kantoliinavaroitus USA:ssa
Kommentit (34)
Minusta on kovin ikavaa, etta Suomessa edelleenkin puhutaan tyhmista jenkeista ihan yleisesti. Olen ollut allistynyt, etta hyvinkoulutetut, sivistyneet ihmiset tata jankuttavat.
valilla.
Se, että jenkkejä pidetään niin yleisesti tyhminä, johtuu varmasti eniten niistä tv-ohjelmista, mitä täällä Suomessa näytetään. Nelosen dokkarit varsinkin esittää jenkkien tyhmyyden moninaiset ulottuvuudet varsin raflaavasti, samoin monet muut ohjelmat, joissa on käsitelty mm. ylilihavia vaimoja pakkoruokkivia pervomiehiä, fanaattisesti ahdasmielisiä uskontojen edustajia, hilibili-uusnatseja, joiden äö ohjelmasta päätellen oli reippaasti miinuksen puolella, lasten missikisoja jne.
aivan jurpon vaikutelman.
Minusta on kovin ikavaa, etta Suomessa edelleenkin puhutaan tyhmista jenkeista ihan yleisesti. Olen ollut allistynyt, etta hyvinkoulutetut, sivistyneet ihmiset tata jankuttavat.
valilla.Se, että jenkkejä pidetään niin yleisesti tyhminä, johtuu varmasti eniten niistä tv-ohjelmista, mitä täällä Suomessa näytetään. Nelosen dokkarit varsinkin esittää jenkkien tyhmyyden moninaiset ulottuvuudet varsin raflaavasti, samoin monet muut ohjelmat, joissa on käsitelty mm. ylilihavia vaimoja pakkoruokkivia pervomiehiä, fanaattisesti ahdasmielisiä uskontojen edustajia, hilibili-uusnatseja, joiden äö ohjelmasta päätellen oli reippaasti miinuksen puolella, lasten missikisoja jne.
Frendien suhteen olen vähän kahta mieltä. Juu, toki Rossin dinosaurustohtoriudelle naureskellaan, mutta yhtä lailla Joeyn hölmöydelle, Phoeben friikkihöpsöydelle, Chandlerin huumorille, Rachelin muotihöppänäpimuilulle ja Monican älyttömälle kilpailuvietille. Jokaisella on omansa.
tv-viihteestä, mutta kirjoitushetkellä tuli mieleen vain tuo Frendit, enkä kyllä olisi jaksanut kirjoittaakaan enempäää...
Mielestäni kuitenkin tuo "sivistykselle" ja "korkeakulttuurin" ystäville naureskelu on olennainen osa amerikkalaista tv-viihdettä. Mun mielestä esim. Frasier (josta kyllä pidän) perustuu paljolti sille vitsille, että Frasier ja Niles ovat kiinnostuneita "korkeakulttuurista", ovat kirjaviisaita, sivistyneitä ja matkustelleita. Mulla on tällainen tunne, että amerikkalaisessa sitcomissa vitsiksi riittää jo se, että joku käy oopperassa.
Mun mielestä Suomessa ns. korkea ja matala kulttuuri ovat lähempänä toisiaan, ja Suomessa niin duunarit kuin sivistyneistökin käy teatterissa (tietenkään kaikki eivät käy, mutta mun suvusta ainakin teatterissa käy kaikki, koulutukseen katsomatta).
Itsekin miettinyt tuota tukehtumisvaaraa, esim. rintarepussa vauva voisi mielestäni "runnoutua" äitiä vasten äidin huomaamatta.
- no, ehkä kaikki eivät huomaisi?? mutta isestäni tuntuu että olisin kyllä huomannut kantaessani heti jos vauvassa jotain outoa (koska vauva on liinassa niin lähellä + koko ajan tuli tarkkailtua hengitystä + vauvan oloa kantaessa). Kantamiseen tottuneena mulla oli olo, että en uskaltaisi pitää vauvaa vaunuissa, koska en huomaisi jos vauvalla jotain hullusti kun vauva niin kauakana minusta :).
(Olen kantanut 2 lasta ihan vastasyntyneestä n 2-vuotiaaksi).
että voihan kätkytkuolema tulla myös liinaillessa?
liinassa vauvoja on kuljetettu jo kautta aikojen, reput ovat meidän aikakauden tuote.
edes olemaan tollasessa ihme pussiviritelmässä??? Vai onko toi kuvassa oleva pussi jotenkin väärän kokoinen tai jotain?
Mulla kolme muksua ja kaikki on huutaneet ku hyeenat, jo ihan siitä riemusta, että yritin sulloa vauvan kehtosidontaan pitkällä liinalla tai rengasliinaan. Voisin kuvitella itellekin aika epämiellyttäväksi, tommosen pussin, jossa muksu roikkuu vyötäröllä saakka...
Jos jenkit ei olekkaan tyhmiä niin kyllä jenkeissä pätevät suomi av mammat sitten ovat.
Jos täällä joku sanoo että "jenkit on tyhmiä" niin se on sen saman vanhan vitsin hokeminen eikä kukaan oikeasti amerikkalaista pidä suomalaista tyhmempänä. Yritä sinäkin päästä sen sun jenkeiltä omaksumas "minäminäminä" asentees yli ja ole mielummin hiljaa.
Itsekin miettinyt tuota tukehtumisvaaraa, esim. rintarepussa vauva voisi mielestäni "runnoutua" äitiä vasten äidin huomaamatta. Lisäksi repussa ollessaan vauvan asento on huono. Kantoliinoissa olen miettinyt, että jos sidonnan tekee väärin, voiko vauva pudota. Olen itse käyttänyt liinaa isommalla lapsella, mutta jotenkin ihan pientä vauvaa en ole uskaltanut siihen laittaa..
huono-osaisista. Ottakaa vakuutus vaan! Ai ei ole varaa? No, sitten on parempi olla sairastumatta.
Jenkit on kansakuntana rikas, on varaa käydä sotaa ja on varaa ylläpitää avaruusasemaa.
Kun sain vauvan ja etsin kantoliinaohjeita, löytyi juuri USA:sta kuvia, joissa kantoliina oli sidottu ihan käsittämättömän huonosti.
Linkistä:
"A sling's fabric can press against a baby's nose and mouth, blocking breathing and suffocating a baby within a minute or two."
"baby is cradled in a curved or "C-like" position, nestling the baby below a mother's chest or near her belly. "
Aika huono kantoasento saa olla, että vastasyntynyt vauva on lähellä äidin napaa! Eli ei kantoliina sinänsä vaan väärät kantotavat. Tosin en syyttäisi pelkästään vanhempia, jopa kantoliinoja myyvien firmojen sivuilla on joskus ihan käsittämättömiä kuvia.
"some two dozen serious injuries, such as skull fractures - mostly when a child fell out of the carrier. "
Jälleen epäilen huonosti sidottua liinaa.
"Not all slings are dangerous, said Pat Shelly, director of the Breastfeeding Center for Greater Washington.
"The safest baby wearing is in a carrier that keeps the newborn baby solidly against his mother's body, in an upright position," Shelly said. "Parents should be instructed to allow the infant to keep his chin off his chest, optimizing the airway for breathing." "
Tarvitaan siis ohjeistusta, jotta osataan kantaa oikein ja oikeanlaisessa liinassa. Varmasti myös huonoja kantovälineitä on markkinoilla.
Meillä 4 lasta, kaikki on mukana pysyneet ilman liinoja.
on ilmeisesti ollut kyseessä ennemminkin sellainen topattu kantopussi kuin varsinainen kantoliina. Siis missään ei ainakaan puhuta mitään pitkästä liinasta, nopeasti lukaisten ainoa nimeltä mainittu on Infantino http://www.babylady.co.uk/images/infantino_sling_rider_navy.jpg
Ja tuossa uskon vauvan kyllä voivan valua huonoon asentoon ja toppaus näyttää niin paksulta, ettei sen lapi voi hengittää. Ja pudotakin tuosta varmaan voi...
Eli tuo alkuperäinen otsikko on vähän väälin, "sling" ei ole sama kuin "kantoliina" suomalaisittain ymmärretynä. Sling on kantopussi, ja noissa esimerkeissä nimenomaan topattu kantopussi (jollaisia Suomessa aika vähän käytössä).
Mutta kannattaa tosiaan muistaa, että USA on iso maa. Sinne mahtuu kaikenlaista tuotteen käyttäjää ja ihmiset mielellään haastavat tuotevalmistajia oikeuteen, jos jotain ongelmia ilmenee.
varoitti kantoliinan käytössä tarkistamaan että vauva saa happea (asumme myös ulkomailla, vaikkakaan ei USA:ssa). Sanoi, että miehensä (joka on lääkäri ensiavusssa) oli nähnyt tapauksen, jossa vauva tukehtunut kantoliinaan. Tosin varmaan vaikeaa/lähes mahdoton tietää, oliko kyseessä kätkytkuolema vai oikea kantoliinan aiheuttama tukehtuminen, molemmissa kun vauva lakkaa hengittämästä. Eipä tuo varoitus kuitenkaan minun kantoliinan käyttööni suuresti vaikuttanut, kannan pientä vauvaa aina pystyasennossa ja katson että hengitystiet ovat vapaina muutenkin. 13 tapausta 20 vuodessa on minustakin aika pieni luku, USA:n väestöön suhteutettuna. Hyvä silti tietysti tutkia, jos vaikka hotain perää, koska varmasti jokainen vanhempi haluaisi tietää todellisesta riskistä, vaikka se olisi kuinka pieni. Esim. vatsallaan nukutuksen yhteys kohonneeseen kätkytkuolemariskiinhän on ollut todella tärkeä tieto.
Muistattehan mista tama hokema on lahtoisin? Se on lahtoisin ajoilta, kun Suomi oli rahmallaan Neuvostoliittoon pain ja jokaisen toimittajan piti pilkata lantta ja ylistaa itaa. Jos halusi urallaan eteen pain, niin tama oli asetelma oli omaksuttava ja sen piti paljastua hengentuotoksista.
Siis entisten kommareiden jalkelaisia nama, jotka toitottavat etta jenkit ovat niin tyhmia.
Suomen tiedonvalityksessa ja ihmisten ajatuksissa nakyy edelleenkin niin hyvin, etta napanuora oli tiukasti kiinni Suomen ja Neuvostoliiton valilla.
Olen miettinyt, mistä johtuu olettamus jenkkien tyhmyydestä. En ole käynyt Yhdysvalloissa, mutta olen kyllä tavannut useitakin amerikkalaisia, tuntenut monia paremminkin. Sanoisin, että amerikkalaisten tyhmänä pitäminen johtuu mm. seuraavista asioista:
1) Ilmeisesti Yhdysvalloissa historian ja maantieteen opiskelu painottuu koulussa lähinnä Amerikan mantereeseen, joten monilla amerikkalaisilla on hieman hatarat tiedot muun maailman asioista. Euroopassa taas pidetään Euroopan historiaa tärkeänä, koska Eurooppa on eurooppalaisten mielestä sivistyksen kehto. (Eihän Suomessakaan opiskella koulussa historiaa muusta kuin eurooppalaisesta vinkkelistä.)
2) Varmasti nämä hyvin yksityiskohtaiset varoitukset/käyttöohjeet antavat sellaisen vaikutelman, että amerikkalaisten täytyy olla vähän tyhmiä, koska eivät ymmärrä, että kissaa ei saa panna mikroon. Oikeastihan nämä varoitukset johtuvat amerikkalaisesta oikeussysteemistä: jos varoitusta ei ole, voidaan haastaa oikeuteen.
3) Huolimatta siitä, että mm. suomalaiset ovat kyllästettyjä amerikkalaisella viihteellä, on yhdysvaltalainen tapakulttuuri kuitenkin meille vierasta, ja vieras kulttuuri on aina TYHMÄÄ, koska sitä ei ymmärretä.
4) Itse olen pannut merkille, että amerikkalaisesssa perusviihteessä pilkataan ihmisiä, jotka ovat sivistyneitä, kiinnostuneita ns. vakavammasta kulttuurista ja muista "tylsistä" asioista. Varmasti monet ihmiset ovat taipuvaisia vetämään yhtäläisyysmerkkejä Frendien ja oikeiden amerikkalaisten välillä: koska Frendeissä pilkataan Rossin älykköammattia, niin varmasti kaikki amerikkalaiset halveksivat älykköjä.
Mulla olis vielä monta muutakin kohtaa, mutta viestistä tulis niin pitkä, ettei sitä jaksais kukaan lukea.
on ilmeisesti ollut kyseessä ennemminkin sellainen topattu kantopussi kuin varsinainen kantoliina. Siis missään ei ainakaan puhuta mitään pitkästä liinasta, nopeasti lukaisten ainoa nimeltä mainittu on Infantino <a href="http://www.babylady.co.uk/images/infantino_sling_rider_navy.jpg" alt="http://www.babylady.co.uk/images/infantino_sling_rider_navy.jpg">http://www.babylady.co.uk/images/infantino_sling_rider_navy.jpg</a>
Ja tuossa uskon vauvan kyllä voivan valua huonoon asentoon ja toppaus näyttää niin paksulta, ettei sen lapi voi hengittää. Ja pudotakin tuosta varmaan voi...Eli tuo alkuperäinen otsikko on vähän väälin, "sling" ei ole sama kuin "kantoliina" suomalaisittain ymmärretynä. Sling on kantopussi, ja noissa esimerkeissä nimenomaan topattu kantopussi (jollaisia Suomessa aika vähän käytössä).
Mutta kannattaa tosiaan muistaa, että USA on iso maa. Sinne mahtuu kaikenlaista tuotteen käyttäjää ja ihmiset mielellään haastavat tuotevalmistajia oikeuteen, jos jotain ongelmia ilmenee.
tuota kuvaa puhutusta tuotteesta. Täytyy sanoa, että on aika mielenkiintoisen näköinen viritys, en ole koskaan aiemmin tuollaista edes kuvassa nähnyt. En kyllä ihmettele, jos tuossa vauva voi joutua huonoon asentoon tai peräti tippua. Eihän se ole tuolla pussissa mitenkään tukevasti.
Ei muuten näytä äidillekään kovin käytännölliseltä kantovälineeltä, en minä ainakaan uskaltaisi tuossa pitää varmistelematta koko ajan toisella kädellä.
t. 23
Neuvostoliittoon, jota ei edes ole ollut aikoihin olemassa.
Ei tavallisella nykyäidillä ole mitään historiallista suhdetta itään päin, enkä usko milliäkään, että jenkkikäsitykset ovat noin mutkikkaita.
Usa nyt vaan on niin paljon isompi maa kuin Suomi, että siellä myös tapahtuu paljon enemmän, monipuolisemmin ja värikkäämmin juttuja kuin täällä pienessä Suomessa. Niinpä siellä myös tapahtuu asioita, jotka täällä ovat hyvin epätodennäköisiä. Ja syy siihen epätodennäköisyyteen on muun muassa se, että täällä vaan on niin kamalan vähän ihmisiä ja nekin vähät ovat hyvin homogeeninen ryhmä.
Vauva voi tukehtua muutamassa minuutissa jos kasvot ovat kankaassa kiinni tai vauva C-asennossa.
Olen itsekin lukenut American Nationin (Social sciencen perusoppikirja) ja se painottuu nimen omaan pohjois- ja etelä-Amerikan historiaan. Toki myös esim. Eurooppaa sivutaan, koskapa Englanti, Ranska, Espanja ja Portugali sekä myös Venäjä liittyvät Amerikkojen historiaan varsin oleellisesti.
Frendien suhteen olen vähän kahta mieltä. Juu, toki Rossin dinosaurustohtoriudelle naureskellaan, mutta yhtä lailla Joeyn hölmöydelle, Phoeben friikkihöpsöydelle, Chandlerin huumorille, Rachelin muotihöppänäpimuilulle ja Monican älyttömälle kilpailuvietille. Jokaisella on omansa.