miten selittää lapselle lapsen kaverin vaatekäytännöt?
9v lapsen vuotta nuoremmalla kaverilla on varsin tiukka vaatekäytäntö, esim. nyt kun on pari astetta plussan puolella, niin rukan kurahaalareissa ja kurarukkasissa tuossa pihalla kulkee. Minua ei tippaakaan kiinnosta ottaa kantaa toisten perheiden vaatekäytäntöihin, se on jokaisen perheen oma asia, mutta miten selittää, kun lapsi välillä kyselee, että miksi sillä Matilla (nimi muutettu) oli taas lasten kuravaatteet. Yhdessä kuitenkin samanlaisia leikkejä leikkivät ja meillä ei ole pitkään aikaan kuravaatteita tarvittu. Olen yrittänyt jotain ympäripyöreätä selitellä, että kun Matti on vähän nuorempi ja että jotkut ulkovaatteet ei pidä yhtään kosteutta että siksi tarvitaan. Mut ei nämä perustelut nyt oikein mene läpi! :)
Kommentit (54)
eri perheissä, jokaisella omat sääntönsä ja ohjeensa ja sillä kaverilla on perheessään tapa/ohje, pitää kuravaatteita. opeta lapsesi kunnoittamaan erilaisia tapoja :) tuosta se lähtee.
että Matin vanhemmat haluavat niin. Tai hänen vanhempansa ovat varmaan tarkkoja, etteivät vaatteet yhtään kurastu tai kastu. Ei kai siihen tarvitse mitään kovin syvällisiä perusteluja, varsinkaan kun et niitä itsekään tiedä.
Hän ei sitä kyseenalaistaisi. Samoin hyväksyisi tuon selityksen ulkovaatteiden vedenpitävyydestä.
Muuta en kyllä keksi.
Minusta ei liikaa kannata koettaa selittää toisten tapoja, koska oikeita perusteita niille ei välttämättä tiedä. Ja kysymysten suo voi todella olla loputon - meillä on ihmetelty sitäkin, miksi kaverin ei tarvitse käyttää pyöräilykypärää tai miksi se saa istua autossa ilman turvavyötä. Eipä sitä viitsi kuitenkaan lapselleen sanoa, että no siksi kun sen vanhemmat on piittaamattomia idiootteja...
että joka perheessä on vähän eri säännöt ja Matin vanhemmat haluavat että hän käyttää kurahousuja. Kysyisin lapseltani että haluaako hänkin vai ei. Jos haluaa niin antaisin hänellekin kurikset.
meillä ainakin 9v laittaisi mukisematta kuravaatteet jos käsken. eikä ole ikinä ihmetelly jos jollain on ne päällä.
joskus on ihmetelly jos joku lapsi on liian vähillä vaatteilla.
Niin ja toinen juttu on se, että mua vähän oudoksuttaa kutsua sisälle esim. välipalalle silloin kun Matti on noissa vaatteissa, koska mun mielestä se olis jotenkin ehkä hassua se kurahousujen riisuminen ja pukeminen tässä eteisessä kaverin nähden. En tiedä, vaivaanko mieltäni nyt turhaan.
meillä ainakin 9v laittaisi mukisematta kuravaatteet jos käsken.
t. kahden erittäin vaatetietoisen tytön äiti
Aina on mennyt läpi, eikä aiheuta ihmetystä.
mikä siinä oudoksuttaa kuravaatteiden riisumisessa kavereiden nähden ?
niin hän kyllä laittaisi tällä ilmalla päälleen sadetakin ja sadehousut. Miksei siis lapsi. Selitä näin.
kuinka sitä katsookin. Se on esim kalastaessa hyvä asu, poika pukee mukisematta sen mennessään kalaan isänsä kanssa. Samoin on sadeasu matkassa, jos retkeillään. Onpa itse laittanut päälleen, kun halusi mennä märkään lumeen leikkimään. Itse haki, en edes ehdottanut:-)
8-vuotiaalle tytölle. En kumminkaan löytänyt, joten käskin sen sitten laittaa vedenpitävän kaksioisaisen talvipukunsa ja kumisaappaat ja kurarukkaset. Kävi eteisessä äskön ja on aivan märkä. Toivottavasti talvipuku vielä pitää vettä.
mikä siinä oudoksuttaa kuravaatteiden riisumisessa kavereiden nähden ?
ääh... no tarkoitin, että jos lapsi muutenkin vähän niitä ihmettelee, niin tuossa pukemisriisumisoperaatiossa ne kurahousut on sitten hyvin konkreettisesti esillä ja saattaa sit ihmetellä ääneen.
pidät kuravaatteita lspellisina tai typerinä ja et kehtaa omalle tenavalles sanoa, että on perheitä joissa niitä käytetään. eihän toi ole mikään iso homma. Puhu reilusti ja sano että toiset käyttää ja toiset ei !
noin, lapsiakin on erilaisia. Meidän 9v tyttö ei takuulla suostuisi lähtemään ulos kuravaatteissa, vaikka ihan fiksu tyttö muuten onkin. :)
Viime vuonna yksi luokan pojista oli tullut kurahaalarissa kouluun ja vieläkin kuulemma luokan pojat siitä hänelle muistuttavat. Lasten maailma on julmaa ja vaikka miten yrittäisi kasvattaa suvaitsevia lapsia, niin kyllä ne kaveripiirin mielipiteet tuntuvat aika herkästi tarttuvan muihinkin. Siinä helposti unohtuu ne äidin ja isän sanat järkevästä ja sään mukaisesta pukeutumisesta.
meillä ainakin 9v laittaisi mukisematta kuravaatteet jos käsken. eikä ole ikinä ihmetelly jos jollain on ne päällä. joskus on ihmetelly jos joku lapsi on liian vähillä vaatteilla.
kyllä jos kaikki aikuiset toimisivat samoin, ei lapsetkaan kauaa jaksais kiusata toisiaan. Vanhemmats allii ja jopa provosoi lapsiaan, nuaravat itsekkin naapureiden tyhmille tavoille, siitähän ne lapset oppii.
kurapuku tai vedenpitävä puku. Muu on turhaa.
Jos ei ole varaa ostaa vedenpitävää pukua, niin kurapuku sitten vaan. (Tulee halvemmaksi, kun käy kesät talvet se sama)
kyllä jos kaikki aikuiset toimisivat samoin, ei lapsetkaan kauaa jaksais kiusata toisiaan. Vanhemmats allii ja jopa provosoi lapsiaan, nuaravat itsekkin naapureiden tyhmille tavoille, siitähän ne lapset oppii.
Hei, en minä naura kenenkään tyhmille tavoille. En koe meillä tarvittavan kuravaatteita, mutta se on mulle ihan sama, jos muut käyttää. En vain halua, että Matista tuntuisi mitenkään kiusalliselta, jos oma lapsi sattuu ihmettelemään hänen vaatteitaan. Siksi kysyinkin, että mikä olisi sellainen tyhjentävä selitys, että asia olisi sitä myöten loppuun käsitelty, eikä asiaa tarvitse enää ihmetellä. Vai ostanko nyt sitten 9v:llekin ne kurahaalarit?
hänen luokkakaverillaan ei ole koskaan toppahousuja vaan pelkät farkut, vaikka olisi 25 astetta pakkasta.
Yritä siinä sitten vastata jotain diplomaattista! Olen kyllä usein vastannut rehellisesti että en tiedä, koska en ole kaverin äiti.