Pph puhuu vain äidille. Muita?
Mieheni kanssa olemme kovasti ihmetellee lapsemme pph:n tapaa hoitaa kaikki asiat minun (äidin) kanssa, vaikka isä pääsääntöisesti vie ja hakee lapset.
Pph kysyy monia asioita minulta juuri silloin kun minä olen viemässä lapsia (esim. saako poika mennä teatteriretkelle) tai saattaa jopa soittaa tai laittaa tekstaria minulle, vaikka mies on juuri hakenut lapset ja asian olisi voinut hoitaa hänen kanssaan (esim. tuokaa huomenna sukset). Kyllä pph siis toki puhuu, miehelle. Mutta vain pakolliset kuulumiset erittäin lyhyesti. Minun kanssa voi jutella vaikka vartin.
Olemme miettineet että eikö pph luota mieheni kykyyn hoitaa lasten asioita, eikö hän vain pidä miehistä/miehestä vai pelkääkö tai jännittääkö jotenkin miestäni. Pph vaikuttaa hieman aralta, eikä minunkaan kanssani aluksi puhunut kovin vuolaasti.
Mieheni on ihan tavallinen mukava iskä. Ei mitenkään omituisen pelottavan näköinen, kiireinen tai töykeä. Hänellä on "hieno" titteli (papereissa näkyy), jota ehkä jotkut hieman vanhemmat naiset (kuten pph:mme) jännittävät.
Onko tämä ihan tavallista? Hoitavatko hoitajat yleensä asiat juuri äidin kanssa jos molemmat vanhemmat vievät ja hakevat lapsia?
Pitäisikö tämä jotenkin ottaa puheeksi että kyllä sinä voit ihan miehenkin kanssa sopia asioita. Miestäni tämä lähinnä ihmetyttää. Miksi hän ei kelpaa?
Kommentit (8)
hoitosopimuksessa laitettu äiti yhteyshenkilöksi. Meidän lapsen hoitopaikassa sopimukseen oli laitettu minun (äidin) nimi vain yhteyshenkilöksi niin hoitajat eivät tosiaan sanoneet miehelleni muuta kuin päivän kulun jos sitäkään.
Ihmeteltiin tätä vähän aikaan ja kysyttiin sitä sitten suoraan ja heti lisättiin myös isin nimi. Emme olleet tuolloin vielä naimisissa en tiedä merkitsikö se jotain? Mutta nyt toimii informaatio kummallekkin.
Kannattaa ottaa puheeksi. Voi hoitaja vain olla sen vaérran arka tai huonoja kokemuksia miesten muistista ;)
Olen vuosien saatossa huomannut, että viestit ei mene perille isien mukana. Turha siinä on silloin selitellä, että kyllä mä sen isälle sanoin.
mutta minulla ainakin välillä käy niin, etten välttämätä muista siinä kun lapsia haetaan sanoa kaikkea, varsinkaan jos tulee kaikki hakemaan yhtä aikaa tai jos on paljon muuta muistettavaa niin sitten laitan tekstarin tai soitan yleensä äidille, vaikka isä nyt ois sattunut hakemaan. Tämä ei ole mitenkään sitä, ettenkö miehiin luottais, mutta yleensä nämä vanhemmat, joiden lapset minulla on niin äiti tuo aamulla ja isä hakee illalla ja yhden lapsen vanhempi on sanonut, että isälle ei kannata sanoa kun ei se muista tuoda tietoa kotiin asti.
puhelee lapsen isän kanssa. Pph:n naapurina olen saanut olla todistamassa kahta sairaanloisen mustasukkaista äitiä, jotka syyttivät pph:ta heidän miehensä vikittelemisestään ja vain sen takia, koska pph oli kertonut myös isille päivittäisistä asioista. Aihetta tämänkaltaiseen mustasukkaisuuteen ei ollut, tämä naapurini on nainen ja harrastaa vain naissuhteita.
Eipä ollut tullut tuo mustasukkaisuuspointti mieleenkään, vaikka puuma-naisethan ovat nyt kovasti olleet otsikoissa ;). Pph siis on mummo-iässä.
Lomakkeisiin ollaan aina laitettu molempien nimet ja tiedot (olemme naimisissa). En yhtään muista kumman nimi on ekana. Aina on korostettu, että jos kesken päivän tulee asiaa, niin kannattaa soittaa miehelle, joka paremmin pystyy yleensä vastaamaan puhelimeen ja vielä hakemaan lapsen kesken päivän kun on liikenteessä autolla toisin kuin minä. Koskaan ei ole ollut tilannetta että poika pitäisi yllättäen hakea kesken päivän.
Mieheni toisaalta on melkoinen "hajamielinen professori", eli toisaalta on ihan hyväkin että viestit tulevat minulle. Miestä vaan se erityisesti harmittaa. Ihan kuin hän olisi toisen luokan vanhempi minuun verrattuna.
T:ap
voi olla vaan niin tottunut siihen, että useimmat isit unohtaa samantien kaiken kun lähtee ovelta, ja niitä saa sitten kuitenkin kysellä äidiltä.
Tämä ei toki pidä aina paikkaansa, on paljonkin isiä, jotka muistavat ja huolehtivat samalla tavalla kuin äiditkin, mutta varsinkin vanhemman pph:n kokemukset ymmärrän, koska nykyään on enemmän alkanut myös isät olla lasten kanssa, ja ottaa vastuuta.
Minä kyllä kerron myös isille, ja kysyn ihan samalla tavalla, mutta esim. minulla suurin osa isistä on sellaisia, jotka unohtavat kuitenkin mitä olen kysynyt tai sanoanut, tai sanovat suoraan, että pitää kysyä vaimolta :D
Ei tietysti saisi olettaa näin, mutta ymmärrän periaatteessa hyvin pph:ta varsinkin kun iäkkäämpi.
"hienommanpuoleinen" titteli ja on mukava ja höveli, mutta kaikkiin lapsiin liittyvissä käytännönjutuissa kiinnostus puhdas nolla. Tai siis ei suoraan ole kiinnostumaton, mutta se, ettei muista mitään, niin on mielestäni osoitus siitä, ettei ole kiinnostunutkaan. Eli päiväkodista tulevat laput jäävät lojumaan takin taskuun eikä hoitajien viestit kulje hänen päästään eteenpäin jne.
Tästä aiheesta on tapeltu miljoona kertaa, mutta asia ei muutu. Ja tätä samaa on tuttavaperheissäkin. Raivostuttavaahan se on.
Minun miehelleni ei pph:n kannata sanoa mitään tärkeää. Ei tule viesti kotiin asti. Jos pph haluaa että lapsella on seuraavana päivänä sukset mukana niin minulle se kannattaa ilmoittaa.
Ehkä kokemus opettanut sopimaan asiat vain äitien kanssa. ;)