitystä. Uni on tärkeää aivojen toiminnalle, sillä se tekee mahdolliseksi uuden oppimisen ja opitun muistiin painumisen.
http://vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/lapsen_uni.php
ikinä meilläkään olisi onnistunut iltaunille meno vasta 22 aikaan. Paras aika ollut 19-20 aikaan, sen jälkeen kiukkua kiukun perään. KOlme lasta meillä ja nuorin vajaa 2v, nukkuu n. 20-6.30 ja päiväunet vain 1h, joskus harvoin 2h. Kaksosiani nukutin joskus jopa 19 aikaan varsinkin talviaikaan, ja hyvin jäi aikaa itselleenkin nukkua kunnon unet. Meillä on paljon menoa ja touhua aamuisin, ei kerettäis tekee mitään jos vasta 9 aikaan noustaisiin. Sitä paitsi on tutkittua tulosta (jossain olen lukenut) että paras aika ihmiselle on nukkua juuri klo 22-23 välinen aika, silloin lepo on parempaa kuin vaikka että menisi nukkumaan 23 ja nukkuisi saman tuntimäärän. Pienelle lapsellekin on parempi nukahtaa aikaisemmin, aivot tarvitsevat sen alkuillan levon.
Toista on sitten tämä kuopus, vaikka nykyään nukkuu sentään päiväunet hyvin (1-2h), mutta illalla menee klo 8-9 nukkumaan ja herää viimeistään 6.30...ei tässä muuten mitään, mutta öisinkin käy joskus herättelemässä. Toisinaan on klo 3 sitä mieltä, että vanhempien pitäisi jo herätä(: