Jään työttömäksi 2,5 vkon kuluttua. Mitä tehdä 5-vuotiaan kanssa? Mielipiteitä?
Tällä hetkellä on siis päiväkodissa, mutta en todellakaan halua pitää kokopäivähoidossa jos olen itse työttömänä.
5-vuotias (täyttää parin kk:n kuluttua 6) taitaa kuitenkin pitkästyä jos otan hänet kokonaan pois hoidosta. Mitä tässä kannattaisi tehdä, en haluaisi menettää kuitenkaan päiväkotipaikkaa, koska tarkoitus hakea aktiivisesti uutta työtä.
Kommentit (12)
Itse pidän lapsen (6v) päiväkodissa, mutta haen sitten aikaisemmin hoidosta ja vienkin vasta 8 pintaan kun tarjotaan aamupala.
tai esim. 3krt./vkossa hoidossa. Kysy hoitopaikasta saatko vaihdettua takaisin kokopäiväiseksi, jos ja toivottavasti kun saat töitä.
Ja nyt heti työttömyyspäivien aluksi pidät vapaata lapsesi kanssa:) Ja syksyllähän lapsesi menee eskariin? Silloin voi ainakin puolipäivää olla hoidossa, mutta toivottavasti siihen mennessä olet jo saanut töitäkin.
pidät lapsen hoidossa 3-4 pvä viikossa, lyhyempiä päiviä. Jos todellakin akttivsesti haet työtä ja olet valmis kursseille tms., kannattaa tuttu hoitopaikka säilyttää.
sitten heti kokopäiväpaikan samasta pk:sta, jos saan töitä?
Kysyin asiaa jo pk:sta, mutta en oikein saanut vastausta...
mutta lapsi siellä lyhyitä päiviä, eikä joka päivä.
koska aika lyhyeksi se arki kotona kävisi, ensi syksynä varmaan menee jo eskariin? Eli ehtisi olla kotona vain muutaman kuukauden, sitten taas tarhaan / eskariin.
tietenkin maksamalla täysipäivähoidosta voit käyttää hoitoa niin kuin haluat, mutta osapäivähoitosopimusten tuntimäärät/ päivät ja ehdot vaihtelevat kunnittain. Kysy päivähoidon ohjaajalta/ päivähoitotoimistosta asiaa.
Jos siirrän lapsen osapäivähoitoon, saanko
pidät lapsen hoidossa 3-4 pvä viikossa, lyhyempiä päiviä. Jos todellakin akttivsesti haet työtä ja olet valmis kursseille tms., kannattaa tuttu hoitopaikka säilyttää.
sitten heti kokopäiväpaikan samasta pk:sta, jos saan töitä? Kysyin asiaa jo pk:sta, mutta en oikein saanut vastausta...
nauttia siitä kotielämästä, syksyllä alkaa eskari, sitten koulu. Sen jälkeen siitä kotielämästä voi enää haaveilla, opintie on vienyt mennessään... Itse ottaisin lapsen kotihoitoon, nyt kun siihen vielä on mahdollisuus.
jo senkin takia tarvitsee hoitopaikan. Työkkäri saattaa myös osoittaa työnhakukurssille tai muuhun koulutukseen.
ei siihen mahdu kuitenkaan toista lasta jakamaan paikkaa, ja se on helppo muuttaa pidemmäksi.
nauttia siitä kotielämästä, syksyllä alkaa eskari, sitten koulu. Sen jälkeen siitä kotielämästä voi enää haaveilla, opintie on vienyt mennessään... Itse ottaisin lapsen kotihoitoon, nyt kun siihen vielä on mahdollisuus.
mutta luulen, että lähes 6-vuotias pitkästyisi kotona kanssani ilman ikäisiään kavereita, koska naapurustossakaan ei kavereita ole.
Isommat sisarukset ovat reilusti tyttöä vanhempia, eikä heistäkään ole leikkikavereiksi...
Periaatteessa vastustan lapsen pitoa hoidossa jos vanhempi kotona, mutta lapsen parasta yritän ajatella...
En ole sellainen äiti, joka jaksaisi leikkiä/askarrella/lukea kaikenpäivää...
Ja työnhaku vaikeaa, jos lapselle ei ole hoitopaikkaa olemassa. Valitettavasti niin vain on.
Pitkiä päiviä en missään tapauksessa pidä hoidossa, vaan tarkoitus olisi pitää se minimi, millä päivähoitopaikka säilyy...
jo senkin takia tarvitsee hoitopaikan. Työkkäri saattaa myös osoittaa työnhakukurssille tai muuhun koulutukseen.
ja olen ennenkin ollut työttömänä lyhyitä jaksoja, jotka koskaan eivät ole kestäneet 2 kk:tta kauempaa.
Nyt taantuman aikana voi työn löytäminen viedä vähän kauemmin, mutta en silti usko jääväni pitkäaikaistyöttämäksi, minulla on pitkä työhistoria ja 2 eri koulutustakin... -ap